Sipre Millenium

Hej.
Finns det någon som har erfarenheter av Sipre Millenium?
Skulle mycket väl kunna vara den korsning mellan havskajak och träningskajak som jag letar efter...
Martin
 
Har inte paddlat den själv, tyvärr(himmla snygg kajak) Men tror den är mer rank än stadig!
Inte rank som en racer men rankare än dom rätt stadiga sk "havsracers" som Speedliner,Extreme å Commander!
Hoppas du får ett vettigt svar från nån som paddlat den :)

/Janne
 
Jag har provpaddlat Millenium (och Speedliner och Extreme) på skyddat vatten. Milleniumen är nästan flat, bara svagt v-formad mitt under till och med utdragna mjuka slag. Den känns ganska stadig för mig som mest paddlat havskajak men provpaddlat en hel del annat. På skyddat vatten känns den inte rankare än Speedliner eller Extreme. Återstår att se hur det känns i lite vågor. Väntar på ett exemplar från Dansprint i Köpenhamn (vilket jag gjort sedan i höstas). Den har dock mer gemensamt med turracers än med en storvolymare som Speedlinern, nånting mitt emellan extreme och Zedtech TT typ. Skrovform och stabilitet, på slätvatten, ungefär som Struer Fenja. Kontenta: Skön fartkänsla och tillräkligt med stabilitet (och lastutrymme) för att man ska kunna vara ute hela dan. Leveransen verkar vara det största problemet:)
 
...mer gemensamt med turracers... ... slätvatten, ungefär som Struer Fenja...

Tack till Figge!
Det där var riktigt roligt att läsa!
Jag mådde ju hur bra som helst i Fenjan på plattvatten. Och nu ett par år senare, med en hel del timmar i turracer på havet (alla har inte varit heltrygga ;) , alla dock torrskodda:) ), så funderar jag ibland på annan kajak.
Var hittar man en Sipre Millenium för provpaddling?
 
På en del tävlingar som DKM brukar norska Ut i Naturen vara med å dom brukar ha provpaddling av Sipre Millenium!

/Janne
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...