Skenglapp i Lunhags T-skate

Jag har använt Lundhags T-skate ett par år. Upptäckte ett litet glapp mellan aluminiumskenan och bladet nu då jag tittade över prylarna inför säsongen. Skenan rör sig lite, lite i sidled då man provocerar den. I skenan sitter fjädernitar så någon överhängande risk för skensläpp är det inte men jag är ändå lite fundersam på hur mycket "glapp" som är acceptabelt.

Jag filmade och mailade Lundhags. Enligt supporten är glappet helt normalt och de hänvisar till att de gjort skridskon så för att undvika problem då materialen rör sig olika i temperaturväxlingarna. Supporten menade också att detta inte påverkar åkningen. Då jag tänker tillbaka så vill jag minnas att det förra säsongen hördes en viss klang vid åkningen som kan beror på det lilla glappet. Jag vet att Lundhags tidigare haft vissa problem med just skensläpp och att deras lösning blev just fjädernitar som denna modell har.

Är det någon annan som upptäckt samma och hur resonerar ni i frågan?
 
Känt problem och tveksam konstruktion har jag förstått från andra åkare. Jag skulle personligen lossa skenan limma med epoxi och nita om med stabilare nitar. Men jag har inte kört på dessa själv. Finns tidigare diskussioner på skridskonätet.

Thure
 
Läste på skridskonätets forum. Där fanns fler liknande fall. Efter det mailade jag åter Lundhags. Deras svar då var att om jag känner mej missnöjd så får jag reklamera vid den butiken där de är köpta. Mycket bra service från Lundhags. Nu känner jag igen företaget igen.
 
Bra att lundhags tar det som garanti. Annars så är det ganska enkelt att limma om skenan med lamineringsepoxy (finns på biltema) och en kanyl.
Om man värmer skenan till lite varmare än rumstemp så kommer epoxin att rinna in i spalten mellan skena och fotplattan och fixera den vid härdning.
Det kan vara lämpligt att maskera av ytor där man inte vill ha limkladd med tejp.
Omnitnitning är lite besvärligare eftersom det kräver specialverktyg. Dessutom så krävs det förmodligen en omlimmning oavsett så det skulle jag göra som alternativ 2, om inte limmningen räcker.
 
Jag har använt Lundhags T-skate ett par år. Upptäckte ett litet glapp mellan aluminiumskenan och bladet nu då jag tittade över prylarna inför säsongen. Skenan rör sig lite, lite i sidled då man provocerar den. I skenan sitter fjädernitar så någon överhängande risk för skensläpp är det inte men jag är ändå lite fundersam på hur mycket "glapp" som är acceptabelt.
Menar du att glappet har blivit större än när de var nya? Nitarna fungerar mer som sprintar och håller bara skenan i rätt position, dock med en viss möjlighet att röra sig. Jag har också ett par T-skate och de håller fortfarande, men det kan säkert vara bra att kontrollera nitarna och hålen med jämna mellanrum.
 
Har det väl börjatt glappa så kommer det bara att bli värre och värre tyvärr. Fjädernitarna håller ju bara skenan i höjdled och om aluminiumet har börjat ge sig i sidled så lär det fortsätta.
Detta är tyvärr ett känt problem med Lundhags skridskor men eftersom den stora massan inte åker tillräckligt mycket för att problemet skall uppstå så ser Lundhags ingen ekonomisk vinning i att åtgärda det och väljer istället att kompensera det fåtal som reklamerar fullt ut.
Själv hade jag aldrig rekomenderat någon att köpa en Lundhagsskridsko även om dom är alldeles utmärkta så länge skenan sitter där den skall.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...