Skjortor?

Jag önskar tips på sköna, slitstarka och relativt snabbtorkande skjortor som andas någorlunda väl. De skall huvudsakligen användas vid vandring med ryggsäck, så genomtänkta utföranden och därmed väl placerade sömmar och fickor är av avgörande betydelse för god komfort. De skall framför allt användas under sen vår, sommar och tidig höst.

Material? Fabrikat? Modell?

/Birger
 
Jag använder huvudsakligen:

Haglöfs Salo långärmade skjortor, helt gjorda i syntet, tunna torkar snabbt, jätte bra mitt i sommaren.

Craghoppers Kiwi shirt, som är i 65/35 nylon/bomull, lite tjockare och varmare än Salo men inte lika tjocka och täta som Fjällrävens G1000 skjortor.

Jag har inte haft någon av dem så länge att jag kan uttala mig om långvarigt slitage med ryggsäck. Men efter två säsonger är jag fortfarande nöjd.
 
Har en trave helsyntetiska Regatta skjortor. Bra snitt, flera snälla färger, två bröstfickor, nätventilation i ärmhålorna. Mycket nöjd. De är relativt vindtäta och extremt snabbtorkande efter tvätt.
Men bär dem inte direkt efter påsöppnandet för då är deras uttorkande effekt direkt nerkylande! Tvätta dem en gång i 40 grader före första bruk.

Till undertröja brukar jag CykelCitys värmetröja, ull/polyester. Du som jag behöver en stack av dem oxså.

Rekommenderas.

go tur
 
Skjortor

Alla skjortor av div materialblandningar har det gemensamt att de stinker efter någon dags användning. Du kan ju givetvis skölja varje dag om du har möjlighet att få den torr sen.
Enklare då att ha tröjor/skjortor i 100% ull. Exempelvis Aclima light serien eller Icebreakers skjortor.
God tur.
 
Patagonia och Chevalier

Har två skjortor jag varvar med beroende på aktivitet och temp.
Den svalaste är en tunn flugfiskeskjorta i ripstop från patagonia med mycket ventilation och smart lösningar för krage och ärmar. Plus även för en extra bröstficka med dragskjedja.
http://eu.patagonia.com/se/en/produ...prefn1=sport&prefv1=fly-fishing&start=1&sz=36


En annan skjorta från Chevalier som just nu säljs billigt på XXL och är riktigt slitstark. Klassiskt rutig och med armbågsförstärkningar.
https://www.skjutklar.se/home/chevalier-durango-flanell-shirt

Båda är i polyester men jag kan gå flera dagar utan att dom börjar lukta om jag då och då tvättar mig om morgonen och använder deo.. Men man är väl olika. Brukar inte heller behöva tänka på hur sömmar mm sitter under en ryggsäck men jag har inte upplevt några problem.

Berätta gärna vilken det blir sen när du bestämt dig!
 
Har två skjortor jag varvar med beroende på aktivitet och temp.
Den svalaste är en tunn flugfiskeskjorta i ripstop från patagonia med mycket ventilation och smart lösningar för krage och ärmar. Plus även för en extra bröstficka med dragskjedja.
http://eu.patagonia.com/se/en/produ...prefn1=sport&prefv1=fly-fishing&start=1&sz=36


En annan skjorta från Chevalier som just nu säljs billigt på XXL och är riktigt slitstark. Klassiskt rutig och med armbågsförstärkningar.
https://www.skjutklar.se/home/chevalier-durango-flanell-shirt

Båda är i polyester men jag kan gå flera dagar utan att dom börjar lukta om jag då och då tvättar mig om morgonen och använder deo.. Men man är väl olika. Brukar inte heller behöva tänka på hur sömmar mm sitter under en ryggsäck men jag har inte upplevt några problem.

Berätta gärna vilken det blir sen när du bestämt dig!

"Om vi ska hårdra det kanske Carl är lite mer av godsjakt med Durango passar allmogejägaren"
 
Brukar använda vanliga flanellskjortor som jag köper i second-hand för c.50:-
Tycker syntetskjortor börjar lukta illa efter någon dag.
 
Tack för alla tips.

Jag kanske trots allt helt enkelt använder en relativt tunn bomullskjorta som jag redan har. Jag använder alltid en underställströja i ull (eller bambu-viskos), så skjortan använder jag bara som extra förstärkning vid behov. Då spelar det ju inte så stor roll att den är i ren bomull i och med att den inte är i direkt kontakt med min hud. Kyleffekten lär således bli relativt liten och i och med att den är så pass tunn som den är lär torktiden bli relativt kort.

/Birger
 
Alla skjortor av div materialblandningar har det gemensamt att de stinker efter någon dags användning. Du kan ju givetvis skölja varje dag om du har möjlighet att få den torr sen.
Enklare då att ha tröjor/skjortor i 100% ull. Exempelvis Aclima light serien eller Icebreakers skjortor.
God tur.

Icebreaker Departure som är 100% ull finns inte i butik, vill gärna testa innan jag köper från nätet.
Vad sägs om denna, Icebreaker Compass, på prisettiketen i butik står det att den är 40% svalare än 100% ull.
https://www.addnature.com/icebreake...4_pla&ef_id=WW-M9gAAAffQ6bYW:20170805162132:s

Tack på förhand
 
Lite OT men när det är varmt tycker jag det är skönt med en kylande effekt av undertröjor i bomull. Svalare och jag svettas inte så mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Skjortor som torkar Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.