Skillnad ny och gammal djungelolja

Jag köpte en flaska djungelolja på Naturkompaniet (till höger) och den ser ju inte likadan ut som den uråldriga flaska jag hade hemma (till vänster), inhandlad för flera år sedan - och som jag vet funkar.

Den gamla tillverkaren är Wallco, den nya är Cederroth (tycker jag mig se på ett hörn bakom prislappen).

På den gamla varianten till vänster finns ju en (gottbådande?) varningstext, vilken den nya djungeloljan inte har. Den till vänster stinker alldeles bedrövligt och skulle då i alla fall skrämma bort mig. Den till höger luktar dock oroväckande svagt - ja faktiskt rätt så gott. Ska det vara så? Fortfarande något att ha?

Jag lyckas inte riktigt jämföra innehållet då Naturkompaniet satt en prislapp över som är fastklistrad i etiketten.

Har använt MyggA på senare tid och tycker den funkar väldigt bra, men flaskan väger för mycket.
 

Bilagor

  • 2014-07-12 15.31.20.jpg
    2014-07-12 15.31.20.jpg
    49.5 KB · Visningar: 11,750
  • 2014-07-12 15.31.36.jpg
    2014-07-12 15.31.36.jpg
    47.8 KB · Visningar: 10,883
Har inte testat den nya versionen av djungelolja som du visar på bild, men även den "gamla" varianten har sämre effektivitet än 80-90-talets version.
Bäst effekt mot mygg tycker jag är att blanda 50/50 Wilmas Beckolja och Djungelolja - om man står ut med att lukta som en nytjärad båt;)

MyggA är ganka effektivt och luktar mindre starkt. Roll-on flaskan i glas väger som du skriver rätt mycket men finns även som version som typ "deo stick" i plast som är betydligt lättare.
 
Cederroth:

http://webapps.kemi.se/BkmRegistret.../Details?produktId=7114&produktVersionId=7120

Wallco är/var ett dotterbolag till Cederroth, och jag tror inte att de har ändrat halten N,N-Dietyl-m-toluamid sedan 1990-talet:

http://webapps.kemi.se/BkmRegistret/Kemi.Spider.Web.External/Produkt/BeslutHistorik?beslutId=7117

Andra preparat med samma verksamma beståndsdel är:

http://webapps.kemi.se/BkmRegistret/Kemi.Spider.Web.External/Aemne/Details/646

Läkartidningen har en utmärkt artikel från 1996, som visar att halten N,N-Dietyl-m-toluamid inte har ändrats sedan dess

http://ltarkiv.lakartidningen.se/1996/temp/pda12665.pdf
 
En del här på Utsidan rekommenderar (starka) amerikanska medel, vilket jag själv aldrig prövat. Har alltid använt Djungelolja (även nyinköpt) och tycker inte att jag behövt leta efter något annat. Det bästa skyddet är förstås kläder, men ibland behövs ju olja för att hålla händer och ansikte fria från blodsugarna.
 
Släng skit-n!

Hittade en gammal flaska med djungelolja och använde den på en längre fisketur.
Efteråt kan jag konstatera att den är mer skadlig än vad man tror. Kombination olja hud och solsken är inte bra. Hade brännskador på öronen i flera veckor. Dessutom så förstör oljan vissa plaster och ytbehandlingar. En flugfiskelina mår inte bra av att få oljan på sig.
Ytterligare kan jag tillägga att jag tog på bagageluckan på bilen....det handavtrycket (med oljan på fingrarna) brände in i klarlacken och gick inte att få bort.
Nää, djungelolja av den gamla sorten hör hemma på återvinningscentralen för farliga ämnen.

Jag använder bara MyggA nuförtiden och rekommenderar inte djungelolja längre.
MyggA funkar bra mot mygg. Luktar mycket bättre dessutom. Åt knotten verkar inget fungera förutom Cigarrök och whisky..! ;-)
Om man dessutom tar receptfria allergimediciner så kliar inte betten speciellt länge och dagen efter, är märkena borta.

/TOJ
 
Alla myggmedel jag hittar i Sverige är baserade på DEET, Mygga, Djungelolja osv. Jag trodde att DEET skulle ha en del biverkningar men enligt http://en.wikipedia.org/wiki/DEET verkar det inte vara så farligt. Man kanske skulle passa på att köpa lite högkoncentrerat någon gång när man är utomlands.
 
Släng skit-n!

Hittade en gammal flaska med djungelolja och använde den på en längre fisketur.
Efteråt kan jag konstatera att den är mer skadlig än vad man tror. Kombination olja hud och solsken är inte bra. Hade brännskador på öronen i flera veckor. Dessutom så förstör oljan vissa plaster och ytbehandlingar. En flugfiskelina mår inte bra av att få oljan på sig.
Ytterligare kan jag tillägga att jag tog på bagageluckan på bilen....det handavtrycket (med oljan på fingrarna) brände in i klarlacken och gick inte att få bort.
Nää, djungelolja av den gamla sorten hör hemma på återvinningscentralen för farliga ämnen.

/TOJ

Bra skit alltså! Får då börja leta på återvinningscentraler...
 
Kom precis hem från vandring på sörmlandsleden. Använde en liten spray typ US622 eller nåt sånt. Luktade mycket fräschare än djungelolja. Lite citron.
Funkade mkt bra både på mygg och knott. Jag körde sandaler på kvällarna och klarade fötterna utan stick.
Helt säkert att den tog knott för innan jag impregnerat mygghatten med sprayen fick jag in dom genom det alltför grova nätet.
 
DR1 är effektivt

Hej.

Jag har använt DR1 från NIM i flera år och tycker det är väldigt effektivt mot både knott och myggor. Skyddar även mot fästingar.
 
Myggolja skall kan koka själv, först destillerar man fram ryssolja, sedan blandar man den under uppvärmning med grädde!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.