Skydd mot fästingar

För mig fungerar vitlök till 100%. Innan jag kom på det hade jag ofta tvåsiffrigt antal fästingkräk på mig efter heldagsturer på ex Kullaberg.
 
För mig fungerar vitlök till 100%. Innan jag kom på det hade jag ofta tvåsiffrigt antal fästingkräk på mig efter heldagsturer på ex Kullaberg.

Det låter intressant, jag antar att du smetar in dig med vitlök och inte att du äter stora mängder?
Smetar du in hela kroppen eller bara vid "ingångar", typ byxben, midjan osv? Har du någon uppfattning om hur länge det verkar?
 
Jag äter vitlök, brukar räcka med ett par klyftor dagen innan eller på morgonen. Vet ej hur länge det räcker men 1-2 dagar skulle jag tro.
 
Jag trodde du skojade :) Men det borde ju även hjälpa att skära en vitlök och gnida på utsatta ställen om man vill ha instant effekt!
 
Jag trodde du skojade :) Men det borde ju även hjälpa att skära en vitlök och gnida på utsatta ställen om man vill ha instant effekt!

haha.. nejdå! Känner många som använder sig av "vitlökstricket". Verkar något avskräckande på mygg och knott också.

Ingen aning om det funkar att gnida in sig med det..
 
I min egenskap av höggradigt vitlöksimpregnerad blatte kan jag bara bekräfta att stora mängder vitlök i maten har en tydlig effekt. Det blir betydligt färre mygg- knott- och fästingbett, men inget hundraprocentigt skydd. "Något avskräckande" är nog en adekvat beskrivning ;).

Att långvarigt gnida in sig med vitlök är lite väl tufft för huden (åtminstone min), men jag har experimenterat med vitlökssaft på typ ärm- och benslut, krage etc, med påtaglig effekt. Problemet är ju bara att doften av gammal oxiderad vitlökssaft blir mer än "något avskräckande" på arten homo sapiens... :p
 
har erfarenhet utav vitlök på kroppen! Ofriviligt genom M.U.C.K.

Jag stank i flera veckor efter det, daglig dusch hjälpte inte, det satt i huden på något vis.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.