Skidor VS Snöskor

Hej
Jag har länge funderat på skillnaden med skidor och smöskor. Om vi säger att man ska gå en veckolång tur i fjällen, vad går då snabbast? I nerförsbackar går ju självklart skidor snabbare, men med snöskor slipper man allt extra lull lull med stighudar etc.
Så vad tycker ni, skidor eller snöskor?
 
Du kommer längst med skidor

Jag har ännu inte varit med om att kompisar med snöskor hänger med när jag har telisar. Och har jag turskidor på så går det ännu fortare på platten. Jag har också snöskor och undviker dem om jag ska förflytta mig långt.

Med det sagt så tycker jag ändå att du ska prova snöskor istället för skidor om du vill. Det är ju inte på internet som man får egen erfarenhet om vad som passar en själv bäst. På sin höjd andras.

Lycka till

Tommy
 
I extremt brant terräng eller med stora mängder nysnö, tidigt på säsongen kan man möjligtvis röra sig fortare med snöskor, annars går det alltid fortare med skidor. Men skall man t ex åka i skogen, med lösare snö bör man ju ha längre och bredare skidor än vad man t ex behöver på kalfjället.
 
prova både snöskor och skidor hemma om du ha bra med snö och med packning på ryggen. i olika terräng.
 

avslutad210712

Gäst
Utan tvekan tror jag att du kommer snabbare fram på skidor. Kommer eventuellt att komplettera med ett par snöskor till årets tur eftersom skidor är lite opraktiska när man skall slå upp tältet men har inte bestämt mig ännu. Känns lite dyrt för bara det ändamålet.
 
Jag tror, precis som Klager, att snöskor i något enstaka, extremt sällan förekommande fall kan vara bättre än skidor, Brant terräng, storblockigt, tät slyskog kanske? Annars anser jag att snöskor är ett djävulens påfund :)

Tilläggas bör att jag har ganska begränsad erfarenhet av snöskor, men är en jäkel på att åka skidor ;)
 
Jag föredrar mina snöskor om det är kuperat och jäkligt snårigt, som det kan va i skogen. Men där det är mer öppet så är det skidor som gäller.
Jag kör med snöskor från Jula för 399:- och de funkar perfekt de få gångerna jag behöver dom...
f820fc9636d5230abce0e1560b1293a8.jpg
 
Jag brukar använda klassiska träskidor i skogen och har denna vintern provat att gå med traditionella snöskor. Snöskor är långsammare och tar mer energi men gör att man samtidigt ser sig omkring mer och njuter av den långsamma takten. Fördelen med snöskor är att de kräver väldigt lite underhåll och man kan använda så gott som helst vilka skor som helst och inte behöva oroa sig för speciella bindningar eller liknande.

Nu har jag dock inte provar moderna snöskor som är mindre och lättare och kan vara ett bra komplement till skidor på en längre tur.
 
Jag skulle sammanfatta det till att snöskor är billigare och enklare att frakta men bortsett från det har mycket få fördelar.

När det gäller framkomligheten så är skidor många gånger bättre om du kan hantera dem, men för någon oerfaren som inte har tid att lära sig kan det kanske vara enklare att ta snöskor.

Ett fel som många gör med sitt skidval är att de tar skidor med för dålig bärighet för de tror annars att de blir svåra att kontrollera, detta är av extra vikt i skogslandet där snön lägger sig "fluffigare".
Öka först på längden och sedan på bredden, breda skidor tar man till när man av någon anledning inte kan få dem längre.

Jag är tex. ynka 160cm men skulle utan tvekan välja de längsta skidorna i tex tegsnäs sortiment.
Visst den första vintern du använder dem förlorar du på det och nästa är det hugget som stucket men de efterföljande vintrarna så kommer du vara glad att du inte fegade utan köpte riktiga skidor!

Ska man hålla på och åka telemark i fjällen med sina turskidor kan man behöva korta lite på dem, men även här går det att skida med skidor som är en bit över 2,5m om man är van (och inte skall visa sig på styva linan, många skidbrott och benbrott kommer tyvärr av detta).
Man får helt enkelt prioritera vad som är viktigt, men ska man bara ta sig fram kommer man spendera mååånga fler timmar i motlut, på platten och i snälla medlut än i branta nerförsbackar och vinna på riktigt långa skidor.
 

avslutad210712

Gäst
Jag kör med snöskor från Jula för 399:- och de funkar perfekt de få gångerna jag behöver dom...

Tack för det tipset. Klart överkomligt pris för ett pas snöskor som mest skall användas för att slippa sjunka ner i snön när man slår upp tältet och självklart testas lite i övrigt.
 
Långa, breda skidor med spann för dig med vinterkläder och ryggsäck på är inte bara snabbast utan även bekvämast.
Har gjort några vinterkurser där snöskor var gångredskapen. Sakta och pustigt kan väl verksamheten sammanfattas som. Med skidor på fötterna skulle jag kunna åka i cirklar kring masken av snöskovandrande vaggande mulor......utan att behöva bli trött....

Lär man av gamla bruksskidor förstår man varför det fanns höstsnöskidor och vårskidor.

Stighudar är bara en alpin lösning av antibakhalt problemet, ekorrsvansbitar och rem runtom skidan, i framändan av trampet, är två andra lösningar av samma problem.

Men skidor är och förblir snabbast samt minst ansträngande..........jämfört med snöskor.
 
Har varit lite sugen på snöskor och har också provat gå någon kortare tur med sådana. Skidor har jag åkt desto mer. Nu var det nog så att snöskorna passade bra på den tur vi valde då det handlar om ganska brant och smal klättring men väl uppe på platten så är skidorna klart snabbare.

Dock kommer en del av mitt snöskosug av att göra något annat än att åka skidor och turerna kommer också att väljas med tanke på vad jag har på fötterna. Det handlar inte så mycket om vad som är snabbast eller smidigast utan helt enkelt om att det är något annorlunda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patkar Snöskor eller skidor? Turskidåkning 0
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.