Skapa KML/KMZ fil

Hej,
Kan någon hjälpa mig med detta. Jag har en karta i ett jpg dokument. På denna karta finns fastighetslinjer. Jag har nu med Paint ritat in vårat jaktområde. Vad jag skulle vilja nu är att först läsa in denna jpg karta i ett kartprogram där jag kalibrerar den genom att ange ett antal referenspunkter i bilden. Sen så skulle jag vilka skapa en KML/KMZ-fil som talar om vart gränserna för vårt jaktområde är. Denna KML fil kan jag sedan lyfta in i Google Maps så att alla i jaktlaget kan se området. Dessutom kan vi gemensamt peka ut pass och andra intressanta platser.

Finns det något billigt program som kan skapa KML filer utifrån en Jpg fil?
 
Ett billigare alternativ är kanske att plocka ut koordinaterna över jaktområdet från Fornsök http://www.raa.se/cms/extern/fornsok/start.html, den enda karttjänsten på nätet som visar fastighetsgränser.

Här får du koordinaterna i RT90, men de kan ju konverteras till latitud/longitud t.ex. genom lantmäteriets GTRANS.

Sedan kan man väl gå in i Google Maps och lägga in punkterna och spara som kmz/kml-fil.
 
Ibland undrar jag om folk läser frågan innan de svarar.
Finns det något billigt program som kan skapa KML filer utifrån en Jpg fil?
Enklast är att använda Google Earth för att göra passa in din bild på världen. Kallas "Image overlay" i hjälpen. Du kan rotera och skala bilden för att få den att passa på området och sedan spara informationen i KML/KMZ som du kan använda i Google Maps.

Ett mycket smidigt sätt om du har ett GPS-spår ifrån området är att passa bilden med spåret i QuickRoute och exportera till Google Earth.
http://www.matstroeng.se/quickroute/sv/

Vill du ha bättre inpassning så har Fugawi och OziExplorer export till Google Earth. Det är möjligt att de har export direkt till KML också.
 
Ibland undrar jag om folk läser frågan innan de svarar.


Okej, jag tänkte lite längre eller helt fel :)

Min tanke grundar sig i att jag har kollat lite på det program jag länkade till och tänkt att "det här måste vara ett jäkligt användbart program för ett jaktlag". Med möjlighet att hantera alla möjliga geografiskt relaterade objekt, som pass, saltstenar, viltvårdsområden osv. I olika skikt, exportera till pdf mm.
Tycker också att det är billigt...
 

Liknande trådar