Sen höst vandring

Kan inte komma ut på vandring förrän den 27 september. Var kan man vandra så års. Vet att alla stugor verkar vara stängda med de har jag inget behov av men jag måste kunna ta mig till och från start/slut målen med hjälp av kollektivtrafiken.
 
jämtlandsfjällen

Jämtlandsfjällen!! Storulvån, Sylarna, Blåhammararen, Helags, Gåsen mfl. Mycket vackert och bättre väder än Lapplandsfjällen i slutet av september

/Anders
 
Självklart Jämtland!

Stämmer in i ovanstående lovsång, du kan också utgå ifrån Ljungdalen och gå till Storulvån eller tvärtom. Det är jättefint att gå från Kläppen/Ljungdalen via Ljungris och Hulkendurre mot Gåsen, Sylarna osv. Om du har några dagar på dig så tycker jag att ett alternativ är att gå till de norska fjällstationerna Storerikvollen och Nedalshytta. Jag vet inte om de är bemannade vid den tiden men det skall väl gå att kollas upp. De är i varje fall väldigt mysiga och gästvänliga. En jättefin tur som vi gick i somras är Nedalshytta-Ekorrdörren-Mieskentjakke-valfritt mål.

Du kan också utgå/komma tillbaka i Vålådalen, men då innebär det lite mer skogsvandring i början/slutet men där är det också fint.

Som du märker finns det oändliga möjligheter :)

// Jepa
 
Sylarna Helags Ljungdalen

Ni verkar vara samstämmiga att det är omkring sylarna man ska gå så års. I och med att jag var uppe för tre veckor sedan och gick lite från Vålådalsstugan så blir det inte det. Min plan blir att gå från enafors eller storulvon (har för mig att det är lite tråkigt att gå upp vid silverfalllet men samtidigt är storulvån stängd så jag vet inte om det finns nåon taxi i enafors så års)till storerikvollen, sylarna, helags, ljungdalen. Tittade lite på kollektivtrafiken och blev glatt överraskad att det går att åka buss från Ljungdalen.
Om någon har någon egen ögonsten till plats i detta område så berätta gärna. Det är alltid kul att söka upp fina platser
Tack så mycket
Johan
 
Gå motsols!

Om du har tid så gå runt Sylmassivet motsols, dvs när du går från Storerikvollen så ta sikte mot Nedalshytta och gå till Syltjörna som ligger på västsidan av Sylarna. Där finns jättefina tältplatser och du kan ju prova på att bestiga Syltoppen från den sidan, det blir spännande kan jag lova. Sedan rundar du Bandaklompen och går via Ekorrdörren till Mieskentjakke och därifrån till Helags. Jättefin väg och fantastiska vyer. Ett annat alternativ är att du från Syltjörna går söderut till Sylsjön och följer den antingen på den norra eller den södra sidan (pilgrimsleden). Då får du vackra vyer mot Helagsmassivet och Predikstolen.

Hoppas att du får en fin tur hur du nu än går. Ett litet OBS är att det vid hårt väder kan vara lite ogästvänligt att gå via Ekorrdörren då det kan dra ordentligt i passet.

// Jepa
 
sylsjön

Tänkte själv gå på norra sidan av sylsjön fick då detta svar av mr PLUMS

Jag gick på nordsidan av sylsjön, om det är den som heter nedalssjön på norska, för ett par veckor sedan. Det var ingen höjdare direkt, i början upp och ner i raviner och efter renvaktarstugan lång vandring i träsk. Leden är ju riven sen ett tag tillbaka men stigen finns ju kvar. Vi gav upp efter ett tag och tog oss upp på sluttningen mot fjällen. Där vardet mera lättgånget och myggen blåste bort i vinden.


Kan va bra att veta,tror dock det är vackert där.
 
Re: Sylarna Helags Ljungdalen

johanbrask; sa:
(klipp)
så jag vet inte om det finns nåon taxi i enafors Johan

(klipp)

Det finns taxi året runt, inga problem att åka från Enafors till Storulvån annat än då vägen har snöat igen. Ring i förväg och beställ (nr finns på STF: s hemsida om Storulvån).

Själv har jag flera gånger vandrat där just på senhösten, en gång så sent som i slutet av oktober och rekommenderar det varmt.

/J
 
Hmm.. jag lurar också på en vandring i området runt den 20:e september. På vilket sätt är det tråkigt att gå från Enafors genom Snasahögarna till Gåsen? Är det stigningen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Welena Aktse men sen då? Fjällvandring 8
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
ripjägarn Sen vår Fjällvandring 7
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
Escodobe Krossobanan till Kalhovd och sen vidare? Fjällvandring 3
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
penpool Sälenfjällen höst, hur sent? Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Totteman Muddus - höst Fjällvandring 0
cnygardh Ses vi på Kungsleden i höst? Fjällvandring 11
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
mattiasevolv Vår, sommar eller höst? Fjällvandring 5
Eugene Fjällvandring i grövelsjön - Höst Fjällvandring 4
daasp83 Sarek, tidig höst!? Fjällvandring 9
dave1 Höst-tur Keb Fjällvandring 12
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
NorthernLight Tips på vandring i höst Fjällvandring 3
Swensson När är det höst i fjällen? Fjällvandring 6
pergit Lofoten i höst! Fjällvandring 0
exposa höst i juotenheim Fjällvandring 7
svartöra Höst Fjällvandring 5
humbug Fjällen i höst Fjällvandring 0
Barfota Barfotavandring vår sommar höst Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.