Skall jag köpa en GPS?

Hej!

Jag tycker mycket om att vandra och vara utiE i naturen. Mitt problem är att jag saknar allt vad lokalsinne heter och därför inte kan ge mig in djupt i okända skogar (där enligt uppgift all svampen finns;-) )

Skall jag köpa en GPS? Vilken? Vad kostar de?

Mvh
Lars
 
Absolut

Klart att Du skall köpa en GPS. Förutom att alltid vara säker att hitta tillbaks till bilen så finns det ju numera trevliga sporter för Dig med GPS. Du har väl kollat in sidorna om Geocaching och korspunktsjakten? Ännu mer anledningar att vara ute i skog och mark!

Köpte själv Magellans "gamla" modell Blazer12 för 1600 kr på sportaffären här hemma. Den duger utmärkt som förstaköp. Blir man sen helsåld, så kan man ju köpa en med mer finesser senare. Kanske har de gått ner i pris då oXå :)

Lycka Till!
 
Självklart!

En GPS är en mycket god investering till just de förhållanden du nämner. Genom att sätta en "Waypoint" vid utgångspunkten så har du säkerheten att komma tillbaka varvid du kan utöka dina äventyr utan att behöva vara osäker.Med denna trygghet så kan du sedan lära dig att orientera "på riktigt" eftersom GPSmottagarna inte alltid är att lita på i skogen (måste ha fri sikt plus att all teknik kan strula). Själv köpte jag en vanlig Etrex som jag bara tar en Waypoint med, stänger av och stoppar i fickan.
 
Tack för Er hjälp, men vad

är Geocahing och korspunktsjakten? Var finns det mer information?

Vad är Etrex? Vad kostar en sådan?

Mvh

Lars
 
Det finns knappast inga DJUPA skogar i Sverige längre. Det är mycket viktigare att ha bra kartor än att ha GPS. Det SÄMSTA argumentet jag har hör för GPS är att man skall kunna spara kordinaterna för det där fina svampstället så att man kan komma tillbaka ett annat år! Det är ju att skörda, då förlorar man ju all upptäckar glädje och kan lika gärna gå till affärens grönsaksdisk.
 
Garmin eTrex

Garmin eTrex
eTrex är en modell från Garmin och kostar runt 2000 SEK. Köp hellre en eTrex Venture som är en vidare utveckling av eTrex och kostar ca 2550 SEK. eTrex Venture har en bättre display och en ny mycket användbar knapp bredvid displayens övre vänstra hörn. Se http://www.sportmanship.se/ och klicka dig vidare.
Glöm inte ta med en extra uppsättning batterier för utan strömförsörjning är GPSen stendöd, det har hänt mig mer än en gång att jag glömt stänga av GPSen hemma och då är det bra att alltid ha färska batterier till hands när man vill använda sin kära GPS.

Per Brune / Garmin 12CX ägare
 
Trygghet

Hej Kurt!

Jag håller iofs med dig, men i mitt fall så handlar det om trygghet. Att våga ge sig iväg med småbarn i okända skogar med enbart karta fungerar inte för mig. Jag har inte hittat någon så detaljerad karta som jag behöver.
Jag behövr alltså både hängslen och livrem, vilket GPS:n skulle ge mig.

Mvh
Lars
 
Geocaching & Korspunkter

Kolla in http://www.utsidan.se/gps så får Du mer info om Geocaching & korspunktsjakten. Men kortfattat är geocaching en slags skattletarjakt där någon gömmer något. Han/hon lägger sedan upp koordinaterna på t.ex. utsidans hemsida så att andra sen kan lägga in koordinaterna i sin gps för att sen gå ut och leta. Jättekul!

En korspunkt är en korsning i det rutsystem som t.ex Lantmäteriet använder (Rikets Nät=RT90). Jättekul även detta!!!!!
 
eTrex

Hej,

Som skrivet innan så är en eTrex Venture att föredra, den har så att säga vad som behövs. Jag är själv ägare av den modellen och är mycket nöjd. Visserligen är nog en GPS en typisk prylgrej men den har sina fördelar i vissa situationer.

