Ska pumpen vara kvar?

Jag har ett Primus Omnifuel, med tillhörande flaska och pump. Frågan är när man är klar för dagen med köket och man skall vidare på turen.

Skall man eller bör man ta bort pumpen från flaskan? Eller kan den sitta kvar hela tiden?

Nästa fråga hur länge håller packningar och O-ringar. dvs när skall man köpa lagningskittet?

Mvh Harald
 
låt den sitta

Det enklaste är att låta pumpen sitta kvar. Då slipper man problem med smuts eller kladd med bränsle.

Jag har inget svar på hur länge gummidetaljerna håller då mitt ser bra ut efter ett år. Själv behöver jag en ny glödstrumpa(?) till min semester. Förmodligen köper jag lag-kittet då också. Det skulle kännas bra att ha med reservdelar till köket i år.
 
Men ta ur den och låt allt bränsle avdusnak (ev skölj) innan flygtransport, annars riskerar du att köket beslagtas.
 
Lås pumpistongen

Vissa pumpar har en låsning av pumppistongen, så att du inte av ofrivilligt skapar ett onödigt övertryck i flaskan, då ökar ju läckagerisken. Den är ganska bra att använda när du behåller pumpen på flaskan vid transport.
 
tror inte det

På Primus hemsida finns inget sådant för OmniFuel och jag tror faktiskt inte att det finns öht. I så fall skulle det förmodligen vara inbyggt i pumpen från början.

De har bytt pump sedan jag köpte min, men vet inte vad det är för skillnad.

Personligen är jag skeptisk till att det skulle kunna pumpas upp tryck under vandringen med den modellen. Är det varmt och man är osäker kan man ju alltid pysa ut övertryck så som man pyser med en läskflaska.

Äh, nu fick du mig att börja toklängta till semestern!
:)
 

avslutad210712

Gäst
Lämnar alltid kvar pumpen. För det mesta glömmer jag dessutom att vända på flaskan till off-läget men jag stänger ventilen vid flaskan och ventilen vid själva brännaren, sen tar jag lös slangen och stoppar ner hela klabbet i ryggan. Funkar hur bra som helst. Ibland brukar jag hålla flaskan en bit från kroppen och sen lossar jag pumpen bara för att lätta på trycket. Sprutar ut lite bensin men inget att bry sig om.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.