Sittställning fundering om variabel sitsposition

I inlägget http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=432232&postcount=23 i en tråd om cykelval länkar HåkanC till http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

Blev lite av en ahaupplevelse att läsa Peter Whites betraktelse.

När jag sedan testade olika positoner av sätet framåt/bakåt på sadeln med olika mycket böjning framåt kändes det bra att kunna variera min sittställning mer än jag gjort tidigare. Jag har behov av det för att jag har ett stort diskbråck men känner också att det verkar bli bättre kraft i tramptagen när jag flyttar bak bakdelen (har inte skruvat och ändrat sadelinställningarna).

Nu till min fråga: Finns det någon risk för oönskade effekter med att variera var på sadeln man sitter? T ex så påpekar Peter att knäts position ovanför tramporna kan vara viktig och den postionen ändras förstås när man glider framåt eller bakåt på sadeln.

Glad midsommar

Thure
 
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Blev lite av en ahaupplevelse att läsa Peter Whites betraktelse.
Fick du inte den länken redan för flera år sedan?
Efter F-hofs 40-mil när du klagde över (bla) sittställning och domnade händer?
Ber om ursäkt i såfall

Nu till min fråga: Finns det någon risk för oönskade effekter med att variera var på sadeln man sitter?
För stor variation för snabbt kan säkert ge problem.
Lyssna på kroppen brukar väl vara standardrådet.

T ex så påpekar Peter att knäts position ovanför tramporna kan vara viktig och den postionen ändras förstås när man glider framåt eller bakåt på sadeln.
Det är en överdriven farhåga tycker jag, var är ditt knä iförhållande till pedalaxeln när du står upp och trampar?
Dessutom verkar ju de som trampar Recumbent klara det utan särskilt stora knäproblem
 
Sitt bekvämt!

Teorier är bra för tävlare och riktigt ambitiösa motionärer. Och det är ju de som styr utvecklingen av tekniken. På gott och ont. Och visst är det märkligt hur mycket några halvcentimetrar här och där betyder när man testar sittställningar.
Men det är det inte lätt att på dagens små ramar hitta en riktigt bra sittställning om man inte har annan ambition än att sitta gott&bekvämt&länge. Och vårda nacke, knä och rygg.
Du vinner inga tävlingar med t ex ´the french fit´ (se länk nedan), men du mår bra. Speciellt med en halv centimeter längre vevar och en lite kortare styrstam. Och då finns kanske inte behovet att göra en strikt ´vetenskap´ av något som i praktiken kan se ut lite hur som helst (om man inte har jättebråttom).
Läs, begrunda (och hämta eventuellt mod från): http://www.cyclingdiary.org/cycling/the-traditions-of-road-riding-and-our-three-styles-of-fit . Och leta fram en gammal stålracer (storlek: Large) från längst in i garaget att testa sittställningar på, och få en aha-upplevelse. Har du ingen kostar en skaplig italienare nästan gratis på Blocket.
/Lasse
 
Att jag får en rätt vettig

åkställning på en på pappret lite för stor ram konstaterade jag 1981 när jag cyklade Vättern runt på min brors cykel. Speciellt gäller det om man har korta ben vilket jag har, då låg position på sadeln ger ett kortare avstånd mellan sadel och styre.

Men postionen för sätet i förhållande till lodlinjen från vevlagret kan bli fel med fransk position?

Eller kompenseras detta av att ryggen är något mera upprätt?

Att det inte lönar sig med så låg styrposition som proffsen har för en glad hurtbulleamatör är rimligt IMHO. Dessutom blir överblicken av trafiken lidande när huvet ligger lågt.

Ha det i sommar

Thure
 
åkställning på en på pappret lite för stor ram konstaterade jag 1981 när jag cyklade Vättern runt på min brors cykel. Speciellt gäller det om man har korta ben vilket jag har, då låg position på sadeln ger ett kortare avstånd mellan sadel och styre.

Men postionen för sätet i förhållande till lodlinjen från vevlagret kan bli fel med fransk position?

Eller kompenseras detta av att ryggen är något mera upprätt?

Att det inte lönar sig med så låg styrposition som proffsen har för en glad hurtbulleamatör är rimligt IMHO. Dessutom blir överblicken av trafiken lidande när huvet ligger lågt.

Ha det i sommar

Thure

Dåligt stöd från bentrampet ökar belastningen på armar och axlar/nacke. Flyttar man sig lite bakåt får man - många/de flesta(?) - bättre stöd för att hålla upp överkroppen, vilket är välkommet om man inte längre har samma driv i benen som i yngre år.

Sänker man sadeln i förhållande till styret, så minskar avståndet till axel-styre, och man får en något mer upprätt sittställning (vilket är mer bekvämt).
Såvida man inte flyttar sadeln bakåt, då är man tillbaka till ruta ett, men - vilket är viktigt - man har en aningens mer utsträckt sittställning som fortfarande är bekväm. Om man så önskar kan man då korta styrstammen ett par centimeter och således få det bättre stödet från benen samtidigt som sittställningen blir något mer upprätt. Dubbelt bekvämt, med bara lite sämre luftmotstånd.
Dessutom blir belastningen på ryggen "annorlunda". Om detta känns bättre eller sämre är nog individuellt. Man måste prova själv och lita på vad man upplever.
(Ska det bli riktigt bra test måste man nog också prova på en ram som inte är för liten för ´fransk position´.)
De justeringar som görs gäller bara max några centimetrar, så man slipper (välmotiverat) trassel med stilpolisen, och cykeln är fortfarande både fullt balanserad och vacker.


/Lasse
 
åkställning på en på pappret lite för stor ram konstaterade jag 1981 när jag cyklade Vättern runt på min brors cykel. Speciellt gäller det om man har korta ben vilket jag har, då låg position på sadeln ger ett kortare avstånd mellan sadel och styre.
Och omvänt gäller för mig, benen är långa i förhållande till ryggen. En lite för liten ram passar mig bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.