Skillnad mellan längdpjäxa och turpjäxa?

Efter att ha googlat och letat svar på vad skillnaden mellan tur- och längdpjäxor är så har jag funnit mycket lite information. Jag ser på bilder att turpjäxor oftast har högre skaft och att de ibland är som vanliga kängor och kan användas till olika saker.

Men när jag tittar på alpinas produktinformation så verkar det inte vara så stor skillnad på tur och längdpjäxor.

Jag undrar om någon vill berätta mer om skillnaderna och om ni ser någon nackdel med att använda turpjäxor under längdskidåkning. Till exempel de här pjäxorna: http://www.xxl.se/vintersport/langdskidor/langdpjaxor/alpina-t-5-plus-langdpjaxa/p/1103506_1_style
 
Många längdpjäxor är utmärkta på skidor i spår och pistpackat för scating, men rätt kass utan skidor. En turpjäxa bör du kunna gå säkert i utan skidor oxså.
Se vad du vill ha och gör dina val.
go tur
 
Sulan skiljer som antyds ovan. Men kanalen under Rottefellas och Salomons BC-sulor gör att man inte går lika halkfritt som med bergskängor med normal klack. Vatten/slasktåligheten är också ofta bättre med turpjäxor i varje fall den med bra läder och typ Goretexmembran jämfört med längdpjäxor.

Är det NN-75 turpjäxor du menar eller BC?

Thure
 
Två helt skilda världar.

Vet inte riktigt vad du menar med tur? Randoné, crosscountry, offpist etc...?
Största skillnaden är att turpjäxa är som en vanlig utförsåkningspjäxa men med fler leder, annat vridmoment, och annorlunda sula för att klara av att gå med. Givetvis kombinerat med en, ofta två delad bindning, med lösgörande klack för att jämna ut fotsteg i motlut. O en längdpjäxa är väl(?) mer en sportskor för skidor? Håller inte på med längd men har uppfattningen att det ska vara mer eller mindre idrottssko. Med mindre stöd, mindre bekväm och sämre isolering än turpjäxa. Dock har dom varsitt område så skulle inte vilja ha någon av dem i den andres syfte. Mao tur e tur och längd e längd.
 
Sulan skiljer som antyds ovan. Men kanalen under Rottefellas och Salomons BC-sulor gör att man inte går lika halkfritt som med bergskängor med normal klack. Vatten/slasktåligheten är också ofta bättre med turpjäxor i varje fall den med bra läder och typ Goretexmembran jämfört med längdpjäxor.

Är det NN-75 turpjäxor du menar eller BC?

Thure

När jag bildgooglar verkar det vara BC jag menar. Om du ser länken i första inlägget så ser du en pjäxa som beskrivs som turpjäxa. Men de har samma bindningar som mina längpjäxor.
 
Vet inte riktigt vad du menar med tur? Randoné, crosscountry, offpist etc...?
Största skillnaden är att turpjäxa är som en vanlig utförsåkningspjäxa men med fler leder, annat vridmoment, och annorlunda sula för att klara av att gå med. Givetvis kombinerat med en, ofta två delad bindning, med lösgörande klack för att jämna ut fotsteg i motlut. O en längdpjäxa är väl(?) mer en sportskor för skidor? Håller inte på med längd men har uppfattningen att det ska vara mer eller mindre idrottssko. Med mindre stöd, mindre bekväm och sämre isolering än turpjäxa. Dock har dom varsitt område så skulle inte vilja ha någon av dem i den andres syfte. Mao tur e tur och längd e längd.

Jag menar turpjäxor som beskrivet i text och länk. Alltså inte på något specialsätt. Jag är nyfiken på om någon med erfarenhet av längdåkning ser några nackdelar med att använda turpjäxor av den typ jag länkar till i trådstarten, till längdskidor.
 
Det är lätt att bli förvirrad. Tyvärr benämner en del handlare (XXL är en. Pölder gör likadant, och jag har sett det på ytterligare ställen jag inte minns på rak arm) de enklaste/billigaste modellerna längdskidskor/längdpjäxor just turpjäxor. Det är olyckligt. Jag gissar att tanken bakom det är att särskilja de skor som inte har samma stabilitet och styvhet som de längdpjäxor som används av den lite mer ambitiösa längdskidåkaren, men det ger förstas bara upphov till förväxling.

