Skridskohaverier har du drabbats?

Det förekommer tyvärr att skridskor eller bindningar havererar på turer så att man inte kan fortsätta.

Någon pålitlig statistik över hur ofta detta sker och vilka modeller som drabbas i procent av användningen finns egentligen inte.

Det förefaller som om vissa fabrikat drabbas av typfel men det är lite svårt att dra säkra slutsatser när man inte vet hur stor användningen av respektive modell är.

Jag tänker försöka komma lite längre här genom att göra en enkät där jag efterlyser dels skridsko och bindningshaverier dels användningen av respektive modell.

Jag är inte säker på hur en sådan enkät skulle vara upplagd och ber därför om synpunkter.

Idén är att en bra utförd sådan här undersökning skulle förmå tillverkare att modifiera dåliga konstruktioner vilket skulle vara bra för alla parter dvs fabrikanter, säljare och inte minst användarna och användarnas kamrater som inte skulle bli sinkade på turer.

Kan man ställa frågor i stil med följande:

Hur många turer och mil har du åkt de sista tio säsongerna?

Har du använt flera fabrikat och modeller av skridskor och i så fall ungefär hur många turer respektive mil på respektive modell?

Har du drabbats av några haverier som innebar att du inte kunde fortsätta respektive som krävde akutreparation på isen, vilket fabrikat inklusive egenkonstruktioner och vilken detalj fallerade? Kan du nämna någon orsak till att du drabbades av haveriet?

Din vikt och åkstyrka?

Skridskolängd.

Isförhållandena vid haveriet?

Gick det att göra akutreparation på isen hur gick du till väga?

Förslag till förbättringar av tillverkaren för att undvika att detta upprepas.

Hur göra urvalet av vilka som skall få enkäterna?

Thure
[Ändrat av thureb 2006-04-26 kl 12:03]
 
Bra initiativ!

Om jag ser tillbaka på de haverier jag varit med om (dock ej mina egna) så är definitivt hur långt man åkt på den här skridskon relevant. Min erfarenhet är att det ofta handlar om nästan oåkta skridskor. Det är också relevant att fråga om man har en rekommendation om vilka verktyg som är vettiga att ha med sig; en lättare verktygspåse vore guld!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.