Skovårdsprodukter till Meindl Performance sökes!

Hejsan allihopa!
Är det ngn på detta eminenta forum som har något bra (och billigt) förslag på skovårdsprodukter till Meindl Performance? Har aldrig förr använt GTX-kängor (har haft Jörn och Lundhags Alaska tidigare), men fick ett presentkort hos Naturkompaniet och det var man ju inte sen att utnyttja! ;)
Jag och mina extremt lättsvettade fossingar undrar även om verkligen laminatet klarar av att transportera ut all "syra"? Ska jag gå på kängorna med vanligt minkfett över tådelen och vaxa skaften (för styrseln), och på så sätt få mig ett par garanterat vattentäta och bekväma kängor istället (men missa GTX-funktionen)?
Köpte kängorna primärt p.g.a. passformen.

Tacksam för svar!
/Rikard, Boden
 
Rikard Fredriksson; sa:
Jag och mina extremt lättsvettade fossingar undrar även om verkligen laminatet klarar av att transportera ut all "syra"? Ska jag gå på kängorna med vanligt minkfett över tådelen och vaxa skaften (för styrseln), och på så sätt få mig ett par garanterat vattentäta och bekväma kängor istället (men missa GTX-funktionen)?
Köpte kängorna primärt p.g.a. passformen.

Tacksam för svar!
/Rikard, Boden

hrm... själv så lider jag precis som du av en kraftig pedalsoya vilket innebär att jag givit upp om att få mina Meindel Army Pro att transportera någon svettånga överhuvudtaget.. Jag vaxar mina känger rakt av. Det som däremot är viktigt är att du efter vandringar sköljer ur kängan riktigt så att det inte ligger saltkristaller i membranet vilket torde förkorta dess livslängd..
 
Hejsan:

med anledning av denna och mânga liknande tràdar:

hittade just denna lilla text som kanske kan vara av nytta: förutom lite allmánna skovârdstips för kängor med Gore-Tex-membran sà nämns här bl.a de tillverkare av skovàrdsprodukter som Gore identifierat som godkánda (skovârd utan blockering av "andningen") Själv använder jag Tarrago:

European Shoe Care Products Carrying the GORE-Partner Seal: Solitär, Collonil, Grangers, Boston, Tarrago.

Shoe Care for GORE-TEX® FOOTWEAR

Whether leather, synthetic or a combination of materials ­ the outer layerof our shoes is exposed to heavy wear and tear. It is not only exposed tothe outside environmental conditions, but also each step taken puts stresson the upper material. To maintain the suppleness and elasticity of the uppers, and preserve the polished appearance, all shoes should be treated with the proper careproducts from time to time.

But pay attetion: all shoe care products are not the same. By applying an inappropriate care products, the pores of the upper material could become blocked which could impair the essential function of the GORE-TEX® membrane with regards to perceived climate comfort.

Leather, for example, when not treated, will become dry and brittle, is likely to shrink in areas where the leather bends during wear,and will eventually crack.GORE tests all upper material components used in GORE-TEX® footwear for breathability, among other things. Care products are also tested to ensure that when used, the upper materials` properties are not altered. The care products are appropriate only when proven not to effect the breathability of the uppers.

These methods guarantees the upper material over time maintains its properties and therefore the high quality standards of GORE-TEX® footwear.

Suede
Clean excess dirt from the upper material. Heavily soiled shoes can be cleaned best with a damp cloth or a brush. Leave the shoes to dry overnight, but avoid placing the shoes in direct sunlight or near any heat source. Treat the shoes with a water repellent using an aerosol or pump spray, ashoe care water repellent combination, or a liquid cream. Allow to dry. After each treatment, lightly brush to renew the textured appearance.


Smooth Grain Leather (Nubuck)

Clean excess dirt from the upper material. Heavily soiled shoes can be cleaned best with a cloth or a brush. Leave the shoes to dry overnight, but avoid placing the shoes in directsunlight or near any heat source.Treat the shoes using an aerosol or pump spray water repellent, andfollow by applying a shoe cream (best is a non oil-based emulsion cream). Apply the cream regularly in thin layers, as this is more effective than inthick layers all at once.Allow to dry at least 10 minutes.Follow by polishing with a soft cloth.


Textile

Clean excess dirt from the upper material.Heavily soiled shoes are best cleaned with a brush or a sponge and lukewarm water.Allow the shoes to dry overnight, but avoid placing the shoes in direct sunlight or near any heat source. Treat for water repellency using an aerosol or pump spray.Allow to dry. Application: It is best to first clean heavily soiled shoes with a brush andlukewarm water. Do not leave wet shoes to dry near any heat source orin direct sunlight. The shape of the shoe can be maintained by inserting newspaper or shoe trees, and drying the shoes at room temperature. After cleaning, the shoe care products and water repellent ( = GORErecommended products for GORE-TEX® XCR Footwear ) should becarefully applied ­ following the manufacturer's instructions. Remember to apply in thin layers ­ as it is always better to apply a little more oftenthan a lot at once.

Note:
The GORE-TEX® membrane is and will always remain waterproofand breathable. Care products and water repellents are not necessary for the membrane, but for the protection and care of the upper material of the shoe. The membrane and the uppers function together in accordance with these properties:
Durably waterproof upper materials cannot be saturated when wet, the therefore the shoes won't become heavy or soggy.
Upper materials treated with water repellents have a better resistanceto dirt
Well-treated shoes and shoelaces prohibit water from being absorbedup to the upper edge of the shoe on the outside and then penetratinginside the shoe
The quality of the shoe can only be preserved through regular and proper care and using water repellents and other care products testedand recommended by GORE. The upper material will remain supple,and the pores will not close. At the same time, the leather will notbecome rough or crack.

The Gore Quality Seal clearly identifies at a glance those licensed productswhich have been tested and approved in the Gore labs. This seal may beplaced only on those products by licensed partners and only for tested andapproved products. This seal clearly separates recommended productsfrom other products.

When the consumer purchases socks and shoe careproducts carrying the seal, he can be certain that with the properapplication, he'll benefit from and enjoy the maximum comfort.

European Shoe Care Products Carrying the GORE-Partner Seal
Solitär, Collonil, Grangers, Boston, Tarrago

[Ändrat av malindo 2003-05-11 kl 18:44]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20
moa_k40 Nya hanwag läderkängor till tvåveckorsvandring om 1 vecka? Kläder 8
Gun-valld Friluftskläder till vardags Kläder 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...