SJ-biljetter och priser.

Hej, nu behöver jag lite hjälp med att förstå SJ's biljett- och prisvetenskap.

1. Vad är det allra billigaste sättet för en icke-svensk icke-studerande att resa med SJ, är det Just-nu-biljetten eller något annat, typ SJ obokad eller vad det heter?

2. Jag kollade lite och hittade många avgångar där en Just-nu-1:a klass är mer än 100 spänn billigare än en Just-nu-2:a klass. Varför?

Tack på förhand!!

/Georg aka Sachsaren
 
SJ säger att Just nu-biljetten "oftast" är billigast. En "obokad" biljett finns inte till X2000 vad jag vet, och innebär att man inte får en bestämd plats. I värsta fall får man alltså stå, tror jag. Och det får man inte på X2000 sägs det.

Men som du säger kan 1:a klass vara billigare än 2:a klass ibland. Jag tror det beror på att efterfrågan är mindre på 1:a-klassbiljetterna (de är ju dyrare...), så priset blir lägre. Systemet är väldigt dunkelt.

Jag läste en artikel om SJ:s prissystem, och det verkade som om väldigt få personer på SJ hade ens en rudimentär inblick i hur det fungerar. Framför allt kunde de inte förklara sådana synbara absurditeter som att 1:a klass ibland är billigast, eller det faktum att man (åtminstone förr) kunde tjäna på att boka biljett för t ex Norrköping-Sundsvall trots att man bara skulle åka Stockholm-Sundsvall eller liknande.

Är man ute i god tid så blir det mycket billigare. Tur och retur Göteborg-Sundsvall i början av september kostar för mig ca 220 kr om jag bokar nu. Det kostar nog det fyrdubbla veckan innan avgång. (Studentpris dock.)

Det sämsta med SJ:s biljettsystem är att det aldrig går att veta vilken biljettyp som är billigast. Man måste alltid kolla alla typer av biljetter, vilket gör det väldigt tidsödande om man försöker jämföra alternativ..
[Ändrat av millimeter 2007-07-02 kl 20:02]
 
Jag tror att priset på just-nu-biljetterna beräknas utifrån tillgång och det verkar som om 2.a klass fylls snabbare och därför är ofta 1.a klass just-nu billigare. Möjligen ligger det inte till exakt på det viset men faktum är att 1.a klass just-nu ofta är billigare. Jag åker ofta Stockholm-Malmö och nästan varje gång är det billigare med 1.a klass i X2000. Och då ingår såväl frukost som tidning och internet (om man har laptop). Inget svårt val.

På X2000 måste man även ha platsbiljett så där är just-nu biljetterna billigast om jag inte har helt fel. På regionaltåg som t ex kustpilen eller öresundståget Malmö-Göteborg kan man åka obokat men då får man vara beredd på att flytta på sig under färden.

Norrlandstrafiken drivs av Veolia (f.d. Connex). Deras priser är relativt okomplicerade.
 
Sprichwort

”Aldrig har någon gjort så många fel på så kort tid som när dom började använda datorer”
 
Trots diverse klimathot så skulle jag aldrig åka tåg, som ska vara miljövänligt...
Inför min fjällvandring så kollade jag vad det skulle kosta om jag åker från Norrköping till Östersund.
Den billigaste varianten innehöll 3 stycken byten varav det sista skulle gå med buss och det skulle kosta nästan 1000:- Vidare till Ljungdalen så är det ytterligare 16 mil som också kostar pengar...
Och om jag fattade rätt på SJ´s sida så var det bara resa i en färdriktning, sen ska jag ju hem också.

Så nu tar mej ända fram till Ljungdalen och hem igen, ensam med egen bil och det kommer att kosta ca: 1000:-
Inga byten, inga tider att passa...

Jag åker från Norrköping lördagen den 21 juli och åker hem igen lördagen den 4 augusti.
Det finns mer plats om någon vill vara med och dela på kostnaden, så kan SJ köra med tomma tåg...

/Dennis
 
Som flera är inne på så är SJ:s system dåligt därför att man aldrig kan veta i förväg vad en resa kommer att kosta.

Men generellt tips då: "Just nu" är billigast och kolla även 1:a klass. Och var ute i god tid! :)
 
justnu billigast för enstaka resor

JustNu-biljetten är billigast för enstaka resor. Behöver du mängdrabatt så finns det månadskort och klippkort, men det är nog inte det du är ute efter.

Ibland är Justnu 1kl billigare än JustNu 2kl och då kan man välja det istället.

Ta reda på vad det kostar genom att gå till SJs hemsida och mata in "till" och "från" samt datum, och välj JustNu.

Svårare än så är det inte. Man behöver faktiskt inte krångla till det om man inte vill...
 
Re: justnu billigast för enstaka resor

Erik Sandblom; sa:
Svårare än så är det inte. Man behöver faktiskt inte krångla till det om man inte vill...

Om man inte heter sj förstås.

För i min mening är det oerhört nonchalant att uppfinna en massa olika namn på sina produkter och utgå från att kunden har lust att sätta sig in i dessa.

