SJ slutar köra nattåg till Storlien

Finns

även rapporterat i DN.

Knäppt minst sagt. Enafors är ju en klassiker att åka till när man skall till Storulvån. Spar SJ några pengar på detta då man ju måste bygga nytt vid vändning av tågen i Duved? Hur gör Veolia som också kört nattåg här uppe?

Thure
 
Värdelöst av SJ. Ett steg helt åt fel håll.

Veolia och Mittnabotåget trafikerar dock fortsättningsvis Storlien. Förhoppningvis synkas Mittnabo med SJs stopp i Duved.
 
Är det inte så att alla tågföretag som vill köra vartsomhellst i Sverige kan köra vart de vill snart; I oktober upphör väl SJAB monopol på all trafik . Nattågstrafiken är tillåten redan nu. Varför kör inte Veolia alla dagar från sydsverige?
 
Värdelöst av SJ. Ett steg helt åt fel håll.

Veolia och Mittnabotåget trafikerar dock fortsättningsvis Storlien. Förhoppningvis synkas Mittnabo med SJs stopp i Duved.
Ja, om lokaltågen lägger sina tidtabeller så att det bara är att gå av ett tåg och på ett annat i Östersund eller Duved så är det ju bara bra. Ju kortare man behöver resa med SJ desto bättre.
 
Ja, om lokaltågen lägger sina tidtabeller så att det bara är att gå av ett tåg och på ett annat i Östersund eller Duved så är det ju bara bra. Ju kortare man behöver resa med SJ desto bättre.

Vad jag vet har det varit så redan tidigare, åtminstone på vägen österut (dvs man kunde byta i Östersund på väg mot Sundsvall/Sthlm).

Men lite oroad blir man. Jag som planerade en nattågstur till Enafors nu i vår.
 
Ny operatör i Norrtåg från 2011

Alla pratar om Veolia hit och dit, det är korrekt att de Kör mittnabotåget idag. Men från och med Augusti nästa år byts Veolia ut mot det nya Storsatsande projektet med Norrtåg och Botniatåg. Norrtåg ägs av de fyra nordliga länstrafikbolagen och är en statlig satsning. Botniatåg som kommer köra att tågtrafik i hela norrlands är ett nytt bolag som ägs av... Just SJ och DB (tyska deutche bahn). Därigenom är det givet att SJ kommer se till att ett helt vanligt tågbyte kommer ske för oss vandrare som vill upp till Enafors och Jämtlandsfjällen och vandra. Precis som Veolia gör idag. Om jag inte missminner mig går ju veolias tåg mer eller mindre i direkt anslutning med SJ:s natt-tåg idag. Och från nästa höst blir det säkert det med andra ord bara bli smidigare med nya aktören Norrtåg.

Sen läste jag att man diskuterar i termer hämta upp resenärerna med buss från Duved, när det kommer gå ett anslutningståg till Enafors. Det kommer ju oavsett behöva hämtas folk på Enafors station med tanke på offensiven och paketen Norrtåg garanterat kommer satsa på. Läste bland annat att de ökar till 9 turer Sundsvall-Östersund och 5 vidare västerut mot Åre. Dem inte bara stjäl marknadsandelar, de kommer ta över de här sträckorna. Speciellt när du är statligt subventionerade priser. Som inte gamla SJ har.


Ne sitta över 5 mil på någon buss som skall köra mig paralellt med järnvägen till enafors, medan ett tåg mittnabotåget kommer svischande förbi är inget för mig. Vi snackar ju för tusan vandrare här som självmant reser till fjällen för att gå milatals, skulle inte vi kunna gå tvärs över en perrong och byta tåg i åre eller duved. Dumheter.

Annars finns ju fina vandringsleder i Åre/Duved också. Kanske inte ens är nödvändigt men Storulvån mer, om man nu skall sitta en timme och svettas på en buss. Hela turistsverige styrs snart på Skistars villkor.
 
Är man

vandrare så kanske det inte betyder så mycket negativt.

Men jag har åkt på familjefjällvecka på sportlovet till Storulvån. Då talar vi två vuxna tre barn och hund samt tretton kollin och hunden med en vuxen och resten av familjen åker på skilda ställen i nattåget. Då är ett extra tågbyte ingen enkel operation. Semestern börjar när man är installerad på nattåget. Hustrun och jag delar på natten i hundkupén. Att dessutom behöva byta i Duved är en större försämring än man förstår om man inte rest på det här sättet tidigare. Som det varit tidigare har den stora stressen varit att passera Stockholms central på vägen till tåget på väg upp.

Önskar man kunde hyra kungens vagn det vore bekvämt att kunna lasta mycket grejor och kunna ha hunden med resten av familjen. Kungafamiljen brukade ju tidigare åtminstone använda sin vagn just vid resorna till Storlien.

Thure
 
A Vi snackar ju för tusan vandrare här som självmant reser till fjällen för att gå milatals, skulle inte vi kunna gå tvärs över en perrong och byta tåg i åre eller duved. Dumheter.

När jag senast åkte till Storulvån minns jag det som att nattåget var framme vid en okristligt tidig tidpunkt i Enafors, vilket i någon mån kompenserades av att man då var väldigt nära frukostbuffén i Storulvån. Ska man nu upp och byta redan i Duved så blir det än värre. Och att sitta och skaka på både tåg och buss innan man kan hoppas på frukost det är inte aktuellt med min blodcockernivå på morgnarna ...
 
När jag senast åkte till Storulvån minns jag det som att nattåget var framme vid en okristligt tidig tidpunkt i Enafors, vilket i någon mån kompenserades av att man då var väldigt nära frukostbuffén i Storulvån. Ska man nu upp och byta redan i Duved så blir det än värre. Och att sitta och skaka på både tåg och buss innan man kan hoppas på frukost det är inte aktuellt med min blodcockernivå på morgnarna ...

Beror väl på hur morgontrött du är. Men 08.41 (Duved, nuvarande tidtabell) tycker jag är helt ok att stiga av! Annars ska väl Veolia köra till Storlien på sommaren och bussanslutningen till Storulvån borde väl gå från Duved. Men visst är det en försämring.
 
Tycker deet är obegripligt

Nattågen går ju inte tillbaka på dagen utan står på dan antingen det är Storlien eller Duved. Var ligger besparingen? Mest logiskt vore som sagt att elektrifiera till Trondheim och låta tågen vända där som man gör på tågen via Kiruna Riksgränsen som vänder i Narvik.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.