Segla ensam?

Funderar på att börja segla men ingen annan i familjen är så värst intresserad. Därför undrar jag om det är möjligt att hantera en båt själv, speciellt vid tilläggning etc?
BJ.
 
Hej!

Visst går det att hantera en båt själv! Det finns dock en gräns då båten blir för stor....
Jag skulle exempelvis inte segla en båt över 34fot ensam om man inte är väldigt van vid den. Å andra sidan har oftast större båtar en massa utrustning som underlättar tillägning som bogproppellrar m.m. Jag hade själv en 3.5 ton tung 27 fotare som gick utmärkt att hantera ensam inne i hamn. Detta trots en något för svag motor...
Men jag tror inte att problemet med att segla ensam ligger i att hantera båten utan snarare att det inte är särskilt roligt.....om man inte gillar ensamhet förstås..

/Sohrab
 
Hur stor båt har du tänkt segla? Har du motor på den? Vilken typ av motor har du? Hur van med båten är du? I vilket väder vill du kunna segla ensam? Hur manöverduglig är båten?

Detta är väl en del av de frågor du bör tänka på när det gäller att segla ensam eller inte. Rent principiellt finns inga hinder, det gäller bara hur du får saker att fungera för dig. Jag seglade ensam från Kalmar till Umeå i en 20-fots båt med utombordare. De gånger jag hade problem var när jag skulle manövrera i en trång hamn i hårt väder. Om sådant inte skrämmer dig så är det bara att köra på.

Jag borde kanske förtydliga en del av mina frågor.
Båtstorleken spelar roll i att större båtar är tyngre (glider längre när du vill att den skall stanna) och har längre däck (du kan inte vara på både för- och akterdäck samtidigt) och mindre båtar brukar vara lättare att manövrera än stora båtar (när du lägger om rodret på en liten båt kan du i bästa fall få den att svänga runt sin egen köl, men det lär du nog inte lyckas med med en stor båt).
Det är väldigt trevligt med motor på båten, så du slipper göra seglande tillägningar. Om motorn går på bensin eller diesel är (ur denna synvinkel) ointressant, däremot ger en utombordare (om den är kraftig nog) mer manöverförmåga än en inombordare med samma styrka.
Om du är helt nybörjare med båten skulle jag inte rekomendera att du seglar ensam, i alla fall inte i annat än bra väder med måttlig vind. Se till att du är van med båten innan du måste börja göra lite mer våghalsiga manövrar i hårt väder. Tex att reva storen (om du inte har utrustning att reva från sittbrunnen) är inte kul om man är ensam ombord.
Till sist så hjälper det väldigt att ha en båt som kan manövreras i trånga hamnar när du skall lägga till. Tyvärr är det ofta så att sådana båtar inte kan släppas att styra sig själva särskilt långa stunder, om ens alls. Hur just din båt beter sig måste du ta reda på innan du upptäcker att du behöver kunskapen.
 
Inga problem

Hej
Det är inga problem att segla ensam och dessutom är det ganska kul.
Ju mindre båt ju lättare är det. Långkölat är lättare att lägga till med än kortkölat pga att avdriften när mindre i låg fart, dock är vändradien större. Lång köl är dessutom tåligare vid grundstötning i lägre farter. Det kan vara problem att lägga till själv i naturhamnar, så ibland får man loda med kölen. Undvik helst inplastade kölar. Skaffa en båt med relativt stort storsegel så är det lättare att lägga till för bara stor. Undvik genua vilken är svårjobbad när man är själv, vid stagvändningar och halning, hissning. Dessutom är den svår att byta om det blåser upp. En båt med enbart fock och en stort storsegel är alltså bäst. Den skojigaste båt jag seglat själv var en gammal J14 (Långedragsjulle, drygt 6m lång). H-båt funkade också bra.
Om du inte seglat innan kan ett bra alternativ vara en Stortriss eller varför inte en Trissjolle eller liknande. När du blir varm i kläderna kan du byta upp dig.

/Hans
 
Albin Vega

Jag har seglat en Albin Vega i många år ensam, Det jag gjorde att för att underlätta seglingen var att dra alla fall till sittbrunnen. Så det är ingen svårt att segla ensam, även om det kan vara roligare att göra det när man är fler.

