Skidproblem

Hej vänner!
Jag sitter här och är sugen inför säsongen.
Jag vill byta skidor och har bestämt att göra det. Problemet är att jag vet inte vilka jag ska ha. Där jag bor i Örebro finns ej möjligheten att provåka skidor och jag vet inte om jag får möjlighet att göra det någon annanstans.
Så jag ställer frågan till er:
Har någon ett bra tips på bra skidor, typ Bandit XX??? är de för breda.

Jag har åkt mycket och tycker att jag är duktig, jag åker gärna offpist men fräser även rätt fort i pisterna. Jag gör toppturer på höga berg och skidar nerför. Därför behöver jag ett par "Universal skidor"
Tillräckligt breda att bära i opistat och ändå ett sjysst bett i pisten.
Snälla hjälp mig

Anders
 
Tjaba!

Är själv på jakt efter ett par skidor men vet inte heller vad jag ska ha. I senaste Utemagasinet har dom en liten test. Bara 4 par skidor dock. Där testade dom bla Big Bang. Jag vet inte om den är likt Bandit XX men den är i alla fall väldigt hård. Syrrans kille är grymt säker på telemark och han fick tillfälle att testa Big Bang och han tyckte den var suverän i lössnö/off-pist.

Hur som helst, alla skidor i testet fick ganska olika bedömnigar.
Personligen tycker jag om mjuka skidor. Gör oxå toppturer och åker helst off-pist. Men vet man att man mest kör pist så kanske man ska ha nåt hårdare.

Jag upplever att dom skidor som funkar off-pist funkar även i pisten. Om man inte kör jäkligt fort. Men det vågar inte jag göra, är alldeles för feg.

Det här var inga konkreta tips direkt men kanske lite att tänka på. Jag skulle personligen satsa på topptur/off-pist skidan eftersom det är det jag gör mest.

/Kristian
 
Bandit XX

Jag skulle nog beskriva mig själv som åkare ungefär som du gör.

Jag körde tidigare på Atomic TM 20 (föregångaren till TM22) och var väldigt nöjd med den som allround såväl i som utanför pisten.

I fjol blev det ett par Bandit XX och de är riktigt i min smak. En helt OK skida i pist, på gränsen till för bred om det är riktigt hårt, men helt grym utanför dito så länge det inte blir väldigt såsigt.

Om man jämför med XXX som klarar det sistnämnda bättre men ej funkar i pisten.
 
Big Bang är en mjukare variant av XX, Mega Bang är detsamma av XXX.
Gillar du att ladda på i pist tror jag du ska ha XX, låter som rätt skida för dig... Åker själv XScream Series, som funkar ok (utan att vara nåt särskilt) utanför pist, men är alldeles för sladdriga för min åkstil i pisten. Skulle gärna ha ett par XX istället, de e även en aning bredare har jag för mig.
 
Kanske på gränsen till alltför hård

Köpte ifjol ett par Bandit XX med 7tm.
Är nöjd.... men jag tycker att de är något för hårda.(skidans längd 191cm)
Funderar på att sälja eller montera alpina bindningar på dem (i det senare fallet hamnar de i förrådet..)

Fungerar dock otroligt bra i högsnö i alla former.

Thomas
 

Guest

Gäst
Testa lite mera..

Åk upp hit till Åre när det är skid provar helg. Det är en innan Jul och en strax efter. Raskens i Duved kommer att närvara med ett par telemarksskidor. Då kommer du säkerligen hitta några som passar dig.
Använd hjälm!!
Erik
 
Atomic R:EX

Atomic R:ex är ju annars en väldigt bra skida lite bred kanske! (116-84-108). Kan du tänka dig att jobba kanske völkls G4 kan vara något dom ska tydligen vara riktiga pansarvagnar.
//Oskar
 
Prova är bäst

Beror väl lite på din storlek också. Om du är väldigt tung eller bland dom lättare som jag.

Själv kör jag på ett par XL (lite mjukare) L = light
med Cobra bindningar, och det tycker jag funkar fint.
 
skidtest!

Hej!
Vilken helg är det skidtester? Missar stötens telistest och vill prova en del innan köp, och åker gärna till Åre för att testa!
Blir glad att få lite datum att spika redan nu!

mvh emma
 
k2

k2 super stinx tycker jag är en skida som har funkat väldigt bra för mig. Ganska så styv så man får jobba mycket för att få upp den på kant, men grymt stabil i höga farter.

//P

Crash and Learn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.