Svårt att svara på. Men sadeln sitter verkligen *lågt* på min cykel som den är.Skulle en dropper post kunna hjälpa här? Alltså en höj och sänkbar sadelstolpe, där du alltså kan sänka sadeln "on the fly" via ett reglage på styret? För då kan du sänka sadeln när du ska av och på cykeln och sedan höja sadeln till rätt nivå när du kommit upp på cykeln och ska börja trampa iväg.
Dropper post har med rätta blivit standard på nyare MTB-cyklar, men går givetvis att eftermontera på andra cyklar (givet att sadelrörsdiametern är rätt).
Å dropper post ska inte förväxlas med suspension post.
/Niklas
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sista sommaren?
- Trådstartare camoscio
- Start datum
Dessutom har jag ju problemet med packningen.Svårt att svara på. Men sadeln sitter verkligen *lågt* på min cykel som den är.
Betalt samarbete
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Jag kom att diskutera de här sakerna med en granne som cyklar en hel del. Han menade att speciellt på en cykel med svängd ram är det bättre att sen jag ställt mig grensle över cykeln sätta HÖGER fot på sin pedal, sparka igång på vanligt sätt med vänster och sen lyfta vänsterfoten mot sin pedal. Jag försökte idag, men avbröt meddetsamma -- det kändes direkt som om jag skulle förlora balansen och falla rätt illa. Jag vågade alltså inte fullfölja försöket! Tills vidare klarar jag alltså att gå på från vänsterl dra höger fot upp mot och över ramen och dra cykeln mot mig. Men jag är 81 år och blir inte precis vigare med stigande ålder.Jag har varit till en närbelägen cykelaffär och testat två cyklar med svängd ram: en Crescent Holma och en Trek av okänd modell. På Holman (2*8 växlar) är steget över den låga böjen rätt högt, och jag måste lägga ner cykeln när jag ska kliva av. Treken (3*9 växlar!) är helt bekymmersfri att kliva över, men i nästa moment blir det konstigt. Jag står med fötterna på varsin sida om cykeln med vänster pedal nästan i botten. När jag sätter foten på pedalen för att häva mig upp och föra över höger fot till sin pedal tar det emot i rumpan och jag vågar inte fullfölja. Jag påbörjade flera försök men var helt blockerad. Det är kanske en justeringsfråga men jag kom inte på något. Jag har nog blivit för ängslig, eller helt enkelt för gammal, för sånt här. Konstigt; så sent som förra sommaren klarade jag nästan alltid att gå på och av, med viss möda (jag kunde föra höger fot upp mot ramen och sen dra foten över etc..) Ska jag kanske vara glad att det här iaf höll i sju somrar?
Min bror ifrågasätter omtänksamt om jag alls borde cykla, han tänker då mest på reaktionsförmågan. Han är 87 och slutade köra bil vid 85. För egen del har jag märkt att vissa mer obehagliga situationer i trafiken verkar uppstå alltmer frekvent, vilket kanske delvis beror på mitt åldrande, men säkert till stor del även på ständigt sämre hänsyn från andra s k oskyddade trafikanter.
Du har inte funderat på en trike? Skulle lösa alla dina problem och är dessutom oerhört bekvämt och kanske bra för dig på andra sätt också iom att man kan cykla hur långsamt som helst om det kniper och stanna utan att behöva kliva av, t.ex. om knäna behöver vila i en uppförsbacke. Nackdelen är väl priset och med det följer rädslan för stöld och skadegörelse.
Med trike menar jag liggvarianten. Finns ju även upprätta trehjulingar, men de är nog lite otympligare.
Med trike menar jag liggvarianten. Finns ju även upprätta trehjulingar, men de är nog lite otympligare.
Så illa är det ännu inte. HELA problemet är av- och påstigning. Och närDu har inte funderat på en trike? Skulle lösa alla dina problem och är dessutom oerhört bekvämt och kanske bra för dig på andra sätt också iom att man kan cykla hur långsamt som helst om det kniper och stanna utan att behöva kliva av, t.ex. om knäna behöver vila i en uppförsbacke. Nackdelen är väl priset och med det följer rädslan för stöld och skadegörelse.
I förrgår var jag hos min cykelhandlare och testade med hans hjälp en Trek och en Crescent Holma, båda med svängd ram. På Treken var det lätt att kliva över ramen med höger fot, men sen var det lögn att justera styret, vinkel och höjd, på ett sätt som gav mig en naturlig och ofarlig uppsittning. På Holman var problemet ett annat, ty böjen sitter ganska högt. För att få höger fot över ramen är jag tvungen att först lyfta knäet över sadelhöjd. beroende på att ramen lutar såkraftigt från böjen mot styret, vilket förkortar svängrummet för foten. Men jag kom på ett sätt att vinkla foten en aning så jag riskfritt och utan möda fick den över. Så t v är det Holman som gäller i stadstrafiken, där jag är mindre beroende av växlar.
Kanske jag iaf får lite friluftsliv även denna sommar.
Det är dessa situationer man måste kunna förutse. Om situationer inträffar och ”det inte är mitt fel”, och det nästan händer någonting så bör man fundera på om inte reaktionsförmåga och omdöme försämrats.För egen del har jag märkt att vissa mer obehagliga situationer i trafiken verkar uppstå alltmer frekvent, vilket kanske delvis beror på mitt åldrande, men säkert till stor del även på ständigt sämre hänsyn från andra s k oskyddade trafikanter.
Aktuellt
Jag har inrättat mig. T ex på väg från min bostad till stadens centrum är det en knepig, i mina ögon felkonstruerad, korsning där jag numera oftast leder cykeln över. Alldeles om hörnet från min bostad är detDet är dessa situationer man måste kunna förutse. Om situationer inträffar och ”det inte är mitt fel”, och det nästan händer någonting så bör man fundera på om inte reaktionsförmåga och omdöme försämrats.
en raksträcka med --ofta-- en rad av parkerade bilar på ena sidan. Där väntar jag hellre än riskerar obehagliga möten om jag ser en bil på väg in mot det avsmalnade partiet. Osv.
Jag tillämpar förstås då mest min 70åriga erfarenhet av stadscykling. Till sådant som tillkommit hör telefonerande cyklister och 2+1-vägar.
l
Liknande trådar
Dela: