Skidjacka?

Hej!

Har tagit del av olika debatter på utsidan, men känner ändå att jag behöver lyfta fram ytterligare en fråga.

Funderar på en soft shell som skidjacka (men även till andra aktiviteter). Är det någon som kan berätta om erfarenheter av följande modeller:

- Tierra Chalten
- Mammut Vertical
- Mammut New Age
- Marmot Super Hero
- Marmot ATV

Eller någon annan liknande modell - ca. pris 2000-2500 kr?!

Tack!
 
Powershield all the way...

Det jag tycker är viktigast att titta på först är materialvalet, och sedan börja leta bland alla olika modeller.

- Tierra Chalten
- Mammut New Age
- Marmot ATV
Sydd i Schoeller Dryskin, klarar inte jättemycket vind, men andas desto bättre. Har byxor i samma material som jag använt vid skidåkning. Jag tyckte att det blev för svalt när det blåste lite i kombination med fartvinden. De dagar då det var mer eller mindre vindstilla funkade de utmärkt. Bär kanske tilläggas att jag kan vara lite frusen av mig.

- Marmot Super Hero
Helt vindtät vilket jag inte skulle valt då den inte på långa vägar ventilerar som Dryskin eller Powershield. Är väl att föredra om det är väldigt blåsigt.

- Mammut Vertical
Sydd i Polartec Powershield, det klart mest mångsidiga softshellmaterial i mina ögon. Perfekt kombination av vindskydd, vattenavstötande förmåga och en oanad kapacitet att släppa ut fukt. Jag skulle utan tvekan valt denna jacka för skidåkning. Har en jacka i Lightweight varianten som jag har åkt skidor i, fungerar förträffligt. Jag tittade lite på denna jacka innan jag bestämde mig för en Gamma MX, men måste säga att Verticaljackan är nog bland de klart mest prisvärda softshelljackor man kan hitta idag.

Lycka till med mjukskalen!

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
erito Skidjacka Kläder 11
ECrider Skaljacka/Skidjacka Kläder 13
caandtfo Bergans Rask som skidjacka Kläder 0
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.