skärgårds GPS för Åland-Finland

Hej, Jag har ingen GPS, men funderar på att titta närmare på en som kan användas när jag är ute och seglar el åker skridsko på Skärgårdshavet, t ex.
Kan någon ge tips på en bra och tillförlitlig och prisvärd GPS. Behöver nte kunna ringa på den, eller ha MP3 el likn. Men med bra och tydlig bildskärm. och inte alltför många små knappar el andra småttigheter. Alltså ett sjökort i elektronisk form.
Björn Carneholm
Brändö Åland.
 
Har

du kollat gamla trådar? Sök på GPS och segling Har du externt batteri på båten? För skridsko skulle jag överväga Garmins modeller Colorado, Oregon, Legend eller Vista HCx.

En OT fråga. Någon som sett Oregons 1/100 000 topografiska karta som skall täcka hela Europa enligt reklamen?

Thure
 
Hej!

Garmins 60 CSx nämndes inte, men den har lite större display och bättre knappsystem än Vista, men delar menyerna med Vista. 60 CSx har lite mindre (på ena ledden) men ljusare display än Colorado. Jag har en 60 CS med Garmins sjökort "BlueChart" i sen några år, och den fungerar utmärkt när jag rör mig i Stockholms Skärgård, Hittills har inga grynnor överraskat mig... Den har tagit mig hem i planingsfart genom mörka kvällar på ett säkert och smidigt sätt, då hela tiden belyst av båtens batteri! Den del av BlueChart som jag har sträcker sig från Gävletrakten över och förbi Åland en bit och vidare ner efter Svenska kusten upp till Västkusten straxt ovanför Göteborg. Hela Mälaren och halva Vänern och Vättern ingår också.

Mvh!
 
Brändö skärgård

är inte så alldeles lätt att navigera i utanför lederna och jag skulle föreslå att du i första hand använder tryckta sjökort för överblicken när du seglar i varje fall om din båt har stort djupgående.

På skridsko så föredrar jag topografisk tryckt karta framför sjökort då vegetationen hjälper till mycket vid orienteringen. Men hittar du bra i området sedan tidigare kan du kanske klarar dig rätt bra även med en GPS med liten display. Fördelen med liten display är att batteritiden blir längre. Fördelen med rejält stor display (fast plotterskärm) är att man får mycket bättre överblick bland annat för planering av rutten.

På Garmins hemsida www.garmin.com kan du göra jämförelser mellan de olika enheterna.

Det finns också GPSer som flyter vilket kan vara något att tänka på då dessa också har mer lättläst display.

Thure
 
En OT fråga. Någon som sett Oregons 1/100 000 topografiska karta som skall täcka hela Europa enligt reklamen?

Thure

Hittar ingen bra bild när jag googlar men blev synnerligen besviken av den här infon: "Map detail is simple and easy to read, and includes terrain contours at 100metre intervals, land use information, rivers, lakes and street-level detail for 29 countries across Europe. " http://www.activegps.co.uk/garmin-oregon-400t.htm

Varför gör man en 100 000-dels topografiskkarta med 100 meters ekvidistans???

Thure
 

Den Topo Garmin karta jag köpte över Åland verkar inte finnas att köpa längre från http://www.eratukku.fi/ .

Nu har det inte blivit någon Ålandsresa för mig, så kartan är oprovad i verkliga livet. Men kartan är i mitt tycker för grötig vid vissa zoomnivåer, så jag har modifierat min karta.

Tagit bort texter som ”Talo” (=hus) och på ”cykelvarianten” har jag tagit bort texten ”Vesistö” (=vatten) och alla bränningar.

Bränningarna har jag nog kvar på min ”kajakvariant”.

Om du söker på ”Åland” på det jag skrivit så finns flera inlägg om denna karta och hur jag gjort för att översätta alla objekt från finska till svenska.

Per
 
Topo pro 1 Sydv. Finland

Finska kartverket har gett ut Topo Pro 1 för Garmin som inkluderar Åland. Den innehåller mycket sjökortsinformation. Den lär komma i en ny version med ännu mera sjökortsinformatio (landkarta sammanslagen med sjökort). Finns att köpa på Kelmers i Mariehamn. Pris 220 Euro

Hans
 
Bluechart på Colorado/Oregon

Bluechart på Colorado eller Oregon är ingen vacker syn eftersom små öar, grund och bränningar har gigantiska symboler som täcker allt annat om det är lite tätare mellan dem.

Det ser faktiskt bättre ut på 60/76-serien för där är symbolerna något mer sansade i storleken trots att de har sämre skärmupplösning.

Ålands skärgård är väl ganska rik på öar och bränningar om jag inte misstagit mig helt?!

Nu har dock Garmin efter 11 månader lyckats korrigera så att prickarna är rättplacerade på Colorado iaf, det är ju alltid något...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.