Skogens skafferi

Nu är det höst och jag och frugan har redan fyllt korgar med svamp och bär.

Det är i de ”gamla slitna paltorna” vi drar på oss. Vi fyller ryggan med mackor, thermos och sittunderlag. Varsin korg med svampkniven med. Regnrocken får hänga med om det blir lite regn. Givetvis har vi gummistövlar för det är blött på vissa ställen där vår svamp trivs.

Vi nöjer oss med en rygga, svampbok och termos resten är personligt. Grejerna har några år på nacken och fått hänga med. Oftast behöver det inte vara så dyrt och krångligt. Bara nu vi tillåts använda vår till nyligen miljövänliga lilla dieselbil...

Det damp ner reklam för ”Skogens skafferi” från ett av våra mest kända friluftsbutiksföretag. Ägd av en koncern som köpt upp flera små aktörer i branchen. Det kändes bra, skogens skafferi... man vill ut!

12.967kr skulle jag och frugan fått betala för att kliva in i ”plockarbranchen” enligt det förslag på utrustning som fanns. Då delar vi på ryggan, termosen och svampboken.

Jag vill påstå att det är ett lågt pris för att flanera runt i buskarna som ett skogens kändispar där paparazzifotografer gömmer sig i myrstackar och tomma grävlingsgryt.

Nåväl, man kan raljera bäst man vill men det är kul att Stureplansungdomen får andra intressen än att spruta dyr champagne på varandra.
 
Tack för det Hanna.

Du läste hela texten.

Kanske det är dags att fundera på allvar vad ”räknenissarna” håller på med i friluftsbranshen.
Det känns som en evighet sedan tidigare generationers liv och opretentiösa hållning till bär och svampskogen.
 
Färgranna kataloger, vidiosnuttar, välsorterade , bemannade bodar, annonskampanjer, tävlingar samt r&d skall betalas med omsättningen, löpande. Klart det blir dyrbart.
 
Nåväl.
Efter regnet vi haft här lokalt så ser det ut att bli en bra svamphöst.

Trattisarna är på G här men dem är vi så bortskämda med så de plockar vi inte ännu på en tid. Det blir lite mer exklusiva kompisar som får fylla korgen just nu.
 

clindh

Forumvärd
Önskar man dela med sig av små personliga funderingar så får man gärna starta en blogg, men forumet passar bäst för frågeställningar och dylikt som efterlyser svar på frågor från andra medlemmar, eller som uppmuntrar till debatt. Om detta nu vara fallet här så förtydliga gärna ämnet och frågeställningen.
 
Önskar man dela med sig av små personliga funderingar så får man gärna starta en blogg, men forumet passar bäst för frågeställningar och dylikt som efterlyser svar på frågor från andra medlemmar, eller som uppmuntrar till debatt. Om detta nu vara fallet här så förtydliga gärna ämnet och frågeställningen.

Ok. Jag förstår.
Jag vill uppmana till debatt. Jag har inga tips om svampkniv just nu. Däremot vill jag i denna form uppmana till debatt. Precis som är fallet i många inlägg. Möjligtvis att min målande ingress kanske var retsam när jag slutligen konstaterade att den icke namngivna koncernen erbjöd basal utrustning för svampplockning för tusentals kronor.

Är det någon ond tå jag klivit på?
Vem bedömer inläggets vederhäftighet för att skapa debatt utifrån exempelvis den rätt målande beskrivning jag anser jag försökte ge.
Risken är att om Utsidan modereras styvmoderligt ledsnar man

Med vänlig hälsning,
en gammal gubbe som plockar svamp men vill väcka debatt kring hur kommersen i friluftslivet hindrar en del att delta.
 
Vilka kläder och övrig utrustning rekommenderas för svampplockning? Det kan bli bär också, så det är bra om de funkar även till det.
 
Vilka kläder och övrig utrustning rekommenderas för svampplockning? Det kan bli bär också, så det är bra om de funkar även till det.
Jag är också nyfiken, vad var det som företaget ifråga rekommenderade för en svamptur? Visst är det skönt med bra utrustning och funktionsplagg men bor man "i skogen" som jag gör hoppar man bara i stövlarna och klampar iväg. Korg och kniv behöver man förstås men jag har aldrig åkt till en friluftsbutik för att skaffa dem.
 
Ett halvt kvastskaft med en stor spik eller skruv i ytteränden på tvärs, förborra helst, bra vid björnbärs, slån och nyponskörd. Kostnad 0.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.