skaver i Lundhagskänga

Jag har ett par ca tre månader gamla lundhags proffs.high. Jag tycker jag har gått in dom ordentligt. Men det gör mig besviken att dom skaver på mina fotknölar. Om man kikar in i kängan så ser man en kant där dom sytt på lästen i certech delen. Den kanten sitter precis i höjd med mina fotknölar. Jag tycker det är otroligt korkat av lundhags att ha en kant just där. Ingen som har haft liknande bekymmer? jag har mailat lundhags nyss och väntar på svar. Ska bli intressant att höra vad dom anser om saken!

Ha det jättebra alla utsidan vänner!
 
ge inte upp

Jag hade samma problem i början, då tejpade jag knölarna för att slippa skav. Nu har kängorna format sig efter mina fötter, även där vid skarven!
Kanske hjälper det om du blöter ner kängorna? De kan formas bättre när de är fuktiga.
Mycket nöjd med mina Lundhagsare nu, skulle inte vilja byta dem mot allt i världen. De gick hundra mil innan jag fick byta ut sulorna, nu ska jag gå hundra till! =)
 
Tre månader säger inte så mycket om hur mycket du gått in dem, jag använde mina ett par gånger i veckan´och det tog nog flera månader innan jag blev helt utan bekymmer. Nu är det länge sedan jag oroade mig för klämskav.

Jag har ett par äldre Fjell och där var lösningen i början att inte snöra den del där foten gick över till skaft, men jag ser att professional inte är konstruerad med samma typ av snörning.
 
mipert; sa:
Tre månader säger inte så mycket om hur mycket du gått in dem, jag använde mina ett par gånger i veckan´och det tog nog flera månader innan jag blev helt utan bekymmer. Nu är det länge sedan jag oroade mig för klämskav.

Jag har ett par äldre Fjell och där var lösningen i början att inte snöra den del där foten gick över till skaft, men jag ser att professional inte är konstruerad med samma typ av snörning.
Jag fick inte ordning på mina förrän jag låtit kängorna stå i blöt över natten. Vatten gör susen.
 
Jag förmodar att du har rätt sockkombination. Friktionen i sulan mellan sockarna. Den andra uppgiften sockorna har är att skydda foten mot kängan och den tredje att hålla foten torr och varm/sval.

Att fotdelen inte formar sig efter dina fötter kan ju bero på att du har för torra fötter eller för få km i kängorna. Vattenmetoden fungerar, det räcker att fylla kängorna med vatten, hälla ut det och gå en kortare tur. Vatten över natten är inte bra för lädret och sömmarna.

Har man mjuka fötter kan tejpning hjälpa en in i bättre form, men daglig fotvätt och smörning av ömma delar efter träningsgång är lika viktigt. Korta raka tånaglar och fotgymnastik tränar fotens cirkulation.

Jag är övertygad om att du med lite systematiskt arbete kan få rätsida på dina kängor.

go tur
 
Är det inte nåt som är genuint fel när det krävs flera månaders arbete för att en känga ska fungera...?
 
alven; sa:
Är det inte nåt som är genuint fel när det krävs flera månaders arbete för att en känga ska fungera...?

Om det behövs lång tid så beror ju det bara på att man går alltför lite. Annars finns det ju gott om kängor som inte behöver gås in alls, men många av dem håller å andra sidan inte många månader heller.
 
KLAGER; sa:
Annars finns det ju gott om kängor som inte behöver gås in alls, men många av dem håller å andra sidan inte många månader heller.

Fast det finns ganska många som man inte behöver gå in som håller länge...
 
Jag hade det problemet på mina gamla Lundhags och löste det genom att lägga i ett tunt kilformat inlägg under hälen (under sulan). Såna finns att köpa i skoaffärer.

Nu har jag också ett par Professional high och har inte haft något som helst skavproblem. Inte ens första turen då jag bara hade gått i dem ett par timmar hemma!

Du kanske skulle reklamera dina?

Hälsn. BM
 
jag ska erkänna att jag kanske inte gått in dom rejält ännu, men jag tycker ändå det är en aningen klumpig konstrution med den kanten. Det borde väl gå att sy ett par kängor som inte har en kant och helt uppenbarligen kan ge uppsåt till skav mot foten. Jag har aldrig haft några lundhags innan och var bombsäker på att jag skulle bli toppnöjd, men än så länge stör jag mig på att det skaver. Har dock ej fått nåt sår men det känns fel. Ska prova att i helgen fylla med ljummet vatten, skvalpa runt och gå en tur på en mil. 3k är rätt mkt pengar.

tack för era svar!
mvh Niklas
 
Mina Lundhagsare har jag inte ens vågat gå in, så dom ryker i vilket fall som helst.

Gillar friheten med sandaler och neoprensockar och sen lätta trekkingskor vid kraftiga stigningar.

Funkar i både hällregn och tuffa bestigningar (sandaler vid regn, vad, vanlig gång mm samt trekkingskor med Vibram-sula vid bestigningar).

// Jocke, som har ett par Lundhags till salu :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.