Skateskidor med stålkant?

Jag funderar på att köpa mina första skateskidor, kommer förmodligen mest att användas till fjälls dom dagar av året då skaren är perfekt. Hur går det att skejta med smala fjällskidor (åsnes vikafjell el. dylikt)? Blir dom onödigt tunga och breda? Blir stålkanten bara ett besvär för skären?
 
Har skatat

med massor av olika sorters skidor bland annat både smala och bredare Fischer fjällskidor med stålkant E 89 E 99 och E 109. Dessutom vanliga löparskidor och löparskateskidor. På skare är skateskidor otroligt mycket bättre. Farten blir jämförbar med skridskoåkning på bra is.

Jag vet inte säker varför men misstänker att tjockleken under skon på skateskidor de är nästan lika tjocka som breda är en väsentlig faktor. Därmed kommer man upp med skorna ovanför snön så friktionen blir mindre. Styvheten är också annorlunda och oftast är skateskidor något kortare för samma vikt på åkaren.

Jag har rätt begränsad erfarenhet av att skata med riktiga skateskidor så snöförhållandena kan göra att min slutsats ovan är aningen förhastad.

Thure
 
med massor av olika sorters skidor bland annat både smala och bredare Fischer fjällskidor med stålkant E 89 E 99 och E 109. Dessutom vanliga löparskidor och löparskateskidor. På skare är skateskidor otroligt mycket bättre. Farten blir jämförbar med skridskoåkning på bra is.

Jag vet inte säker varför men misstänker att tjockleken under skon på skateskidor de är nästan lika tjocka som breda är en väsentlig faktor. Därmed kommer man upp med skorna ovanför snön så friktionen blir mindre. Styvheten är också annorlunda och oftast är skateskidor något kortare för samma vikt på åkaren.

Jag har rätt begränsad erfarenhet av att skata med riktiga skateskidor så snöförhållandena kan göra att min slutsats ovan är aningen förhastad.

Thure

Javisst går skejtskidor som tåget i jämförelse med alternativen. De har ju en helt annan balans och ett spann som är helt anpassat för skejt. Pjäxan är viktig tycker jag, den bör ge foten en stabil och vridsäker plattform. Och all skejtutrustning bör vara så lätt som möjligt, betänk att man ska lyfta både skida och pjäxa ett ansenligt antal gånger ;)...Eftersom stavarna är längre bör man satsa på en "dyr" stav för att bibehålla styvheten. Tycker jag...

Sen är det ju stor skillnad på skejtskidor som är optimerade för hårda fören och sådana som är gjorda för mjuka och lösa fören. De flesta som köper skejtskidor brukar få med sig ett par som går åt det hårda hållet vilket gör dem snabba i skarföre men lite segare i lösare fören.

Att skejta med stålkant skulle jag aldrig vilja göra, med någorlunda teknik kommer man att ligga väldigt nära glidbenet när man påbörjar skäret, jag skulle nog inte slappna av med en stålkant så nära byxben och pjäxa ;)...

Och som kanske redan framgått, stålkant behövs inte om man har riktiga skejtskidor, de nyper fast tillräckligt bra ändå :)...

//J
 
Jag har skejtat med mina Vikafjell men det blir jobbigt i vristerna pga bindningar/pjäxa och att jag är otränad. Med stålkanter gick det kalas även på is med 1 cm nysnö uppepå. De skidorna känns i vart fall inte alls tunga tycker jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.