Skillnad mellan repsystem?!

Jag skulle vilja ha en utförlig men kort beskrivning på skillanden mellan dubbelrep och twinrep, vad som är fördel/nackdel med dom båda och gärna er egna åsikt varför man ska välja det
ena framför det andra.

Tack på förhand
 
Med twinrep klipper man båda repen i mellansäkringarna, med dubbelrep klipper man oftast bara ena repet.

Använd twinrep om du ska hacka dig uppför isfall. Använd halvrep om du ska kravla dig upp längs gräsiga fjällsidor.

Moderna halvrep går använda som twinrep.
 
Twinrep har samma fördelar som ett enkelrep men dessutom har de fördelen att möjliggöra långa firningar eftersom du kan knyta ihop dem och fira hela repetslängd. Med enkelrep kan du bara fira halva repets längd. Twin rep brukar ha en tendens att vara väldigt tunna (med vissa undantag) vilket gör dem väldigt lätta, det ä viktigt att kontrollera att repbromsen man använder fungerar på repets diameter.

Fördelen med att använda dubbelrep är att dels blir fångrycket lägre (detta är bra när man klättrar med "sämre" säkringar, det är lättare att minska ev repdrag samt att man kan göra långa firningar.
Dubbelrep brukar också vara tunna men vanligtvis lite grövre än Twinrep men det är fortfarande viktigt att man kontrollerar att repbromsen fungerar (det ggäller oavsett vad man har för rep/repbroms...)

När man klättrar med dubbelrep kan man klippa i repet i en säkring långt ovanför huvudet utan att riskera ett längre fall (FÖRUTSATT att man klippt varannat rep) denna fördel har varken twinrep eller enkelrep....

Att kunna göra långa firningar är så gott som nödvändigt när man klättrar långturer.

En fördel med både tvinnrep och dubbelrep är att man alltid har ett "backup rep" ifall att det ena repet skulle skadas av stenslag, "ysyxehugg", vass kant mm...

"Nackdelen" med både twinrep och dubbelrep är att det inte går att topprepa med, men det är ju ingen riktig nackdel det är bara fakta. ska man topprepa mycket är det bättre att skaffa ett grövre enkelrep.

hoppas det mina förklaringar hjälper och att jag inte upprepat mig för mycket ;)
 
Det är klart att det går bra att toppa med både twin och halvrep.

Glömde att säga: Generellt sätt har man halvrep när ett fall inte ingår i planerna (fallen blir så galet långa). Har man tänkt falla använder man vanliga rep eller twinrep.
 
Hmm,

Tack för alla svar.
Men vad ska man köpa för rep när man klättrar både is och fjäll, enkelrep har jag redan.
Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa både och eller funkar det ena bättre än det andra
till både is och tradd?
 
Tack för alla svar.
Men vad ska man köpa för rep när man klättrar både is och fjäll, enkelrep har jag redan.
Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa både och eller funkar det ena bättre än det andra
till både is och tradd?
Det finns rep som är godkända för båda metoderna.
 
Detta ämne har tidigare diskuterats till leda på forumet. Min åsikt är följande:

Tvillingrep har inte samma fördelar som enkelrep och de har inte samma fördelar som halvrep. Jämfört med ett enkelrepsystem så är det tyngre och trassligare och jämfört med halvrepsystem så är det inte lika mångsidigt. Jag använder hellre ett tunnt enkelrep och har 60 meter 6 eller 7 mm repsnöre med mig i ryggsäcken till långa firningar än tvillingrep.

Halvrep däremot är fantastiska. De går att koppla i olika säkringar för att undvika repdrag och om ett av repen skulle paja så har man fortfarande ett "fullgott" rep kvar. Dessutom så är fångrycket lägre med ett halvrep kopplat i en säkring än två tvilingrep.

Att använda Beal Joker som tvillingrep tycker jag, även om det är godkänt som sådant, är en vansinnig idé. Det är även godkänt som enkelrep, så varför ta två när man kan ta ett?

Köp halvrep!
 
Detta ämne har tidigare diskuterats till leda på forumet. Min åsikt är följande:

Tvillingrep har inte samma fördelar som enkelrep och de har inte samma fördelar som halvrep. Jämfört med ett enkelrepsystem så är det tyngre och trassligare och jämfört med halvrepsystem så är det inte lika mångsidigt. Jag använder hellre ett tunnt enkelrep och har 60 meter 6 eller 7 mm repsnöre med mig i ryggsäcken till långa firningar än tvillingrep.

Halvrep däremot är fantastiska. De går att koppla i olika säkringar för att undvika repdrag och om ett av repen skulle paja så har man fortfarande ett "fullgott" rep kvar. Dessutom så är fångrycket lägre med ett halvrep kopplat i en säkring än två tvilingrep.

Att använda Beal Joker som tvillingrep tycker jag, även om det är godkänt som sådant, är en vansinnig idé. Det är även godkänt som enkelrep, så varför ta två när man kan ta ett?

Köp halvrep!

Ja detta är en klar kandidat till en FAQ på klättringsforumet...

På tvillingrepens pluskonto kan man väl iofs sätta att de gör livet lite lättare för säkringsmannen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.