Släng inte kompassen än

Det är inte dags att slänga karta och kompass riktigt än.

http://www.gao.gov/products/GAO-09-670T

För er som inte orkar läsa den kompakta engelska texten eller har en browser som tillåter förstoring av superliten text så kommer en sammanfattning här:

GPS-systemet kräver massor med nya pengar för att byta ut förra generationen satelliter, vilka kommer att börja gå sönder från och med 2010. Första satelliten i den nya generationen kommer upp i november i år, nästan tre år försenat.

Orsaken är oklar budget och oklar ledning. Vem ska egentligen betala kalaset? Och det saknas många miljoner i kassan. Dagens ekonomiska kris gör inget för att hjälpa heller.

Men ljuset i tunneln är USAs arme, som använder GPS till allting. Liten risk att de kommer att tillåta sig själva att bli "blinda", så Någon kommer nog att skjuta till pengar. De har två år på sig att få ordning på projektet.

Jag bhåller nog kompassen ett tag till.
 
Men de kanske kan vara innovativa nog att införa ett system där informationen på något sätt är krypterad, så att endast de privata aktörer som betalar får tillgång till informationen.
 
Det finns redan färdigt

ett månadsvis logginsystem med kodlås. Lägger de koden på betalnummer är vi där. Att även den tjänsten blir avgiftsfinansierad.
Har fler än två kompasser....
 
det kommer inte att bli något problem, det finns en jätte industri som inte tänker bli av med intäkterna för gps produkterna.
 
Någon som har sett mottagare som går att kombinera med Glonass? då menar jag inte stora GPS-system för oss som jobbar med sånt utan liknande Garmin men med möjlighet för "vanligt" skogfolk att få bättre noggranhet på sina svampställen..
 
Någon som har sett mottagare som går att kombinera med Glonass? då menar jag inte stora GPS-system för oss som jobbar med sånt utan liknande Garmin men med möjlighet för "vanligt" skogfolk att få bättre noggranhet på sina svampställen..

Jag har en vanlig "skit-GPS" som jag köpt för den var den billigaste på web-siten och jag inte kände för att köpa en dyr just då. Den använder GPS och Glonass, men inte Gallilei. Den är nån modell av märket Magellan.

Jag har set GPSen "glida iväg" 20 meter när den legat på asfalten under bar himmel. Men den brukar hålla sig innom två meter.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.