Segla i Norge

Funderar på att segla lite i de södra delarna av Norge nån vecka i sommar, nån som har några bra tips på fina ställen mm?
 
Hej!

Jag vet inte riktigt vad du menar med södra norge, men i alla fall så har jag gjort två seglingsturer i norge. En på sydostkusten och en på vestlandet, mellan stavanger och bergen. Bägge ställena kvalificerar ju som södra norge så här kommer då lite tips i alla fall.

På sydostkusten så var det bara ett par dagars tur, inte något längre uppehåll. Men hann i alla fall besöka Risør som är en liten småpittoresk stad vid Jomfruland. Rekommenderas! Det gick även en inomskärsled där i närheten som var väldigt fin. Det var dock ett antal år sedan så det mesta har bleknat bort...

På Vestlandet finns det något som saknas på västkusten i Sverige i alla fall, höga berg som störtar rätt ner i havet. Om du vill uppleva detta är verkligen ett besök in i Lysefjorden att rekommendera (öst om Stavanger). Här finns bland annat Kjerag där det hoppas basejump och det är ca 1000 m från toppen ner till fjorden. Man passerar också Prekestolen som är ett av Norges mest besökta turistmål (men här är det "bara" 600 m till vattnet). Det kan dock vara lite tråkigt att segla ut och in samma väg och vindarna är antingen med en eller mot en. Lite längre norr om Stavanger ligger Karmøy med flera mindre samhällen, trevligt och mysigt. Vidare norrut ligger den lite större orten Haugesund som känns lite som ett bohuslänskt fiskeläge fast 25 gånger större. Sedan finns det andra mängder av små orter och öar som jag aldrig hann besök men otroligt vackert var det. Dock några små allmänna tips, vädret skiftar väldigt snabbt, regn på morgonen kan efter nån timme förvandlas till solsken. Samtidigt är det ganska vanligt med vindar runt 10-12 m/s på eftermiddag, en lite kraftigare variant av sjöbris, samma sak upplevde jag på sydostkusten. Det är svårt att hitta några egentliga naturhamnar eftersom det är väldigt djupt överallt (den norska båtägaren höll på att få spel när ekolodet visade bara 20 m, vilket jag fortfarande tyckte var brådjupt) och några hundra meter ankarlina har man inte. Sedan så är det mer ebb och flod än i sverige, upp emot en meter, men ändå inga jätteskillnader.

Go tur! :)

/Martin
 
Kartor och hamnar?

Oj då, själv hade man ju planer på en längre segling utmed Norges kust i sommar men detta med djupa naturhamnar hade jag faktiskt inte funderat vidare på.

Hur ser det ut med gästhamnar/tilläggningsplatser för mindre båtar? Är det någon som vet vilka "regler" som gäller i Norge för tilläggning i naturhamn?

Vidare finns funderingar på att planera sommarturen framför datorn och synka lite GPS-waypoints. Är det någon som vet om Norska sjökort finns på CD?
 
Det är bättre vad gäller naturhamnar på östra sidan, runt oslofjorden och ner mot Lindesnes och Kristiansand. Det är ju inte riktigt lika extrema fjällformationer där. (Såg att du hade båten i Björlanda så du måste ju komma den vägen :) ). Dock har jag för mig att det är lite annorlunda vad gäller naturhamnar i Norge, fast det är bara något jag har för mig, det kan lika gärna vara fel. Kanske kryssarklubben vet? http://www.sxk.se

Sedan får man lätt nervsammanbrott av att tyda de norska sjökorten eftersom de saknar färgade djupkurvor och det är smått förvirrande att veta vilken kurva man sitter och tittar på.

/Martin
 
Nja, Bjölahamnen och Björlanda är två olika saker (Bjölahamnen stavas numera såhär just för att hålla isär de. Den ligger ut mot Näset i Göteborg) Men det är riktigt att vi planerar att gå den vägen. Vi får se :)

Båten sticker bara 0.75 så det mesta seglas över, men jag har också hört att det kan vara förvirrande. När det gäller kort på CD som ex. Soltek (http://www.soltek.se/kartor/sjokort.htm) är det då svenka typen eller den norska? Någon som har testat dessa på CD?

När det gäller vanliga kort, finns det något bra ställe att få tag i sådana till en billig peng?

Mer tips om segling utmed Norge vore också trevligt!
 
Vestlandet

Har seglat Mandal - N Sognefjord för en massa år sedan. Otroligt vackert och många spännande platser. När man rundat Lista kommer man till en annan typ av skärgård och även annat skärgårdsliv. Här är det inte så mycket fritidsbåtar som på Sydsidan. Det verkar medst vara bätar för fiske och annan nytta.