Och om man lider av dåligt lokalsinne så är det en vettig pryl.


Mvh, Per Nyberg
 
Gröna kartan och en kompass

Det finns väll i princip bara två typer av platser på land där en GPS behövs och det är i öknar och på inlandsisar. I Sverige skulle jag rekommendera Gröna kartan och en kompass. Då kan du dessutom i förväg plannera vart du ska och efter lite träning går det även att på kartan se vart det finns fin natur eller svamp.
Sen kan man ju alltid ha en GPS för att man gillar nya tekniska prylar, men det är ju en annan sak...
 
Skåning?

Uteliv handlar inte bara om att ta sig från punkt a till punkt b! Alla kan lära sig hitta med karta/kompas men den som varit ute och till exempel spårat eller bedrivit smygjakt i "dom djupa skogarna" inser snart fördelen med en GPS. I fjällen och på slätten är det lätt att läsa in sig på kartan men i okända skogar med sikt på 20-30 meter kan man få gå rätt långt innan man vet var man är och detta stjäl tid från själva sysselsättningen.
 
Antingen GPS, eller kompass och många många kartor

Visst räcker det med kompass och en bra karta. Helst ska kartan vara i 1:50 000 eller bättre, men visst kan man klara sig långt med blå kartan på 1:100 000.

Men visst blir det fasligt dyrt att skaffa kartor över alla platser man vill besöka!

Då är en GPS ett inte så dumt alternativ. Man markerar var man ställer bilen (eller stiger av bussen). Är man riktig pessimist skriver man ned koordinaterna i en liten loggbok, så kan man alltid återfinna bilen nästan vad som än händer.

Om man har karta och kompass och följer med när man går vet man alltid hur man ska gå på bästa sätt för att komma tillbaka. Men om man inte har någon karta kan man underlätta med en GPS genom att markera viktiga brytpunkter. Det kan t ex vara en sjöspets som man måste runda. Utan en bra karta måste man då ta sikte med råge en bra bit in på sjön så att man inte missar den. Med en GPS är det en barnlek att komma exakt rätt.

Ännu tydligare blir det om det är en bro (som väsentligt kan underlätta promenaden). Med kompass och en dålig karta missar man visserligen inte ån, men hur ska man veta om man kommit till vänster eller höger om bron?

För den vane orienteraren med bra karta och väl instegade ben är detta inga problem. Men visst är det rätt skönt att bara traska omkring dit man har lust, utan att behöva följa med på kartan hela tiden.

Och tänk kombinationen - när vi får in bra topografiska kartor i våra fick-GPSar.

Jag (som är stor kartälskare) har valt att ha en GPS istället för karta på de platser jag bara tillfälligt besöker. Det är rätt riskfritt i södra och mellersta Sverige, för om man får batteritorsk hittar man nog bebyggelse innan man dör. För sådana områden som jag ofta besöker har jag bra kartor (som jag plastar och viker på de mest utstuderade vis).

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
per.ostlund Vad skall jag ha alla MB till? Navigering 3
Vilken handdator skall jag använda Navigering 0
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
zalkow Vilken utrustning skall investeras? Navigering 6
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
petho Vilken modell skall man köpa? Navigering 2
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
gundj Nu väntar jag pâ skogsversionen. Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
ewab Till alla som svarat på:Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 0
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
graylingfisher Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2 Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
montanaemma Var hittar jag bra kartor? Navigering 3
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
diamondsutra Hjälp!!!!!!(jag överdriver lite :).....) Navigering 3
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
Tony-Avesta Sånt jag saknar på 60CS..... Navigering 1
Kenneth68 Jag-en fegis! Navigering 8
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
Brysselkal Benefonägare, finns det fler än jag? Navigering 1
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
raderad04 Nu fattar jag lite... Navigering 2
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...