Slänga gastuber?

Ursäkta en dum fråga men var slänger man tomma gastuber? Den lokala macken tar inte dom längre. Minns en kompis som punkterade en tom tub på en vandring o slängde den i soptunnan som fanns där men på tuben står det att den inte får punkteras. Vad göra?
 
Det säljs punkteringsprylar bl a https://www.rei.com/product/813638/jetboil-crunchit-recycling-tool och Snow Peak Can Puncher
Så ovanstående procedur funkar. Det går också att lämna in opunkterade tuber på återvinningsstation. http://www.outdoors.org/articles/amc-outdoors/how-do-you-recycle-a-used-stove-fuel-canister/

I Sverige använder vi mest gasbehållare med gängad anslutning. Det finns också gasbehållare som man punkterar när man ansluter brännaren (kallas Markill om jag förstått det rätt)
Jag tolkar texten på gängade gaspatroner som att man inte skall ansluta med punkteringstypen av brännare.
Du kan förkovra dig mera
http://zenstoves.net/Canister.htm

Thure
 
Senast ändrad:
Fast frågan är intressant i vår värld av korrekt hantering av sitt liv och dess utensilier. Vad anbefalles göra enligt regelverket?

Själv är jag vårdslös och knakkar in en tunnplåtsbrytande butangas reducerare. Lägger sedan det hela tillsammans med övrig plåt såsom bullens pilsnerkorv etc.
 
Är bara tuben tömd så är det ingen fara att punktera den, använd valfritt vasst föremål. På tur brukar jag även platta till de använda tuberna så de tar mindre plats i säcken.
 
Jag vill minnas att det finns en tråd här på forumet där nån har frågat Primus, och de svarade att om behållaren är tom och man punkterar den så kan man slänga den som en vanlig metallförpackning.

Att man ska punktera den beror ju på att när den sen hamnar i ett smältverk så exploderar den om den inte är punkterad.

Jag brukar ta en rejäl spik (som jag har som tältpinne för hård mark) och punktera på fyra ställen på flaskans ovansida (runt anslutningen). Försökte med konservöppnare en gång men plåten var lite för hård för det.
 
I min kommun lämnar man tryckkärl på någon av de större återviningnsstationerna (läs de bemannade "soptipparna") i särskild avdelning för tryckkärl, där lämnar jag tömda förpackningar från t ex hårspray och sprutgrädde, samt tömda engångsgastuber. Brukar inte bli så många av någondera.:)
På vanliga dussin-återvinningsställen finns ju normalt bara återvinningskärl för batterier och papper samt förpackningar av plast, papper, glas och metall.

Tämligen säker på att hanteringen är liknande i många andra kommuner.

Jag samlar en påse övrigt till nästa besök i den hamnar trasig elektronik, glödlampor, tryckkärl och annat som inte går att bränna för värmeåtervinning t ex keramik/porslin. När jag har mycket nog blir det en tur till återvinningsstationen för att sorteras upp. Ibland triggas besöket istället av trädgårds- eller byggavfall.

Jag skulle inte våga mej på att punktera gastub med brännbar gas, och knappt annat tryckkärl heller och jag hoppas ni som gör det vet vad ni håller på med, dvs är helt säkra på att det är tomt i flaskan.

/Patrik
 
Tackar så mycket för alla svar, dock lite förvirrande när Patrik som sista man skriver att han inte alls rekommenderar att punktera gastuber trots att dom är tomma, men det verkar ju som majoriteten gör det så jag går nog på det tror jag./Kjell
 
Kör man till köket eller vad det är slutat att brinna helt trots öppen kran och man enkelt kan trycka en stor bula på tuben utan att den vill bucka tillbaka sig, så är det inge tryck i denna - då kan man därefter sticka hål i denna tämligen riskfritt.

gasen som är kvar då??

Om jag säger så här, du har väl hanterat kemisk ren bensin eller heptan, tankar bilen/motorcykel/moped - det är samma familj av ångor i tuben som i bensintanken (dock några fler kolatomer även om butan också finns i bensin, särskilt vinterbensin så man ofta ökar på de lättare fraktionerna i blandningen för att det inte skall bli för lite bensingaser och därmed farligt om det blandas ut med för mycket luft i tanken om det är riktigt ordentligt kallt

Med andra ord skall man inte puffa på en cigarett eller annan öppen låga i närheten just när man sticker hål (kontrollera att man kan trycka en ordentlig buckla innan - det kvitterar att det inte finns någon större tryck i tuben), dessutom luktar det mycket långt innan man når farlig brännbara nivåer i luft och det som ändå är i brännbar halt kring hålet/punkteringenär bara i små volymer och det hinner späda ut sig ganska snart
 
Jag skulle inte våga mej på att punktera gastub med brännbar gas, och knappt annat tryckkärl heller
och jag hoppas ni som gör det vet vad ni håller på med, dvs är helt säkra på att det är tomt i flaskan.
/Patrik
Patrik (och övriga intresserade):
Det är just det som är vitsen med den där CrunchIt-manicken: Den skruvas fast på den tömda behållarens
Lindalgänga och öppnar i det momentet behållarventilen - och är det då ens det allra minsta lilla övertryck
kvar i behållaren så pyser det till lite då. Sedan så är det tryckutjämnat till omgivande atmosfärstryck.
Och först då trycker man till på handtagsytan så att penetratorn går igenom plåten. Jag brukar sedan vrida
manicken ungefär ett tredjedels varv och pressa ytterligare hål - två gånger... /Odd

Demo på YouTube - så där mycket gas brukar jag aldrig få ut...
En till demovideo på YouTube - lite äldre från när manicken kom ut på marknaden...
 
Senast ändrad:
Än en gång ett utmärkt svar från xxargs - och ingenjören i mej måste ju erkänna att har jag kört tomt med kök eller lykta och sedan kan buckla tuben med handkraft så borde det inte vara mycket tryck kvar inuti tuben och därmed inte mycket gas heller.

Odds rekommenderas pryl verkar ju också hyfsat säker - öppnar man först ordinarie ventilen i tuben och det är tryckutjämnat och sedan punkterar så borde det också vara hyfsat säkert.

Hoppas ingen råkar ut för oplanerat poff. Jag avser ändå lämna mina till återvinningscentralen opunkterade men så har jag inte så värst långt dit.

Var och en gör sina val och hoppas ingen skadar sig.

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...