Ett par kul saker inträffade under vår segling. På ett ställe där vi följde en fiskefarled in genom ett sund med bebyggelse kom dom bofasta utspringande med kamera. Och på ett litet ställe SV Bergen som hette Stolmen språkade vi med pensionerade posttjänstemannen i byn och han funderade "Det är fantastiskt - förra året var det också en Svensk båt här!"

Annars är det som tidigare inlägg antyder. Naturhamnar är inte så lätta att hitta. Ofta är det 100 m djupt 50 m från stranden. Skall man lägga till vid en brygga bör man fråga om lov, eftersom de oftast är privata. Vi hade aldrig problem med detta, men det kunde vara t ex att "kl 17 kommer postbåten, så då får ni flytta er och liknande. Annars blev vi välkomnade överall. Man t om erbjöd sig att öppna affären ifall vi behövde handla mm.

Utprickning kan vara spännande. Dels finns ju den officiella och det är ju inga problem. Men sedan finns mer eller mindre privata utprickningar av sk fiskefarleder mm, dvs diverse genvägar typ. Dessa fordrar att man tar det försiktigt och följer kortet noga. Har sett exempel på att det kan stå en pinne i vattnet med en pil på. Det är inte själklart om pilen pekar på var man skall gå, eller om den visar var stenen är.

Det som jag skrev om gästfriheten ovan tror jag inte är lika generöst på sydsidan Oslo-Mandal beroende på att där finns massor med fritidsbåtar och dom bofasta kanske inte vill ha sina bryggor fulla av turister.

Om man tänker segla på västlandet bör man ta vägen över Skagen i stället för att följa kusten. Ca 1 dygn till Mandal.

Om man vill nyttja maltdrycker är det otroligt svårt att hitta på vissa ställen utefter Norska kusten och dessutom dyrt. Skagen kan vara ett bra sälle att bunkra på.

/Lars-Olof
 
Som lars-olof skriver så är det svårt med ölinköpandet i Norge... I och för sig säljs det starköl i vanliga livsmedelsbutiker (fram till klockan 18), men priset för en burk starköl ligger på en 20-25 norska dollar så våra svenska pesetas kommer man inte långt med där... Så att segla via skagen är nog ett mycket bra tips, både tids och pengamässigt. Och angående öldrickande så får man inte glömma bort att gästhamnen i Stavanger är att rekommendera, mer centralt än så går helt enkelt inte att komma och är Stavanger den byn i Norge med flest pubar/invånare.

Vidare så tror jag att ett besök på Utsira borde vara något, Norges minsta kommun (har jag för mig). Den ligger en bit nordväst om Stavanger, mitt ute i havet och är samma fyrplats som förut alltid nämndes i sjövädersrapporten på radion. (Vad hände förresten med Borkum Riff, Tybhårön och Lista?)

/Martin
 
Tacksam för alla tips, vi hade tänka att hålla oss i dom sydöstra delarna och eftersom vi ska segla en liten båt, Mustang Jr, som är en öppen båt så är det nog troligt att man försöker hitta nån annan sovmiljö någon natt än under kapell. Tält eller hytter ( eller vad det nu är de kallar dom där stugorna jag hört man kan hyra ) är väl alternativen, så har ni bra tips om sådant är jag tacksam.

Vi utgår från Hamburgsund ( norra bohuslän ) och förljer kusten uppåt så får vi ser hur långt vi kommer ( och tillbaka förhoppningsvis ).
 
Svar till Martin N och Martin W

Först ölet. Det verkar som att på vissa ställen är Öl och starkvaror närmast bannlysta (tradition, religiösa arv???) T ex i Haugesund tillbringade vi 3 timmar genom att fråga i alla livsmedels och liknande- affärer efter öl. Överallt fick vi ungefär samma reaktion - Först ett chockat ansiktsuttryck, sedan ett försiktigt viskande svar så att ingen annan hörde "Den här butiken för inte sånt - men längre ner på gatan finns en affär som har"! Efter att ha gått igenom hela affärsgatan hittade vi tii slut en tobaksaffär som hade. Efter lite tvekan fick vi följa med in bakom ett draperi in i ett annat rum. Och där fanns ett litet urval. Även i Bergen fick vi mycket konstiga reaktioner från folk när vi frågade efter Vinmonopolet. Ingen ville skylta med att dom visste var det låg.

