Skivbromsar

Jaha, nu igen så är det problem med min Deore Hydr. Skivbromsar.

Jag använder Gold Sintered belägg sedan ett par veckor sedan. När jag bromsar normalhårt då låter det som metall som "gnäller" och jag känner vibrationer upp till sadelstolpen.
Jag ahr dragit åt bromsskivan så den sitter benhårt, jag har kollat beläggen och de är ok.

Vad kan det vara för fel?

//Andreas
 
Skivbroms

Oken sitter riktigt?
Prova med att slippa lite på beläggen, brukar funka ifall det är dåligt bett. Kan kanske hjälpa även mot "för bra bett".
 
Resonans

bergholm; sa:
Jaha, nu igen så är det problem med min Deore Hydr. Skivbromsar.

Jag använder Gold Sintered belägg sedan ett par veckor sedan. När jag bromsar normalhårt då låter det som metall som "gnäller" och jag känner vibrationer upp till sadelstolpen.
Jag ahr dragit åt bromsskivan så den sitter benhårt, jag har kollat beläggen och de är ok.

Vad kan det vara för fel?

//Andreas

Resonans är härligt. Du kanske kan stämma den så att du kan spela med den?

Skämt å sido...

Om du har skruvat fast skivan och bromsoket ordentligt så är det endera så att du nyligen bytt belägg eller att du får resonans mellan beläggen och bromsoket elelr en sammanslagning av bägge.

Om du nyligen bytt belägg är det bara att stå ut i några mil till tills dom är inkörda. Du kan snabba på inkörningsprocessen genom att leta upp en lerpöl och kleta lera på bromsskivan. Cykla sedan en runda som vanligt och bromsa som vanligt. Kanske har det hjälpt? Annars är det bara att ta mer lera och köra vidare. Shimanos skivor tillsammans med sintrade belägg håller hur länge som helst, men dom är en plåga att köra in.

Om dom redan är inkörda så har du fått resonans. Jag vet flera som botar det med lite kopparpasta på beläggen (på baksidan då, mellan baksidan på belägget och bromsoket). Detta gör att belägget inte vibrerar och på så sätt för du ingen resonans.

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.