Hade sj lite mer respekt för sina kunder så skulle man lista billigaste tillgängliga biljetten samt pris med andra biljettalternativ. Punkt.

Utan att kunden ska behöva veta vad billigaste biljetten heter på just det tåget.

Man behöver som sagt inte krångla till det (för sina kuinder) om man inte vill.
 
Re: Re: justnu billigast för enstaka resor

GustavOh; sa:
Erik Sandblom; sa:
Svårare än så är det inte. Man behöver faktiskt inte krångla till det om man inte vill...

Om man inte heter sj förstås.

För i min mening är det oerhört nonchalant att uppfinna en massa olika namn på sina produkter och utgå från att kunden har lust att sätta sig in i dessa.

Hade sj lite mer respekt för sina kunder så skulle man lista billigaste tillgängliga biljetten samt pris med andra biljettalternativ. Punkt.

Utan att kunden ska behöva veta vad billigaste biljetten heter på just det tåget.

Man behöver som sagt inte krångla till det (för sina kuinder) om man inte vill.

SAS inrikes är ett exempel på hur man gör det enelt för kunden (som har Internet).

Man matar in varifrån man vill åka och vart samt vilket datum. Då får man alla tider och alla prisalternativ. Är det för dyrt finns flikar för kolla nästa dag, och kolla föregående dag.

Detta med miljön lämnar jag utanför denna diskussion, men nu när SAS återigen ska spara N antal miljarder så borde det finns tillfälle för SJ att rekrytera en eller några duktiga programmerare.

Per Brune
 
Re: Re: Re: justnu billigast för enstaka resor

Brune; sa:
Detta med miljön lämnar jag utanför denna diskussion, men nu när SAS återigen ska spara N antal miljarder så borde det finns tillfälle för SJ att rekrytera en eller några duktiga programmerare.

SJ:s hemsida är långsam och kunde göras smartare, men det stora problemet är biljettsystemet i sig, tycker jag.

De bytte ju prissystem för några år sedan, och sedan dess har mitt tågåkande minskat drastiskt, och när jag väl åker är det dyrare och jag vet aldrig i förväg vad det ska kosta. Priserna varierar för mycket. När en och samma resa kan kosta allt mellan hundra och tusen kronor så är det svårt att planera.

Jag har gjort desto fler flygresor de senaste åren, med Skyways direktlinje Gbg-Sundsvall som oftast varit billigare än tåget. Men det är ju lite miljötrist, och när min studentrabatt upphör så slutar jag väl helt enkelt resa.
 
Att priserna varierar tycker jag är ok. Jag accepterar att man belönar dom som bokar i god tid, eller rear ut de sista platserna för att fylla tåget.

Men biljettalternativen...

Jag ska välja biljettyp. Där finns sju olika biljetter, plus elva olika alternativ för nattåg.

En normal resenär är intressrad av den billigaste tillgängliga biljetten på varje avgång, plus kanske en prisuppgift för en bekvämare eller flexiblare variant.

Om sen den den billigaste biljetten heter "just nu", "Sista minuten", "obokad" eller bara "2 klass" är resenären förmodligen fullständigt ointresserad av.

Att det sedan kan vara billigare att åka 1 klass... ja det är bara att tacka och ta emot.
 
GustavOh; sa:
Att priserna varierar tycker jag är ok. Jag accepterar att man belönar dom som bokar i god tid, eller rear ut de sista platserna för att fylla tåget.

Men SJ gör varken eller. Inga biljetter reas ut. priset stiger snarare exponentiellt fram till avgång. Och att kunna boka i god tid är svårt när de släpper biljetter klumpvis (t ex 27 juni släpptes *alla* biljetter fram till slutet av september). Det är som om de vill bygga upp en panik kring biljetterna så att alla resenärer sitter vid datorn 23:59 26 juni för att få vettiga priser. Studenter som åker hem över julhelgen har ingen möjlighet att vara ute i god tid och få bra pris. Man vet att alla som ska resa i jul kommer att boka biljett typ 24 september.

De påstår att man kan boka biljett 90 dagar i förväg, men som jag förstått det så släpper de vid ett fåtal tillfällen alla biljetter för en viss period (samtidigt).

Jag åker Gbg-Svall för 111 kr den 29:e augusti. Personen bredvid mig kanske åker samma sträcka för 911 kronor. Det är lite för extrema variationer tycker jag.

Konsekvensen är att jag och antagligen andra bokar "bra att ha"-biljetter som man kanske inte kommer att använda, därför att man måste vara ute i så god tid för att få bra pris att man ännu inte vet om man kan genomföra resan. Alltså får SJ sälja platser till vrakpriser som sedan blir tomma på tåget.

SJ:s system har tyvärr gjort att jag ser tåg som ett nödvändigt ont numera, och det sista alternativet jag kollar när jag ska resa nånstans.. :/ Synd, för tåg är rätt trevligt i sig, jag har inget emot att sitta lite fler timmar än på flyget.


GustavOh; sa:
Men biljettalternativen...
'

Här håller jag med dig helt.
[Ändrat av millimeter 2007-07-03 kl 12:16]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.