Jag skulle säga så här. Om du tänker åka skidor i preparerande längdskidspår vill du ha en längdskida. Dessa är till skillnad mot turskidor smala nog att gå smidigt och lätt i de skidspåren. Det du då inte vill ha är en pjäxa tillhörande ett turbindningssystem som är för brett för att passa din längdskida. Det är huvudsaken. Om man tittar på pjäxan du länkar till hos XXL säljs den i skidpaket med Rottefella Exercise Classic bindning, som är en bindning som man nog måste påsta används mer som längdbindning än turbindning. Det är en NNN-bindning och de bredare och stabilare turbindningarna heter NNN BC (BC för back country). Så, så länge du tittar på pjäxor som passar till längdbindingar är det inga problem. Börjar det stå NNN BC så blir det troligen mindre bra för åkning i preparerade spår.
 
Promenad,
Generellt är turskidspjäxor varmare, stryk och slasktåligare än längdskidspjäxor. Konsekvensen är att turskidspjäxor upplevs varma, klumpiga och tunga om du använder de i lite fart i längdskidspåren. Jag har själv använt alpina bc 1550 pjäxor i längdspåret, det gjorde jag bara en gång. Så länge du inte intresserad av att vara snabbast i spåret så fungerar det, jag skulle inte rekommendera det.

Det är skillnad på pjäx-/bindningssystemet NNN och NNN BC.
När du pratar om att använda samma pjäxor till turskidorna och längdskidorna antar jag att du ser på bindningar av NNN-typ. (En smal pinne längst fram i pjäxan.) NNN är standard i längdskidspåret.
På turskidor är det standard att sätta på NNN BC bindningar. De bindningarna är rejälare och pinnen längst fram på pjäxan måste vara bredare än vanliga NNN-pjäxor.
NNN BC-pjäxor ska användas i NNN BC-bindningar, jag menar jag har haft ett par NNN-bindningar där jag kunde klämma in NNN BC pjäxor men som regel är pinnen för grov för att passa.
NNN-pjäxor kan bara användas i NNN-bindningar, pinnen längst fram är för smal för passa i NNN BC-bindningar.

OBS!
Jag tror inte de pjäxor du länkar till är av BC-typ. De är antagligen extra tjocka, varma och rejäla NNN-pjäxor. De kommer då inte passa i NNN BC-bindningar.

Sätter du på NNN-bindningar på dina turskidor vill dessa pjäxor fungera fint. Pjäxorna går säkert fint på fjället men jag skulle inte rekommendera att du sätter på NNN-bindningar på dina turskidor. NNN-bindningar är tunna å ömtåliga, du vill inte att bindningar går sönder på fjällturen.

Jag skulle rekommendera att du går till butiken å känner på grejerna, särskilt om längd/turskidsvärlden är ny för dig.

edit: kaktusen va visst först på bollen
 
Jag är väldigt tacksam för era svar. Nu förstår jag hur det fungerar och hur de olika benämningarna används av försäljarna. Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lomma47 Skillnad E89 och E99? Turskidåkning 13
Karhu Skillnad på E99 och E109? Turskidåkning 1
jua Enkelspann/Dubbelspann. Skillnad? Turskidåkning 3
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Jackiie Tältplats mellan Fossbakken och Narvik? Turskidåkning 0
diwic I skogen mellan stugor? Turskidåkning 15
AndersSupertramp Kryssmarkering finns det mellan Allesjaure och Unna Allakas Turskidåkning 3
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
gide Gena mellan Herrklumpen och Fruntimmersklumpen Turskidåkning 1
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Gly Upphittat, Solglasögon mellan Abiskojaure och Alesjoure 2013-03-03 Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
paugusts Flacka spår mellan Gbg-Borås-Alingsås? Turskidåkning 1
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
Charlotte_LL Avstånd mellan STFs stugor? Turskidåkning 7
tjolanta Tur mellan Ritsem och Kebnekaise Turskidåkning 2
japp Led mellan Storlien och Hemavan? Turskidåkning 5
Grinchen Vildmarksleden mellan Skatås Hindås Turskidåkning 1
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
Silverfox Klassiskt mellan Abisko & Keb Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.