Skaderisk med kolfiberpaddel?

Det är dags för ny paddel...

Jag är lite inne på en paddel helt i kolfiber men har hört att vissa anser att det är större risk för skador i tex. handleder med en lätt och styv kolfiberpaddel jämfört med en glasfiberpaddel som flexar mer.

Någon som har erfarenheter eller teorier kring detta?





Jag funderar på tex denna från galasport:
http://www.galasport.cz/catalogue/index.php?realm=product_detail&product_id=135

...eller något ut Werners sortiment. Galasport är dock väldigt intressanta prismässigt.

Det ska vara en relativt smalbladig och lätt paddel och tips utöver ovan nämnda mottages naturligtvis tacksamt.

//Ala
 
Tror inte styvheten är det stora problemet! Underbart paddla med en lätt styv paddel!
Men våga välja en paddel med mindre blad eller med långsmalt blad ;)

/Janne
 
Men våga välja en paddel med mindre blad eller med långsmalt blad ;)
Den paddeln jag länkade till har 150 mm bredd på bladen som är 545 mm långa. Detta ser jag som en paddel med relativt långsmalt blad. Anser du att ännu smalare blad är att föredra?

Förövrigt kan jag nämna att jag redan har en Galasportpaddel i carbon som jag verkligen gillar men för långtur känner jag att jag vill ha ett mindre och smalare blad. Men jag gillar verkligen att den är lätt och styv!

//Ala
 
olika känsla i olika paddlar, javisst

ju lättare ju skönare, tycker jag, Styvhet har jag aldrig tänkt på.
Har nu paddlat hela denna sommar med en Werner Athena med litet blad. En underbar men dyr paddel! Provat en del andra paddlar innan, o har fortfarande en Carlisle Magic plus som reservpaddel. Även provat Grönlandspaddel, dock inte tillhyvlad av mig. Bara vingpaddel kvar att testa...
Det är helt enkelt olika känslor i olika paddlar, o det finns nog inget generellt råd vad som är bra och mindre bra.
Jag tycker smalbladig, lätt och styv är bra, för mig.
 
Har nu paddlat hela denna sommar med en Werner Athena med litet blad. En underbar men dyr paddel!
Det är helt enkelt olika känslor i olika paddlar, o det finns nog inget generellt råd vad som är bra och mindre bra.

Olika känsla i olika paddlar är det ju helt klart och jag tror inte heller att det finns rätt och fel utan att man får testa vad som passar. Just nu tror jag på smalare blad. Athena är ett av mina alternativ och ganska lik paddeln från Galasport vad gäller måtten. Prislappen dock nästan det dubbla men å andra sidan ytterligare lite lättare.

Det jag dock varit orolig för är detta med om det sliter mer på kroppenmed styva paddlar, som vissa hävdar.

//Ala
 
Funderade själv på en Robson Storm. Har lätt för att dra på mig olika senfästesinflammationer och vill ha en "snäll" paddel. Men så läste jag vinkeldiskussionen - den har visst 70 grader och vad jag förstod så är mindre vinkel = mindre belastning och skaderisk? Andra tips? Smalblading får det nog bli iaf.
/F
 
Funderade själv på en Robson Storm. Har lätt för att dra på mig olika senfästesinflammationer och vill ha en "snäll" paddel. Men så läste jag vinkeldiskussionen - den har visst 70 grader och vad jag förstod så är mindre vinkel = mindre belastning och skaderisk? Andra tips? Smalblading får det nog bli iaf.
/F

Den borde du kunna få med Quick-Lock. Då blir den steglöst ställbar i längd och vinkel.
Lite klenare konstruktion och dyrare.

Jag har en Robson Voyager som jag tyckte var för stor. Jag ritade med tuschpenna på bladet hur jag tyckte den borde se ut och sågade med sticksåg. Nu är den smal och bra. Paddlar inte så mycket med den dock, den åker med som extrapaddel.

