skor fråga!

Funderar på att införskaffa ett par långfärdsgrillor.
Men lurar lite på vad man skall ha på fötterna.
Har
Ett par Lundhags Alaska med skidkant
Ett par Randonne skor
Ett par plast telemarksskor Scarpa T2

Funderar på ett par storskor för isklättring.

Men min fråga är vad är bäst att åka skridsko med?
Ska jag gå på några av de jag har eller kan man använda storskor till skridsko?
Behöver man mycklet stabilitet från skon när man åker? Eller fungerar ett par vandrar kängor?
Kan man köra med ett par gamla längdåkningspjuck som är ankellåga?

God Fortsättning
/Urban
 
Fast eller lös häl?

Skorna är viktigare än skridskorna när du skall välja utrustning.

Med optimal placering framåt bakåt och i sidled av foten i förhållande till skenan så behövs mindre stabiltet över ankeln än man skulle tro.

Föreslår att du börjar med att köpa billiga skridskor t ex Skyllermarks Möja eller motsvarande från Lundhags eller Haglöfs och använder dina låga längdskor. Räcker inte stabilteten kanske du skall testa med storskorna även om de vikt och stabiltetsmässigt är overkill.

Med lös häl kan du använda de låga längdskorna och en vanlig NNN 75 mm bindning som första utrustning om inte du har SNS-systemet som blir elegantare och mer funktionellt.

Storskor kan användas med specialbindning även med lös häl men samma invändningar som ovan. Specialbindningen som är till för turskidåkning med alpina skor finns på http://www.globetrotter.de jag kommer i hastigheten inte ihåg vad den heter.

Thure
 
Alaska

Jag åker med ett par alaska med skidkant. Det fungerar hur bra som helst. Nu har jag ju inte provat något annat så jag kan inte jämföra. Stabiliteten är inga problem ocg de är bra att gå i mellan sjöarna.
 
Re: lös häl? + Lundhags Alaska

thureb; sa:
Storskor kan användas med specialbindning även med lös häl men samma invändningar som ovan. Specialbindningen som är till för turskidåkning med alpina skor finns på http://www.globetrotter.de jag kommer i hastigheten inte ihåg vad den heter.

Stubai Free Heels var namnet. Säljs i paket med skridskor i Finland.

Lundhags Alaska var vanligt att skridskoåkare använde tidigare. Passar de bra på foten och runt ankeln så kan de vara helt OK.

Välj gärna en mindre storlek för skridskoåkning än för skidåkning/vandring för att få bra stöd över foten så att den inte vandrar runt i förhållande till skenan.

Kan vara idé att ha en extra innersula i kängorna när du åker skridsko med dem.

Thure
 
Nybörjare

Hej!
Passar på att ställa en fråga om skor/kängor till långfärdsskridskor.

Jag har Meindl Island (herr) och min fråga är enkel:

Vet någon om det finns skridskor som passar dessa kängor?

Lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.