Skoj med pulsklocka och vilopuls.

Hallå!

Jag kollade min vilopuls igår. Efter 5-10 minuter stabiliserades den kring 45-46 slag per minut.

Vad ska vilopulsen ligga på? Jag är 188cm lång och väger kring 115kg.

Kan man kolla andra saker med pulsklockan?
Den jag har visar i princip bara pulsen, går det tillexempel lista syreupptagningsförmåga och liknande.

Tips och ideer?

/nisse
 
Dyrare pulsklockor har div inbyggda test. Dessa är dock bara beräkningar efter schabloner, och stämmer mer eller mindre bra. Jag har en Polar S710 och på den testat:
- Maxpulsberäkning, den har givit resultat 188-191 bpm, verklig maxpuls har jag inte mätt upp men räknar med att den ligger något slag över 200 bpm.
- Syreupptagningsförmåga, har fått upp till 70 (ml/min o kg?). Har aldrig testat "på riktigt", men 70 är högt.

- Överträningstest finns på S810.

Testerna ger oftast inte så mycket. De stora variationerna mellan olika människor gör statistiska beräkningar väldigt osäkra.

Höjdaren med dyrare (Polar-)pulsklockor, är att man kan synka dem med en pc och sen se pulskurvan och bygga upp en träningsdagbok. Jag har dessutom höjdmätare i min klocka.

Mitt rekord på vilopuls är 37 bpm, för tillfället är vilopulsen högre...

/Håkan
 
Mät pulsen innan du går upp på morgonen, och gör det några dagar i följd. Ta genomsnittet så får du en mer statistiskt säkerställd vilopuls.

Men under 50 får räknas som "vältränad".

Annat som är bra är att känna sin maxpuls (tumregel: 220 minus din ålder). Då kan du pricka in träningsformer genom att räkna procent av maxpuls:

Fettförbränning 50-60 %
Lågintensiv träning 60-70 %
Konditionsträning - låg 70-80 %
Konditionsträning - hög 80-90 %
Högintensiv träning 90-100 %

Källa: http://www.ckwano.com/traning.htm
 
Nordesjo; sa:
Men under 50 får räknas som "vältränad".
Mycket individuellt! Svärfar har väl ca 35 bpm, och han är inte vältränad.

Nordesjo; sa:
Annat som är bra är att känna sin maxpuls (tumregel: 220 minus din ålder). Då kan du pricka in träningsformer genom att räkna procent av maxpuls:
220 - ålder ger mig maxpuls 187 bpm och ändå så är min maxpuls 200+ bpm. Jag är, i det fallet, inte speciellt onormal.

Nordesjo; sa:
Fettförbränning 50-60 %
Lågintensiv träning 60-70 %
Konditionsträning - låg 70-80 %
Konditionsträning - hög 80-90 %
Högintensiv träning 90-100 %
Jupp, bra riktvärden. Konditionsidrottare lägger man oftast den största mängden träning t ex mella 60% och 75%. Alltför stora träningsmängder med högre intensitet sliter för hårt på kroppen.

/Håkan
 
"Mycket individuellt! Svärfar har väl ca 35 bpm, och han är inte vältränad."

Jag gissar att din svärfar inte heller är 25 :)

Är man som Nisse är född 1978 och beskriver sig själv som aktiv och sportig har man anledning att tro på att en vilopuls under 50 är ett tecken på god kondition.
 
Pulsklockan...

är ett mycket viktigt redskap för den aktive idrottaren.

Både maxpuls och vilopuls är ytterst individuella(har 190 i maxpuls och är 18år och mycket vältränad) men är mycket viktiga vid träning. Med vilopuls kan du ha en faktor som rätt använd kan ge dig den information som behövs för att avstå ett pass om du är sliten eller sjuk. Maxpulsen kan man som tidigare sagts utnyttja för att ligga i rätt fart vid rätt pass.

Pulsen är annars något som man kan ha för att lära sig hur kroppen reagerar vid olika farter och olika känslor.
 
Nordesjo; sa:
"Mycket individuellt! Svärfar har väl ca 35 bpm, och han är inte vältränad."

Jag gissar att din svärfar inte heller är 25 :)

Är man som Nisse är född 1978 och beskriver sig själv som aktiv och sportig har man anledning att tro på att en vilopuls under 50 är ett tecken på god kondition.

Jag håller med om att en låg vilopuls ger en indikation om att en person kan vara vältränad. Vilopulsen beror dock på genetiska förutsättningar och hur vältränad man är. Man kan inte, med bara vilopulsen (och ålder) som ledning säga om en person är vältränad. Den bästa referensen är man själv. den egna förändringen i vilopuls är det som räknas.

Vilopulsen sjunker inte med åldern, däremot gör maxpulsen det.

Min svärfar är drygt 60.

/Håkan
 
Man kan enbart jämnföra med sig själv

Pulsen skall man akta sig för att jämnföra med andra precis som har sagts innan är vilopulsen både genetiskt betingad och träningsbar. Att enbart kontrollera sin vilopuls en gång och sedan hurra eller sänka sin form är direkt fel.

