Skalkänga

Jag är på jakt efter en skalkänga.
Vad finns det för alternativ förutom lundhags? Har någon erfarenhet av hur jörnkängan står sig nu för tiden? Och finns det några helläderkängor för vandring utan membran?
 
Jörnkängan står sig mycket bra och betydligt bättre än Lundhags enligt mina erfarenheter. Lundhags har alltid haft en enastående kundservice men den har man ju inte på fötterna.

Finns mängder av kängor i helläder utan membran. Bara att välja och vraka. Dock får man googla mycket eller resa mycket, vilket man än väljer för de standardiserade friluftsaffärerna i Sverige har fått texmexfnatt eller prisexplosion.

Bara genom att beställa från danmark, tyskland, england eller liknande sparar man enkelt en tredjedel av priset... OM de passar direkt och man slipper skicka tillbaka.

Mvh Johannes
 
Jag tänkte starta en liknande tråd. Jag har precis betat av mitt andra par Lundhags syncro high (på 7 år) som nu sjunger på refrängen. Jag är egentligen mycket nöjd och kan starkt rekommendera denna känga och funderar nu istället på en syncro mid.

Det jag dock undrar är finns det någon likvärdig känga vad gäller stabilitet, men som kanske andas lite mer?
Jag har på mig kängan varje dag i jobbet och kan, vid mer stillasittande aktivitet uppleva att den stänger inne fukt från fötterna och man blir kall därigenom.
Som ren vandringskänga till er dödliga, är den klockren.
 
Jag är på jakt efter en skalkänga.
Vad finns det för alternativ förutom lundhags? Har någon erfarenhet av hur jörnkängan står sig nu för tiden? Och finns det några helläderkängor för vandring utan membran?

Du har väl inte missat att Haglövs just kommit ut med en en Känga som heter Barken: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3563577

Tunt med tester och dåligt med butiker som säljer dem, men nån måste ju vara den första att testa?
 
Strax efter att jag skrev inlägget här så ramlade jag faktiskt över nyheten med Haglöfs Barken. Så det dimper ner ett sådant par i brevlådan under veckan så får jag se hur den känns. Verkar bara finnas i butik på nätet och i Stockholm än så länge.
Kängan har ett förtroendeingivande utseende iallafall :)

Du har väl inte missat att Haglövs just kommit ut med en en Känga som heter Barken: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3563577

Tunt med tester och dåligt med butiker som säljer dem, men nån måste ju vara den första att testa?
 
Man hinner gå många hundra mil på 3.5 år

Jo, men man hinner gå ganska många mil på 25 år också. Mina Lundhags Alaska köptes 1990 och pensionerades i år. Inte helt slut, men en spricka i cellgummit som jag inte lyckas laga, så de får stanna hemma på längre turer. Jag har inte haft någon milräknare på, men utöver otaliga skogspromenader, dagsturer och fisketurer har jag gjort drygt 50 längre vandringar i dem. Nu har de ersatts av ett par Jörnkängor och förväntningarna är högt ställda. Kanske blir det de sista kängor jag behöver köpa... (fyllda 55 år).
Om folk inte ställer några kvalitetskrav på grejorna så tar ju tillverkarna det som ett kvitto på att det är okej att fortsätta vräka ut skräp.
 
Jo, men man hinner gå ganska många mil på 25 år också. Mina Lundhags Alaska köptes 1990 och pensionerades i år. Inte helt slut, men en spricka i cellgummit som jag inte lyckas laga, så de får stanna hemma på längre turer.

Du har inte funderat på att skicka dem till Järpen och få nya nederdelar på dem? Jag har ett par Alaska årsmodell -83 liggande i förrådet i väntan på en, högst eventuell, vända till Järpen :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.