Om man ska prova en liten plattpaddel så kan jag tipsa om Werner Little Dipper, min tjej har en så och är väldigt nöjd. Den är smal, man måste vispa fort och man ska komma nån vart.

Du ska inte prova med en vinge?
Jag tycker vingen går mjukare i vattnet, utan vibrationer och fladder.
Det borde ge mindre påfrestningar.
 
Det jag funderar på är hur mycket du paddlar och på vilket sätt. Är det naturupplevelsepaddling, hård intervallträning eller annat? Vid helgturer med övernattningar på kobbar så tycker jag att skaderisken är liten, dock beroende på distansen och vanan. Vid fysisk träning där man ändrar material, teknik eller träningsmängd/program är det alltid en viss skaderisk.
Hade du valt en vingpaddel med stort blad och börjat hårdträna och ej gjort det innan så tror jag att något går sönder. Det som kan få stryk är tex muskelfästen i armbågen, axelproblem. Angående handleder samt armbågar så tycker jag att man ska försöka ha handleden i neutralläge så mycket som möjligt för att eliminera problem i dessa områden.
Paddel med litet blad är kanske bra att börja med.
 
Jag tror att det kan vara lite olika från person till person om det där med flexande skaft har någon betydelse för skaderisken eller ej. Är man följsam i sin paddling går det nog bra med hur styvt skaft som helst - ett "ryck" i ett paddeltag orsakas ju inte av paddeln, utan av den som håller i den. Ju stökigare sjö desto svårare är det att vara följsam, och ju tyngre kajak och ju större paddelblad desto mer kostsamt blir det när man inte är det.

Själv tycker jag det fungerar bra med kombinationen stenhårt skaft och litet paddelblad. Ett litet paddelblad har liknande effekt som flexande skaft i fråga om skonsamhet - om man drar för hårt/fel slirar bladet.

Skön känsla med en styv paddel, man får bästa möjliga kontakt med vattnet och känsla för hur vattnet strömmar runt bladet. Kolfiber är ju lätt också, även det bidrar till en skön paddelkänsla.
 
Är inne på fysionomi's linje. Flexskillnaden märks oftast först vid stor belastning. Vid vanlig turpaddling märks knappast någon flex.
Väljer själv mindre blad än mjukare skaft. Min erfarenhet av mjuka skaft är att de kan drabbas av utmattning och knäckas.
De flesta tillverkare av vingpaddlar brukar ange hur styva skaften är i förhållande till varandra.
Kanske är det mer ett försäljningsargument än praktisk betydelse?
De gamla träpaddlarna tycker jag känns lika styva som moderna om inte styvare.
 
Olika känsla i olika paddlar är det ju helt klart och jag tror inte heller att det finns rätt och fel utan att man får testa vad som passar. Just nu tror jag på smalare blad. Athena är ett av mina alternativ och ganska lik paddeln från Galasport vad gäller måtten. Prislappen dock nästan det dubbla men å andra sidan ytterligare lite lättare.

Det jag dock varit orolig för är detta med om det sliter mer på kroppenmed styva paddlar, som vissa hävdar.

//Ala

Har själv en Werner Athena. Hade innan (och har som reservpaddel) Werner Camano. Har paddlat en del med en Werner little dipper. Werner Camano är större än little dipper, Athena är i storlek som little dipper, men kolfiber.

Athenan är inte helt styv, i paddelbladet finns en svag fjädring (i alla fall känns det så). I dipper och Camano finns för mycket flex. Camanon, min gamla favorit, visar sig framförallt i vind, men även i uppdrivet tempo, vara lite för stor för mig. Athenan och little dipper är mer nedväxlade, ger inte samma belastning.

Så jag tror att viktigast är att inte ha en paddel som greppar för hårt, det ger slitskadorna (ha inte för stort blad, med vingpaddel ha riktigt litet blad). Styvheten i kolfiber blir nog inget problem med mindre du alltid försöker maxa kraften, eller hittar en vingpaddel som är styvare än Athenan (så den både greppar hårdare och fjädrar mindre).

--- Mats ---
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.