segla som gast?

Först på nya seglingsforumet =) *weeE*
I alla fall, det är en sak jag undrar som kanske någon har svar på eller har gjort själv. Om man vill segla som gast på stora turistbåtar eller långfärdsbåtar i medelhavet eller i Australien eller var som helst, hur går man enklast till väga? Åker man bara ner till någon lämplig hamn och letar runt eller kan man gå via någon "arbetsförmedling" för turistbåtarna? Är det någon som har gjort det och kan rekommendera det eller är det bara dötrist, långtråkigt och tråkigt eller eller alldeles underbart?

/Martin
 
Gastbankar

Jag har själv inte varit ute och cruisat men kanske ändå kan bidra. Sök på internet efter "crewlists". det brukar kunna ge nåt. Jag har också för mig att det finns nån site som heter crewseeker, eller nåt. Där ska det finnas rätt båtar som söker folk.

Ett annat tips kan vara att höra av sig till Svenska kryssarklubben (www.sxk.se), eller oceanseglingsklubben (finns också på nätet nånstans)

Har också sett en svenskbåtportal med ambitioner att förmedla gastar men komer inte ihåg vad den heter.

Hoppas att du tar dig iväg!

// Anders
 
Gastbankar

Jag har själv inte varit ute och cruisat men kanske ändå kan bidra. Sök på internet efter "crewlists". det brukar kunna ge nåt. Jag har också för mig att det finns nån site som heter crewseeker, eller nåt. Där ska det finnas rätt båtar som söker folk.

Ett annat tips kan vara att höra av sig till Svenska kryssarklubben (www.sxk.se), eller oceanseglingsklubben (finns också på nätet nånstans)

Har också sett en svenskbåtportal med ambitioner att förmedla gastar men komer inte ihåg vad den heter.

Hoppas att du tar dig iväg!

// Anders
 
Boatbum

Hejsan!

Titta in på http://www.crewseekers.co.uk, där hittade jag en båt då jag var ute och segel-luffade vintern 98/99. Den jag var på var visserligen en paying crew-plats, men om du inte vill betala eller till och med få betalt kan du också hitta båtar där.

Viktigt att fundera på innan man åker iväg är vad man vill med resan. Vill man tjäna pengar, vara ute så länge som möjligt eller helt enkel ha det kul och trevligt.

Vad jag förstår så är det ofta lite svårare att ha det jättekul om man får betalt, eftersom man är satt att göra ett jobb. ofta innebär det att man putsar redan skinande krom på de större lustyachtsbåtarna. Hellre tar i alla fall jag mig runt i världen seglandes på lite mera fria villkor.

Endast den första biten över Atlantan seglade jag som paying crew ombord på en gammal Whitbreadbåt (Creightons Naturally). Det betalade jag gärna för, eftersom jag ville vara med om den upplevelsen. När jag väl kommit till Västindien liftade jag runt bland privata båter. Det är inte så svårt, man behöver egentligen inte ha så stor erfarenhet. Bara man är en trevlig prick som går att lita på och som är villiga att ställa upp laga mat, fixa med båten och annat som alla andra ombord gör. Man vill ju inte bara glida med, utan göra rätt för sig. Men jag ville i alla fall inte slava för dålig lön. Om man vill vara borta så länge som möjligt, lönar det sig att stanna hema ett tag till och spara ihop lite mer pengar för att sedan ge sig av på sitt livs äventyr!

Jag har lärt mig att man kan ta sig jorden runt helt gratis om man bara inte har bråttom!!!

Lycka till! Det är kanon!

/Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanrosander Gast som vill segla ut i värden! Segelsporter 3
helge.zink Vem vill segla katamaran som gast? Segelsporter 3
Vega 28 Låna min seglare! Segelsporter 1
Kathrine H Vem vill lära mig ordentligt att segla? Segelsporter 9
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
waltruz Vill lära mig segla i GBG-området. Hur och var? Segelsporter 5
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
Skeppskatten Köpa segelbåt i medelhavet Segelsporter 2
fjllrv Segla blå bandet i öppen båt Segelsporter 34
epkhnil Segla i medelhavet 2011 Segelsporter 0
greendanger Lära sig segla... Segelsporter 7
swedma Segla med oss i Brazilien/ Karibien Segelsporter 0
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
archipel Vill segla i första veckan i augusti Segelsporter 0
Tridenter Någon som kan tänka sig att lära mig segla Hobie Cat?! Segelsporter 3
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
tompa_m Segla ensam i öppen båt? Segelsporter 5
daniel.jsn Vill segla i sommar Segelsporter 2
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
jurre Någon som vill segla Trimaran?? Segelsporter 8
nettan_ börja segla jolle Segelsporter 4
annaells Segla GBG? Segelsporter 7
skogsdaniel Segla jorden runt. Segelsporter 3
johannakoppel Två vill segla v.34 Segelsporter 0
Alina Vill segla!! Segelsporter 3
fibbla segla i tyskland Segelsporter 1
börje2 Segla ensam? Segelsporter 13
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
marwi43 Segla i Norge Segelsporter 12
helge.zink Vem vill segla katamaran i Malmö? / gäst sökes Segelsporter 0
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
yesset Gast finns, segling i juni? Segelsporter 1
nabertil Gast Sokes - Ystad till Bergen Segelsporter 0
sven L GAST till Medelhavet????? Segelsporter 3
knutigro trenger gast i kalmar (torsdag morgen --> fredag) Segelsporter 0
HenrikRosen Gast finnes Segelsporter 0
norsbo Gast ombord Segelsporter 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.