Skillnad E89 och E99?

Hallå.

Dags att byta prylar och jag kommer att fortsätta med vallafria belag (visst bromsar det lite emellanåt men som helhet en bra lösning för mig som är mycket ute på plattfället och/eller utan spår).

Det blir inte så mycket utförsåkning så det är bortprioriterat. Ibland i helt ospårad terräng med varierande snödjup och beskaffenhet - senast från bilväg in mot sjön / området Gutulia på norska sidan om Grövelsjöfjällen. Oftast i någon form av spår eller fjällets ganska hårspackade snö.

Har idag Alpina BC Explorer med NN 75. De var lite tungjobbade på Gutuliafärden i djupsnön men i övrigt bra - måtten är ganska lika E89 men E89 verkar ha bättre spann / styvare och har heldragen stålkant (krav). Byter också till NNN BC.

Vad bli skillnaden mellan E89 Crown och E99 Crown? Någon som har erfarenhet av båda? ThureB kanske?

Kan få båda för en ok summa pengar men vill ha endast ett par skidor och velar mellan dessa båda. Inte fel att kunna åka i maskinspår hellr och då verkar E89 smidigast totalt sett.

Tar gärna emot åsikter och tankar!
 
Jag har ett par Åsnes Sondre som har liknande profil som E99 vilket jag tycker är en lämplig profil för ett par allround fjällskidor. Fungerar bra att köra i maskinpreparerade spår med NNN BC bindning. Har själv varit mycket i Grövelsjöområdet vintertid där det är vanligt att man använder delsträckor av de preparerade spåren (ex mellan Lövåsgården och Grövelsjön STF) på väg upp och ner från fjället.
Som fjällskida känns E89 lite smal och har mindre midja än E99, men åker du mer i preparerade spår än på fjället kan E89 vara ett alternativ. (Storebror E109 blir för breda för preparerade spår).
 
Jag har ett par E99 som jag kör i spår och det går oftast bra. Det är bara om spåren är väldigt fina och välpreparerade som det kan ta emot litet i kanten.
 
Jag har visserligen

både E89 och E99 men olika längd och årsmodeller varför längden kanske betyder mer än bredden för egenskaperna.

Jag åker mycket med hund och då och utför är en något kortare skida att föredra. Längre skida glider något bättre.

I Grövelsjön är E89 bra för din typ av åkning. I Lapplandsfjällen utanför leder väljer jag E109.

Skillnaden melllan E89 och E99 är liten men i maskingjorda spår har E89 lite bättre egenskaper.

Thure
 
Tack för olika inputs.

Jag har också uppfattat E99 som en bra kompromiss men snubblade över E89 som man dessutom kan köpa till rena reapriset.

Om skillnaden är så liten som Thure säger så lutar det lite åt E89.

Inte för att jag kör i maskingjorda spår så mycket men det händer (NN 75 tar i ganska duktigt i preppade spår....) och på flacken ute på fjället är snön oftast så packad och hård att det spelar mindre roll.
Ospårat i skog och vårvinter kanske inte heller gör så stor skillnad mellan 89 och 99 - båda är egentligen för tunna, så det är bara att svettas och trampa på.

Hmmm. E99 Extralite ser ju väldigt fina ut iofs...

Hur är spannet på E89 (och 99)? Bra att diagonlala med samt även kan ta lite packning utan att det bottnar?

Är 180 lång och väger ca 82 så jag siktar på kompromissen 205 cm...

Tack för tips från alla!
 
Samma mått

både E89 och E99 men olika längd och årsmodeller varför längden kanske betyder mer än bredden för egenskaperna.

Jag åker mycket med hund och då och utför är en något kortare skida att föredra. Längre skida glider något bättre.

I Grövelsjön är E89 bra för din typ av åkning. I Lapplandsfjällen utanför leder väljer jag E109.

Skillnaden melllan E89 och E99 är liten men i maskingjorda spår har E89 lite bättre egenskaper.

Thure

Vad är EGENTLIGEN skillnaden mellan e89 och e99? Det är ju samma mått. Eller hur?
 
E89 har måtten 59-49-55
E99 har måtten 68-55-62

E89 är alltså i midjan obetydligt bredare än vanliga racingskidor.

Kan även nämnas att Rottefella NNN BC bindningarna är 56,5mm breda, så nästan i bredaste laget för E89;)
 
Hej Joe.

Förutom det uppenbara som avslöjas i namnet (den är lite lättare) så har skidan enligt reklamen lite mer inbyggd flex vilket tydligen ska ge bättre lössnöegenskaper då toppen har lättare för att flyta upp ovanpå.

Bättre känsla i åkningen ska det också bli.

E89 ÄR smal för de bindningarna och jag börjar förstå varför E99 är en populär modell.

Varför välja E89 före E99? Xtralite ger ungefär samma vikt men är bättre på allt utom maskinspår.

Bara priset kvar då. E89 är billig...
 
Bara priset kvar då. E89 är billig...

Kanske för att E89 är en lite konstigt placerad product, och därav svårsåld. Smal som en turskida i främst preparerade spår eller dagsutflykter, samtidigt med hel stålkant och betydligt tyngre än vanliga turskidor. Dessutom i smalaste laget för kraftigare bindningar typ Rottefella NNN BC (eller Salomon BCX) vilket kan behövas för att kompensera skidornas tyngd och för stabilare utförsåkning.
Jag hade nog monterat samma bindningar som på mina motionsskidor, Salomon SNS Profil, om jag köpt E89. Undrar hur utförsegenskaperna på E89 är då de är så pass smala?
 
E89

köpte jag begagnade med Rottefellas binding på (hyrskidor Grövelsjöns STF).

Jag bytte till Salomon BC då jag har bra Alfa Skarvet pjäxor. Numera tillverkas dock Skarvet med Rottefellasula.

Att bindningarna sticker ut från sidorna på skidan spelar ingen roll för egenskaperna då kängsulan sticker ut utanför bindningen.

Utför i pist och liknande funkar E89-skidan bra. Men den mer tydliga midjan och bredden gör att E109 är bättre allround utför.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...