Skid ryggsäck

Vad är det för fel, kan ingen göra en skidryggsäck med mina krav.

1. 40liter
2. löstagbart topplock
3. ingång från ett till håll sidan, rygg, under, etc
4. ordentliga skidfästen
5. Ytterfack för spade och sond
(6.svart)

Gör haglöfs bra grejer?
Nån som har nått bra tips på skidrygga.
 
Jag har en Lundhags Dovre 40 liter som jag tänkte modifiera lite så att den uppfyller ungefär dom önskemålen som också Du har. Samtliga sakerna är rätt smidiga att fixa med en symaskin. Jag gillar min Dovre 40 mycket! Det är en kanonryggsäck!
 
Vad är det för fel, kan ingen göra en skidryggsäck med mina krav.

1. 40liter
2. löstagbart topplock
3. ingång från ett till håll sidan, rygg, under, etc
4. ordentliga skidfästen
5. Ytterfack för spade och sond
(6.svart)

Nån som har nått bra tips på skidrygga.

DaKine Poacher

1. Check
2. Nej, men vad ska det vara bra för?
3. Check, man kan öppna ryggen
4. Check, även för bräda
5. Check
6. Min är svart och grå, men jag vet inte vad årets färger är.
 
Millet Peuterey 40

Jag har en sån av 2007 års modell innan den kom med sidoingång, tyvärr...
Det är iaf en grymt skön ryggsäck och den uppfyller dina punkter utom fack för spade. Topplocket är höj och sänkbart. Vad du menar vet jag inte riktigt.
Har nu bytt till en lättare yxa och har då den och spadskaftet på varsin sida om facket för stegjärnen. Oftast har jag inte stegjärnen med mig utan lägger då stighudarna och möjligtvis sonden där istället.
Vet ej hur de nya är men det går inte i så mycket mer än mina 116 mm breda skidor (bak givetvis) i fästena. De är riktigt kraftigt gjorda och skidorna sitter mycket bra med ett band som håller ihop spetsarna. Hade en Dakine Blade innan och bytte pga dels storlek men framförallt för att få en riktig A-infästning av skidorna. Kändes sladdrigt med skidorna på diagonalen.
Fördelar med sidoinfästning: stadigare, närmare kroppen, konkurrerar inte om utrymmet bak på säcken och de är mer ur vägen för benen. Sällan de tar i men ändå.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16630
http://www.backcountry.com/outdoorgear/Millet-Peuterey-40-Backpack-2440cu-in/MIL0031M.html

Mvh Daniel
 
DaKine Poacher

1. Check
2. Nej, men vad ska det vara bra för?
3. Check, man kan öppna ryggen
4. Check, även för bräda
5. Check
6. Min är svart och grå, men jag vet inte vad årets färger är.

Hej
Löstagbart topplock för de gånger man fäster hjälmen under topplocket så man slipper få topplocket att sitta rakt upp och för de gånger man inte har full ryggsäck så man slipper ett topplock som hänger och slänger. Funderat på poacher men det är topplocket som felar.
 
Jag har en sån av 2007 års modell innan den kom med sidoingång, tyvärr...
Det är iaf en grymt skön ryggsäck och den uppfyller dina punkter utom fack för spade. Topplocket är höj och sänkbart. Vad du menar vet jag inte riktigt.
Har nu bytt till en lättare yxa och har då den och spadskaftet på varsin sida om facket för stegjärnen. Oftast har jag inte stegjärnen med mig utan lägger då stighudarna och möjligtvis sonden där istället.
Vet ej hur de nya är men det går inte i så mycket mer än mina 116 mm breda skidor (bak givetvis) i fästena. De är riktigt kraftigt gjorda och skidorna sitter mycket bra med ett band som håller ihop spetsarna. Hade en Dakine Blade innan och bytte pga dels storlek men framförallt för att få en riktig A-infästning av skidorna. Kändes sladdrigt med skidorna på diagonalen.
Fördelar med sidoinfästning: stadigare, närmare kroppen, konkurrerar inte om utrymmet bak på säcken och de är mer ur vägen för benen. Sällan de tar i men ändå.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16630
http://www.backcountry.com/outdoorgear/Millet-Peuterey-40-Backpack-2440cu-in/MIL0031M.html

Mvh Daniel

Hej
Det är den ryggsäck som jag med sett som bäst om det inte vore för att de har gjort så sjukt smala skidfästen. Jag har atomic snoop daddy som är 118 bak så det är på håret att de får plats, annars verkar den säcken toppen.
 
Jag har en Lundhags Dovre 40 liter som jag tänkte modifiera lite så att den uppfyller ungefär dom önskemålen som också Du har. Samtliga sakerna är rätt smidiga att fixa med en symaskin. Jag gillar min Dovre 40 mycket! Det är en kanonryggsäck!

Hej
Den har inga skidfästen hur tänkte du fixa det? Annars verkar den bra med.
 
Hej
Löstagbart topplock för de gånger man fäster hjälmen under topplocket så man slipper få topplocket att sitta rakt upp och för de gånger man inte har full ryggsäck så man slipper ett topplock som hänger och slänger. Funderat på poacher men det är topplocket som felar.

Ah, ok. Bra poäng.... Men jag har inte upplevt det som något problem.
Locket går att spänna ner så det inte rör sig när den inte full, har aldrig upplev det som något problem.
Så länge man inte fyller lockets fickor med allför mycket så funkar det kanon med hälmen under locket. Jag som har barnstorlek på hjälmen får faktiskt tom ner den i ryggsäcken! :)

Jag är toknöjd med min, eller mina, är inne på nr 2. Jag fick en ny när en dragkedja gick sönder efter 5 år och ca 500 användningsdagar.
 
Citat:
Ursprungligen postat av kanis Visa inlägg
Jag har en Lundhags Dovre 40 liter som jag tänkte modifiera lite så att den uppfyller ungefär dom önskemålen som också Du har. Samtliga sakerna är rätt smidiga att fixa med en symaskin. Jag gillar min Dovre 40 mycket! Det är en kanonryggsäck!

Hej
Den har inga skidfästen hur tänkte du fixa det? Annars verkar den bra med.

Jag är inte klättrare själv. Jag går bara på tur i vinterfjällen, så hur man ska sy fäste för skidorna är inte så prioriterat. Har ingen nytta av det.
Det lät kanske som om jag skulle sy alltihop i kravspecen, men så var det inte. Jag tänkte modifiera min ryggsäck så att den får det andra i kravspecen, men just skidfäste tänkte jag låta bli. Tyvärr har jag alltså inget svar på din fråga.
 
Haglöfs Rand? finns i både 38L och 48L, är kanonnöjd med min, gått mycket topptur med den, rymmer mycket och tål mycket stryk. "tyvärr" så är dom skrikorange/svarta om man tycker färgen är viktig =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.