Skovård?

Har ett par Meindl Island Pro MFS som är gråa/mörka.
Var in på en friluftsbutik blev rekommenderad Meindls eget svarta Sportwax som skulle vara bra.
Min nu kanske lite konstiga fundering: På kängorna är ju skinnytan lite som typ sammet så där och inte som "vanligt" skinn, ska man verkligen lägga på vax/fett på den sammetslena ytan??? Eller ska man ha något annat till sina Meindlkängor?
Provade på ett lite område bak på kängan och då blir ytan mörkare, blank och inte så där sammetsaktigt.
Är lite rådvill eftersom jag inte vill sabba något genom att göra fel.
Tacksam för tips/hjälp! :)
 
Sprej eller vax!

Kängan är i nubuck (slipad ytterhud), något man väljer för utseendet skull. Vill du behålla den ytan ska du spreja skon (eller vaxa och sen rugga upp ytan?). Vaxad nubuck mörknar och blir blank.

Är det bra fuktkydd du är ute efter är en blank yta bättre eftersom vattnet rinner av lättare. Då funkar vax.
Men eftersom du har ett plastmembran i skon är lädrets funktion främst att se till att vattnet pärlar av (inte att göra lädret vattentätt), så någon djup vaxning behövs inte.

Fett ska du inte ens låta skon lukta på. Det är till för att smörja in gamla sadlar och sånt, och gör bara kängan mjuk och sladdrig.
 
Vax

tycker jag fungerar utmärkt på Nubuck och håller alltså med Martin.

Mitt intryck är också att ytan blir mer slitagetålig när den behandlas med vax än med spray. Jag använder ett vax som heter SnoSeal och som är baserat på bivax.

Men utseeendet på kängor är något som det kan finnas olika preferenser om.

Thure
 
Funktion

Tack för svaren!

Köpte något som heter Skinnfix på Vildsmarksmässan igår och det är också delvis baserat på bivax om jag förstår det rätt. Fick mina vanliga skor demo-putsade och resultatet såg riktigt bra ut tycker jag.
Så då kan jag nog lägga på sånt eller Meindls sportvax då för jag tycker nog att den blankare ytan är lättare att få ren än en nubuck:ad yta.
 
Novis är jag

Ska jag vaxa mina Meindl island pro innan jag använder dem första gången eller kan jag vänta? har kollat runt på nätet men blir alldeles snurrig i huvudet av alla råd och rön. Den ena säger spreja, den andra vaxa. Någon säger spreja och efter något år vaxa när nubuckluggen nötts ner och liknar narvläder. På Naturkompaniet köpte jag idag Meindls eget Sportwax men känner mig ändå osäker.

Jag vill inte förstöra dem utan vill att de ska klara en tio-dagars vandring i Skottland (naturligtvis går jag in dem först), som kan erbjuda både regn och sol och då måste de kanske behandlas på något sätt först.

/Osäker, men ser fram emot min första lite längre vandringserfarenhet :)
 
Re: Novis är jag

Ancaha; sa:
Jag vill inte förstöra dem utan vill att de ska klara en tio-dagars vandring i Skottland (naturligtvis går jag in dem först), som kan erbjuda både regn och sol och då måste de kanske behandlas på något sätt först.

/Osäker, men ser fram emot min första lite längre vandringserfarenhet :)

Du behöver inte göra något alls. När du ser att inte lädret längre stöter bort vatten så kan det vara bra, men inte nödvändigt att vaxa.
 
Skor och kängor avsedda för torra steniga berg har oftast kronan, det släta blanka lädret, inåt och köttsidan slipas till nubuckkvalitet och vänds utåt. På så sätt håller kronan längre.
Nya membrankängor är täta i sig själva.
Med vax och fett kan man hålla lädret torrare utifrån och därmed lättare.

god tur
 
Tack :) ...

för era svar. Känner mig inte lika vilsen i skovårdsträsket längre. Var lite orolig en taga för att inte sköta om dem på ett bra sätt, men känner mig nu lite säkrare. Vill ju att de ska hålla länge även om det inte endast på beror på rätt skovård :)

/Anna - som ser fram emot många långa vandringsturer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Skovård. Vilket vax? Kläder 3
loljonas Skovård - Crispi Antarctic Kläder 2
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.