//Micke
 
ensamhet

Måste följa upp på detta. Jag seglar visserligen inte, men vandrar, vilket jag gör ensam. Måste säga att det krävs ett visst sinnelag, som de flesta inte har, för att vilja vara ensam så mycket. Just det här att veta att man inte kommer att träffa någon annan människa på si och så länge upplevs pressande av vissa.
 
ensamhet

Det är intressant att fundera kring ensamhet. För egen del upplever jag det inte som jobbigast att vara helt ensam, d v s utan att vara i närheten av människor. Jobbigast kan vara, tycker jag, att vara ensam med folk i närheten utan att kunna ta del av deras gemenskap.

Jag upplever segling på egen hand trevligt och stärkande men är inte säker att jag skulle uppskatta hamnlivet ensam i båten.

Jag seglar bara kortare turer ensam och har inga större bekymmer med det. Tilläggning upplever jag som det besvärligaste.

Lycka till!!

//Anders
[Ändrat av andersmossing 2003-03-18 kl 11:20]
 
Brukade ha svårt med ensamhet när jag var yngre
och var ute, nu tycker jag det kan vara väldigt
skönt att slippa träffa människor några dagar, stannar
båten bara för att sova vid helst naturhamn och
om man ska äta annars seglar jag så mycket som möjligt
av tiden som finns tillgänglig. Men det är alltid
kul när man kan få med sig några kompisar ut, och
det bästa är nog att få med sig sällskap på dom första
turerna så man kan lära känna båten hur den vänder,
hur den åker med ström/vindar vid tilläggning osv.

sen när man känner båten brukar man genom lite planering och beredskap kunna hantera allt själv,
tilläggning brukar jag sköta antingen genom att segla
in på focken och sen när man är nära bara släppa ut
allt och glida sista biten. Annars om det blåser så
kämpar jag mig in med motor och lägger mig helst
på sidan vilket jag tycker är enklast då man slipper
ta emot båten i fören.
 
Segal ensam i Albin Vega

Jag har erfarenhet av att segla ensam i min Albin Vega och delar gärna med mig av mina praktiska och känslomässiga erfarenheter.

Vad gäller praktiska problem finns det ett par. Lägga till i naturhamn är ett som jag inte riktigt lyckats lösa. Det går men det sliter på fören om vinden och strömmen spelar en ett spratt. Reva storen har jag löst genom att helt enkelt ta ner hela storen om det blåser upp efter att man gått ut. Mina hjälpmedel är rullfock, nerdragna fall, inombordare som jag tycker är enklare att hantera från sittbrunnen, ankarolina, lazy-jacks och många fendrar....

Känslomässiga problem är ensamheten på kvällarna som inte alltid går att lösa med inbjudningar av grannar och radio. Att segla själv är kul men kvällarna tycker jag blir riktigt tråkiga om man inte hittar sällskap.

Pga dessa problem blir det ofta dags- eller kvällssegligar där jag enbart lägger till i hemmahamn som jag ensam utan problem lägger till med segel. Jag hatar att avsluta en avslappnande segling med motorbuller...

Vill jag ut på längre turer får det bli med sällskap och det brukar lösa sig med polare, familj och bekanta som vill testa på segellivet.

Vi ses ute på haven!

Tärnan, Vega 2365
 
Ensamsegling

Hej seglarvänner!

Jag har inte seglat så väldigt mycket själv eftersom jag helst vill ha sällskap (liksom de flesta verkar hålla med om). Jag har dock några gånger stuckit iväg själv med min 37-fots långkölade segelbåt som väger drygt 9 ton. Det är alltså en ganska stadig dam att segla ensam och eftersom hon egentligen inte är anpassad för ensamsegling blir det lite knepigt ibland. Det man dock alltid brukar lösa en situation är att ta det långsamt och i detalj gå igenom alla manövrar redan i förväg.

