Skor för nybörjare?

Hej!

Är sugen på att börja med isklättring och har blivit erbjuden att köpa ett par begagnade isyxor samt 8 st isskruvar. Hade varit bra att komma undan rätt så billigt med dom första storskorna eftersom dom verkar vara väldigt dyra (3-6000 tusen?).

Det bästa alternativet hade väll varit att köpa begagnat, men vilken storlek ska man ha om man har 41 på vanliga skor?

Rep, sele, repbroms, quickdraws och slingor har jag sen tidigare.

Mvh
 
Första gången jag klättrade is hade jag ett par gamla slalompjäxor på fötterna...

Sedan köpte jag stegjärn med rembindning och satte på vanliga vandringskängor. Nästa steg var att öppna plånboken och köpa storskor. Behöll de gamla stegjärnen ett tag dock. Till slut bytte jag också upp mig till mer klättringsanpassade järn med snabbindning.

Kort sagt: Du har säkert några kängor/pjäxor någonstans som funkar redan. De fallen där utrustningen verkligen är avgörande ska du hur som helst hålla dig borta från till en början.

Men hittar du begagnade storskor som passar så kan du förstås slå till. Storleken är svår att ge råd om eftersom det beror på fabrikat etc, men se till att ha utrymme för tjocka sockor. Det är kallt att klättra is och ännu kallare att säkra...
 
Jag har typ 44 i vanliga skor. 45 i löpskor och 46 i storskor. Extra utrymme ger mer värme. Viktigt att inte slå i tårna fram iaf eftersom en sparkar med dem och går mycket neråt. Hälarna behöver sitta rätt bra med.

Rätt bra att prova innan köp.

Kolla upp vad det är för skruv och yxor innan du köper. Finns mkt omodern/kass utrustning folk kränger
 
Mm kjpil tar upp en viktig aspekt.
Gamla slöa skruvar gör ingen glad. Jag har köpt några begagnade, men bara från klättrare jag känner och litar på.

Det finns helt ok, hyfsat moderna begagnade yxor till salu, men också en del museiföremål... Tänk på att nya blad kostar rätt mycket (om de ens är utbytbara). Trubbiga spetsar filar du förstås till, det är en del av livet för isklättrare, men är de för slitna ska du ha rejäl rabatt.
 
Tack för svaren, har blivit lite klokare nu. Har fått tag på ett par storskor som är 43 1/3, har storlek 41 annars. Dom sitter ganska bra på foten när jag har en tjocksocka på, det går att trycka fram tårna lite grann men det kanske bara är positivt? Tänkte mest på när man ska sparka med fötterna mot isen, är det bra att tårna har lite utrymme till godo eller är det optimala att ha dom tryckt mot skospetsen?

Tror jag har haft ett jäkla flyt när jag hittade grejerna. Hackorna är av märket petzel och kollar man på bladet så ser dom väldig fräscha/vassa ut. Skruvarna är av märket Grivel och ser helt oanvända ut. 3 st korta och 5 st längre.
 
Hittade denna länk, galet billigt så vad är fel i beskrivningen? 600 för ett par som annars går på 3000. För bra för att vara sant? Eller är det bara att köra...
ww.prosorm.se/affordabl-la-sportiva-klätterskor-känga-nepal-extreme-klättring-70ap754-p-2449.html
 
Hittade denna länk, galet billigt så vad är fel i beskrivningen? 600 för ett par som annars går på 3000. För bra för att vara sant? Eller är det bara att köra...
ww.prosorm.se/affordabl-la-sportiva-klätterskor-känga-nepal-extreme-klättring-70ap754-p-2449.html

Verkar otroligt billigt. Skum hemsida, verkar inte finnas adress eller telefonnr eller nåt
 
Storskor är skitsvårt! Jag har stor storlek och måste alltid beställa, ofta från utlandet och hoppas på att det passar. En vanlig rekommendation är att gå upp minst 1/2 storlek och inte mer än 1. Men det varierar mellan tillverkare så ibland kan 2 storlekar ändå behöva gås upp.

Kolla mondopoint och se till så att du i.af har 1 cm till godo i tåboxen är mitt tips. Jag har klättrat en hel del vertikal is med skor så tajta att tårna nuddar framtill och det önskar jag inte på min värsta fiende :D Lycka till
 

Liknande trådar