Skogsskidor

Guest

Gäst
Hej!
Jag har kommit till den punkt att jag börjar samla på mig allt för mycket grejor. Slalompjäxor, längdpjäxor, klätterskor, löparskor..osv...
Jag funderade ett tag på att köpa ett par turskidor, börjar tröttna på "smalisarna" utanför längdspåret.
Borde inte ett par skogsskidor med kabelbindning vara ett bra altenativ? Eller är det bättre med telisar??
Längdskidorna behåller jag nog, men jag skulle behöva skidor som är bra att gå på tur med och som funkar i djupsnön i skogen.
//Emma
 
Jag använder samma pjäxor till mina "spår"skidor som till mina turskidor och nnn bindningar. Skidorna jag använder är lite bredare än spårskidor, stålkant och vallningsfria.

En nackdel med telisbindningar är att man kan inte åka i spår med dem. Bindningen tar emot.

Denna utrustning har fungerat utmärkt för alla mina dagsturer som jag har gjort.

Ett tips kan vara att köpa snödamasker om du inte redan har det.
 
Bindningsfråga...

Undrar om det finns någon bindning som passar vanliga stegjärnsfasta kängor. (skidbindning då alltså)
Vore som skönt att slippa köpa nya skor bara för att åka skidor med...
 
Det vill jag också ha!

Det vore ju perfekt, så att man åtminstone kan ge sig ut då och då. Man får ju inte tillfälle till turåkning så jätteofta här i stockholm.
 
Finska...

freeheels.fi har nån slags universalbindning men jag har ingen aning om hur den är (eller hur den funkar, kan ingen finska)
Den ser ut så här:
FHSIDESU_iso.jpg


/Anders B
 
Där ser man

Den finns alltså. Nu får man väl överväga om den är värd 120 euro... Eller om man kanske ska köpa sig ett par riktiga pjäxor/bindningar istället.

Tack så mycket!
 
Tegsnäs har ju sin stövelbindning som funkar med kängor utan skidkant. Dom är dock ganska sladdriga men funkar utmärkt på en skogsskida, som man ju i obanad terräng mer går med än åker på. Stubaibindningen ovan ser dock bättre ut men den har jag ingen erfarenhet av. Tegsnäs gör ju dock fina skogsskidor, kanske inget jag skulle välja på tur på fjället men i låglandets snödjupa skogar är de perfekta.
Tegsnäs bindning:

epok-2-l.gif


MVH
David
 
Tegsnäsbindningen ovan heter EPOK och finns rescenserad här på utsidan. Själv har jag åkt några mil på kalfjället med tegsnässkidor, funkar bra om man inte ska skråa för mycket på HÅRD skare. Jag har dock kabelbindning och Lundhagskängor med skidfäste så jag antar att dom är lite stabilare.

Andra djupsnöskidor (i trä) är Olskogen http://www.olskogen.se samt gamla hederliga Vita blixten.

Det finns ju även breda skidor i plast, bla har Karhu ett par breda jaktskidor.
Jag har också provat att åka med turskidorna i skogen, det funkar för det mesta skapligt, men om det är mycket löst så duger dom inte, visst sjunker man även med skogsskidorna, men inte lika mycket.

/BAX
 
Hej!
Jag kör med ett par skogsskidor i plast (peltonen)
med kabelbindning och det fungerar finemang ospårat.
När/om man kommer ut på ett hårdare skoterspår så saknar man stålkanter, skidorna vill till att
"flyta omkring" i skoterspåret samt att man där upplever skogssidan lite klumpig....men i djupsnön fungerar de kanon.
Ha det
Peter
 
dave1; sa:
Tegsnäs har ju sin stövelbindning som funkar med kängor utan skidkant. Dom är dock ganska sladdriga men funkar utmärkt på en skogsskida, som man ju i obanad terräng mer går med än åker på. Stubaibindningen ovan ser dock bättre ut men den har jag ingen erfarenhet av. Tegsnäs gör ju dock fina skogsskidor, kanske inget jag skulle välja på tur på fjället men i låglandets snödjupa skogar är de perfekta.
Tegsnäs bindning:

MVH
David

Tegsnäs-bindningen funkar som sagt, men skulle jag köpa mina Tegnnäs-skidor idag så skulle jag ha kabelbindning och kosta på mig att köpa riktiga pjäxor till. Epok är alltför sladdrig för att det ska bli roligt att åka på de i övrigt så fina skidorna.

/Håkan

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.