Six moon design

Funderar på ett six moon design Luna solo le, men vill inte köpa grisen i säcken helt. Har någon här erfarenhet av detta tarptent? Jag är 195 cm, så det är ju en av sakerna som måste fungera. Tacksam för hjälp.
 
Har ingen erfarenhet av det men läst en hel del om det på reddits forum.

Man får mycket för pengarna. Jag hade tanken på att köpa ett Lunar Solo, mest för att det var lätt och prisvärt.

Skyscape Trekker är längre och skulle nog passa dig bättre. Det är även lättare att ventilera med 2 dörrar istället för en. Dock väger det lite mer och sätts upp med två stavar iställer för en.

Själv beställde jag ett TT notch, dock är det bara 213cm på längden men det lider inte av någon kondens som Trekker/Solo.
 
Jag ger inte mycket för Six Moon Design.
Köpte ett Skyscape Trekker och det sprack i en golvsöm där förstärkningen för stavarna sitter. Skickade tillbaka det utan problem till Ultralight Outdoorgear i Uk, perfekt service.
Bytte till ett Lunar Solo som inte har staven i golvet men sömmarna till banden som man sätter markpinnarna i gick sönder direkt, dåligt sydda.
De tillverkar sina tält i Kina men det Kinatältet jag köpt från Ali Express är betydligt bättre kvalité på material och sömnad.
 
Jag har ett lunar solo le. Än så länge håller det ihop, men jag har bara använt det fem nätter - jag köpte det i somras.
+
billigt, bra ventilation, lätt, liten packvolym, rymligt

-
inget än, men får väl se om jag får samma upplevelser som xtrem eller om han haft otur. Sömmarna i mitt ser okej ut.
 
Tack för bra svar. Får nog fundera lite, och se om det finns något som är både lätt, och har tillräcklig längd. Att vara 195 cm är ju ingen fördel när man ska köpa tält, eller tarptents, med lägre vikt.
 
Det är värdelöst att vara lång. Jag är i sammanhanget bara 188 cm, men nosar definitivt på problematiken. Skalfaktorerna gör att allt sticker iväg framför allt i vikt, givet samma komfortönskemål som en kortare person.
 
Jag är 203 cm och har ett Lunar Solo. Det funkar, men händer att sovsäcken tar i duken i fotändan ibland om man inte ligger centrerat.
Har inte haft några problem med kvaliteten på tältet.
Lightheart gear har ett tält för oss som är långa också (ej testat), men utöver det finns det inte så många enpersons lättviktstält för oss drasuter på marknaden...
 
Lunar Solo

Hittade den lättare Solo-modellen i grön sil-nylon begagnat och har efter två säsonger vissa synpunkter:
- Har problem med infästningen av linorna som fäster en bit upp på tältsidan vid fot/huvudändan. De är fastsydd i en förstärkning på utsidan som sedan är sydd i duken utan förstärkning på insidan. Den tunna duken har redan fått små revor runt sömmen så det läcker vid regn. Måste nu skickas på lagning efter mindre än en månads användning. Inte ens de billigaste "kina-tälten" jag sett har haft så underdimensionerade infästningar. Funderar även på om de inte borde placerats högre upp på sidorna för bättre vinkel mot marken.
- Går snabbt att resa men det är ofta besvärligt att få duken jämnt spänd då fram och baksida är asymmetriska. Man får oftast flytta markpinnar och reglera längden på topplinan ett par ggr.
- Svårt att resa på löst underlag utan tyngder eller trästockar då vikt/tryck på duken koncentreras till den främre topplinan. Skulle av samma orsak undvika användning i exponerade förhållanden eller över trädgränsen.
- Takventilen är på mitt exemplar nästan omöjlig att hålla öppen och frågan är om den fyller någon funktion då vinden blåser rakt igenom.
- Duken på absiden slutar onödigt högt över marken så det mesta av packningen måste förvaras inne i tältet vid risk för regn. Man får ibland tänka på hur man placerar tältet så att inte andra ser in.
- Kräver stor yta för att resa och den sluttande duken på baksidan ger förhållandevis lite användbart innerutrymme.
- Sömmarna måste sömtätas med Seamsealer och golvet behöver några droppar/linjer för att man inte skall glida iväg och vakna i andra änden.
- Med markduk av Tyvek, extra linor, vandringsstav/mittstolpe och markpinnar hamnar vikt/pris i nivå med många dubbeldukstält, som ofta tar upp mindre yta och har mer användbart innerutrymme.
-/+ Bra ventilation som går att reglera genom att höja/sänka mittenpålen. Upplever det ändå som lite väl dragit i svalare väder men ger samtidigt en bättre naturupplevelse jämfört med dubbeldukstält av nordisk modell.
+ Utmärkt packmått och golvutrymmen i förhållande till vikt/pris.
+ Inte haft några större problem med kondens. Men viktigt att placera det rätt, reglera luftgenomsläpp med mittstolpen beroende på väder och ha en Wettexduk tillgänglig.
Är trots detta förhållandevis nöjd inte minst då mitt exemplar var begagnat men i nyskick till halva priset. Men även vid ordinarie pris finns det inte många prisvärda alternativ till Solo/Solo LE. Så frågan är om jag inte skulle rekommendera att man testar nått av de billiga kina-tälten på Aliexpress/Ebay/Amazon. Det finns flera tillverkare med liknande modeller så som Naturehike eller 3F, och söker man på modellnamnet hittar man ofta mer info/omdömen på nätet.
 

Bilagor

  • P1080383-m-ed2.jpg
    P1080383-m-ed2.jpg
    65.3 KB · Visningar: 757
Återigen, tack för bra svar, och tips. Tror jag testar ett från Aliexpress då. Blir jag inte nöjd så är det ju inte någon större ekonomisk förlust. Är det sedan något jag vill fortsätta med, lättare tarptents, går det ju att titta på de som är dyrare, och förhoppningsvis bättre.
 
Tänk bara på att du riskerar tull och moms också. Handlar själv en del från Ali och har aldrig åkt dit, men har bara köpt billiga saker. När det börjar bli lite större summor är posten mer på.
 
Ofta hittar man samma grejer på tyska/brittiska Amazon eller Ebay som på Aliexpress, till ungefär samma pris men med bättre villkor för oss kunder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.