Mustang Junior? Vilken har du? Jag var helnöjd ägare till No71 från -74 till ca -85. Den seglades mest i och runt Hakefjorden i S Bohuslän. Såldes sedan till Svanesund. Mycket trevlig båt.

/Lod
 
Angående öl så är det väl inte för inte som sydvästlandet kallas för bibelbeltet... Fast just inköp av öl hade vi inga problem med, till och med i en liten håla som hette Forsand med några hundra invånare sydöst om stavanager på väg in i lysefjorden sålde öl i den lilla butiken på kajen, och detta var ändå i augusti när mängden båtar ute var minimal. Något vinmonopol fick vi aldrig besökt, men de är bra mycket sämre utspridda än systemet har jag förstått.

/Martin
 
Mustang

Lod

Angående Mustangen så vet jag faktiskt inte så mycket om den. Det är min sambos morföräldrars gamla båt och den har tyvärr varit på land de senaste åren. Nu hade vi tänkt fixa till den till våren och som sagt åka runt lite i sommar. Har ingen erfarenhet alls av den båten, men flickvännen har naturligtvis seglat den tidigare.

Har du några kommentarer/tips om båten så mottager jag gärna dom.

En sak vet jag i alla fall om båten, den är ju inte jättestor så med tanke på diskussioner om öl i norge så kanske man får skaffa en följebåt :)
 
Mustang Jr

Tja! Som sagt, jag tycker det är en oerhört trevlig båt, som seglar mycket väl och faktiskt tål en hel del vind om den seglas rätt. Det jag modifierade på min var att jag i samband mend en översyn av seglen monterade öljetter i seglet och beslag på bommen för ett snabbrev. Jag seglade mest ensam och då var det ändå gott att minska storen lite när det brallade i.

Om seglen är väldigt gamla kan det behövas en översyn på dom, eller om du trivs med båten så är det värt att köpa nya.

Annars var det normalt underhåll på durkar (Byttes ut) som blev angripna i kanten. Det kan man ta vanlig marinplywood till. Tofterna var lite klent konstruerade. Kanterna var skruvade in i plywood-ändträet, så dom kunde spricka om man hoppade ner på dom. Löstes med en fyrkantlist på undersidan. Skäddan framför rodret började glappa vid något tillfälle, men den sitter skruvad, så det var bara att dra åt.
Det är väl inte världens bästa långfärdsbåt om man vill ha mer än campingstandard. Jag hade bara sittbrunnskapell, så övernattningar var i och för sig möjliga, men det var trångt. Antingen tar man med sig ett tält och sover i land eller så syr man ett bomtält.

Jag hade även en 2 Hp utombordare, och det räckte bra som hjälp i stiltje. (ca 4 knop). Det var väl i minsta laget om man skall ha den för regelbunden körning, men om det blåser så seglar man fortare oavsett motor.

Så grattis till en trevlig båt och jag hoppas att du får mycket glädje av den.

Var har du båten någonstans?

/Lod
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
Vega 28 Låna min seglare! Segelsporter 1
Kathrine H Vem vill lära mig ordentligt att segla? Segelsporter 9
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
waltruz Vill lära mig segla i GBG-området. Hur och var? Segelsporter 5
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
Skeppskatten Köpa segelbåt i medelhavet Segelsporter 2
fjllrv Segla blå bandet i öppen båt Segelsporter 34
epkhnil Segla i medelhavet 2011 Segelsporter 0
greendanger Lära sig segla... Segelsporter 7
swedma Segla med oss i Brazilien/ Karibien Segelsporter 0
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
johanrosander Gast som vill segla ut i värden! Segelsporter 3
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
archipel Vill segla i första veckan i augusti Segelsporter 0
Tridenter Någon som kan tänka sig att lära mig segla Hobie Cat?! Segelsporter 3
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
tompa_m Segla ensam i öppen båt? Segelsporter 5
daniel.jsn Vill segla i sommar Segelsporter 2
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
jurre Någon som vill segla Trimaran?? Segelsporter 8
nettan_ börja segla jolle Segelsporter 4
annaells Segla GBG? Segelsporter 7
skogsdaniel Segla jorden runt. Segelsporter 3
johannakoppel Två vill segla v.34 Segelsporter 0
helge.zink Vem vill segla katamaran som gast? Segelsporter 3
Alina Vill segla!! Segelsporter 3
fibbla segla i tyskland Segelsporter 1
börje2 Segla ensam? Segelsporter 13
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
helge.zink Vem vill segla katamaran i Malmö? / gäst sökes Segelsporter 0
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
plast segla som gast? Segelsporter 4
marwi43 Norge igen Segelsporter 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.