Skötsel av Camelbak

Jag har märkt att min Camelback är svår att få torr efter ursköljning, det finns ofta kvar kondens och vattendroppar i "flaskan". Har någon något bra tipps för att lösa detta problem, själv brukar jag ställa den upp och ner i diskstället för att få den torr, något som kan ta ett dygn eller två.
 
Jag låter den ligga i diskstället någon dag men brukar även rengöra den då och då med en borste. Eftersom jag ofta har Gatorade i den brukar den bli lite kladdig men tror nog att det är bra att tvätta den invändigt även om man bara dricker vatten.

H
 
Ja i den så finns det ju oftast vatten. Utan den den gången då vi var i sälen, då gick det i ca 4
Norrlandsguld.
 
Det finns en tork ställning att köpa men jag nöjer med att hänga en soppslev på insidan som spänner ut påsen och då torkar den över natt.

-Åke
 
Får helt enkelt köra på det koncept jag gjort hittills, vänta ett dygn eller två.
Och köpa mig en tvättborste som når in i "påsen"
 
slangen i påsen & upp&ner

Så här gör jag: skölj ur och blås slangen så torr du kan. För att sedan torka tar jag av bitmunstycket och 90gradersvinekln och lägger på tork för sig själv. Sedan vevar jag runt slangen några varv så de sista vattendropparna i slangen flyger runt i köket och slutligen stoppar jag slängändan ner i påsen och hänger alltihop "i slangens pås-ända" dvs så påfyllningsöppningen hamnar neråt och vattnet rinner ner mot hålet och slangen själv spänner ut själva påsen.

Enda ställer som varit problem för mig var själva mjukdelen av bitmunstycket som möglat en gång för mig innan jag började ta av det vid torkning.

/Patrik,s om dessutom undrar om någon kan tipsa om var man köper det vinterisolerade bitmunstycket i Sverige/Svewnsk nätbutik. LIte dyrt porto från Camelbacks egen webshop i USA.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.