Det som man dock kan jämnföra är med sig själv. Om man i normal fall har haft runt 60 och under en period gått ner till 50 KAN detta tyda på en förbättrad träningstatus. Dock skall jag med en gång säga att det är väldigt många olika faktorer som kan påverka vilopulsen. Med mig personligen har jag uppmätt förändringar (cirkavärden) på +10-20 slag vid alkoholförtäring dagen innan, +10 slag efter kraftig idrottstävling dagen innan, -5 slag vid regelbunden avslappningsträning (qi gong), -5slag vid långa lunga pass....osv osv. -10 ca. 3 dagar efter ett Vasalopp... Så man skall inte riktigt lita på att en sänkning i vilopuls direkt avslöjar sig som en förbättrad "kondition". Kan säga att normalvärden för mig är 40-45 BPM.

Maxpulsen är likså inte så stabil som forskarvärlden har gjort gällande innan. T.ex. så kan konditonstränade äldre ha en högre maxpuls i snitt än genomsnittsbefolkningen medans yngre konditionsidrottare har i genomsnitt lägre maxplus än andra. Och även maxpulsen kan förändra sig vid kraftiga ansträningar under längre tid såsom t.ex. ett träningsläger. Finns teorier om att detta beror på en kraftigt ökad blodvolym till föld av träningslägret. NNågra större maxpulsförändringar har jag inte testat på mig själv utan kan bara säga att min maxpuls har sedan 1995 till 2003 gått ner ca. 10 slag vilket borde avspegla sig i i min ökade ålder. Dock har jag efterträningsläger ofta känt att man har svårare att nå upp i normala träningsvärden efter exemplevis ett träningsläger vilket kan kanske tyda på en temporär maxpulssänking.

Vidare är även pulsen individuell mot den idrottsaktivitet som man genomför. För att åskådliggöra detta kan man säga att vilopulsen kanske har gått ner men detta gör inte mig till en bättre cyklist om jag bara har tränat löpning.

Så till syvende och sist kan jag säga att pulsmätning är ett väldigt trubbigt intstrument även om det är ett mycket bra sätt att lära känna sin kropp.
 
Re: Man kan enbart jämnföra med sig själv

cjonsson; sa:
Maxpulsen är likså inte så stabil som forskarvärlden har gjort gällande innan. T.ex. så kan konditonstränade äldre ha en högre maxpuls i snitt än genomsnittsbefolkningen medans yngre konditionsidrottare har i genomsnitt lägre maxplus än andra. Och även maxpulsen kan förändra sig vid kraftiga ansträningar under längre tid såsom t.ex. ett träningsläger. Finns teorier om att detta beror på en kraftigt ökad blodvolym till föld av träningslägret.
Intressant, har du koll på nån litteratur?
cjonsson; sa:
Så till syvende och sist kan jag säga att pulsmätning är ett väldigt trubbigt intstrument även om det är ett mycket bra sätt att lära känna sin kropp.
Amen!

/Håkan
 
Re: Re: Man kan enbart jämnföra med sig själv

Håkan K; sa:
cjonsson; sa:
Maxpulsen är likså inte så stabil som forskarvärlden har gjort gällande innan. T.ex. så kan konditonstränade äldre ha en högre maxpuls i snitt än genomsnittsbefolkningen medans yngre konditionsidrottare har i genomsnitt lägre maxplus än andra. Och även maxpulsen kan förändra sig vid kraftiga ansträningar under längre tid såsom t.ex. ett träningsläger. Finns teorier om att detta beror på en kraftigt ökad blodvolym till föld av träningslägret.
Intressant, har du koll på nån litteratur?


Jotack jag kan tipsa om en doktors avhandling vid Umeå Universitet av Rikard Hedelin. På denna address finns lite info om vad han håller på med: http://www.info.umu.se/press/Avhandling/302.shtml

Vidare kan du gärna kontakta kanotlandslaget (Göran Kentää rekomenderas) som gjort många tester på överträning och pulsreaktioner. Sedan finns säkert en massa information via POLAR men dom brukar inte gärna ge ifrån sig material som klankar ner på Pulsmätning. men dom har mycket bra material som bevisar pulsmätningens förträfflighet...
 
När Ingemar Johansson tränade inför någon av VM-matcherna minns jag att man skrev att hans vilopuls var ca 40-43 och att detta var tecken på god kondition. Som många andra mätte jag min egen vilopuls och kom fram till ca 45 slag mätt med vanligt armbandsur. På den tiden sprang jag orientering och var inte särskilt bra på det. Därför fick jag springa långt och var således ganska konditionsstark men jag var dock ingen elitlöpare.

Nu är jag 62. Jag tränar regelbundet. Jag har mycket sämre löpstyrka än för ca 40-45 år sedan. Nu har jag pulsklocka och kan därför mäta vilopulsen mycket exaktare. När jag är utvilad är min vilopuls 45 som tidigare. Vilopuls mäts på morgonen innan man kliver upp. Om jag har tränat för hårt stiger vilopulsen. Detta gäller även om jag är på väg att bli sjuk. Om vilopulsen på morgonen är 54 eller högre avstår jag normalt från träning. Risken för överträning är i det fallet alltför stor. Jag använder vilopulsen för att avgöra om jag skall träna eller inte. Det händer naturligtvis att jag gör misstag och tränar trots förhöjd vilopuls. Det leder både till att vilopulsen åker upp ytterligare och blir instabil (går upp och ner på en nivå över 50). Vidare påverkas nattsömnen. Jag får svårt att sova. Kroppen går på högvarv. Om jag inte mätte pulsen skulle jag möjligen kunna tro att träningen har gjort mig piggare. Men jag vet av tidigare erfarenheter att om jag fortsätter träna kommer kroppen att svara med feber.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.