Man behöver inte (och kan inte) lägga till lika snabbt och smidigt när man är ensam. Man måste cirkulera en bit ut under en tid då man läser i sjökort, lägger ut fendrar, förbereder tampar och segel, så att inget är ivägen, allt är på plats och man känner sig konfortabel att närma sig soin tilläggningsplats.

Om det är en hamn med andra båtar (som liksom jag är rädda om sina skrovsidor!) bör man långsamt gå fram och prata med sina blivande båtgrannar och förklara situationen och be om lite hjälp. Det är få seglare som inte ger en hjälpande hand till sina seglande bröder/systrar, särskilt om de är ensamma ombord (det inger respekt att ge sig ut själv!). Det är dock viktigt att ta kontakten, eftersom inte alla (svenskar!) tar egna initiativ och hjälper till...

Jag har även seglat en hel del med två olika ensamseglare. Vi har visserligen då (av naturliga skäl) varit två ombord, men de verkar klara sig alldeles utmärkt även själva. Båda hade seglat i både Medelhav och Västindien själva och lärt sig hantera sina båtar mycket väl. Ingen av dem hade dock valt att segla själva om de hade kunnat välja, men att helt välja bort seglingen pga att ingen kunde/ville följa med det var de ej beredda att göra. -något som några av oss säkerligen känner igen oss i!

Fair wind!
/Stefan
 
Inte mycket mer att tillägga efter inläggen ovan, men två saker som är helt nödvändiga vid ensamsegling skall påtalas.

Man måste segla mycket med sin båt och ge sig chansen att lära just denna båts dödviktsfart under olika vindförhållanden och vindriktningar.

Alltså hur långt går båten efter att seglen är nedtagna, motorn avstängd etc?
Vid vilken fart blir avdriften besvärande (sidvind vid tilläggning ex)?

Ett gummiband monteras tvärs sittbrunnen permanent.
Fäst rorkulten midskeps i detta och du kan vandra på fördäck för att hissa/ta ner seglen eller vad du vill, båten går alltid upp i vindögat, inga obehagliga snurrningar och gippar medan man vistas där.

Resten hänger på den sjötid du unnar dig, om du får applåder eller glåpord från åskådarskaran på bryggan.;)
 
Ensamsegling...

Hallo!

Jag har seglat ensam med en del olika båtar. Min gamla Folkbåt var enkel och trevlig att segla. Med den gjorde jag visiter i Tyskland, Danmark och Norge. Sittbrunnen var självlänsad och ombord var det spartanskt. Baktill hängde en gammal Seagull som gick mer på olja än bensin... Efetr den köpte jag en IW31 med dieselinombordare och en spis med ugn. Under några år bytte jag till rullgenua, fullattestor och kraftig dragg i fören. Naturhamnar löste jag enkelt med att lägga i draggen och ro iland med en gummibåt. Alla tampar till reven, storfall, kick m.m drog jag till sittbrunnen. Mina seglingar på Nordsjön blev med ens en trevlig upplevelse och enda problemet var sömnbrist då man inte bara ska segla, koka kaffet, navigera utan också hålla utskik. (Försäkringsbolagen gillar inte ensamma seglare till Färöarna...)
Det finns bra hjälpmedel att ta till på sjön. En autopilot är en kär vän man gärna vill lita på. Och VHF en länk till andra fatyg och landstationer.
Bra båtar är nog IF (Mycket båt för pengarna. Synd på taskig oanatomisk sittbrinn), Allegro 27 (om du vill riktigt långt. Enkelhet är bäst. Annars kan det lätt bli att det enda man ser i hamnen är ner i verktygslådan...

Hälsninga Jürgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Segla ensam i öppen båt? Segelsporter 5
Vega 28 Låna min seglare! Segelsporter 1
Kathrine H Vem vill lära mig ordentligt att segla? Segelsporter 9
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
waltruz Vill lära mig segla i GBG-området. Hur och var? Segelsporter 5
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
Skeppskatten Köpa segelbåt i medelhavet Segelsporter 2
fjllrv Segla blå bandet i öppen båt Segelsporter 34
epkhnil Segla i medelhavet 2011 Segelsporter 0
greendanger Lära sig segla... Segelsporter 7
swedma Segla med oss i Brazilien/ Karibien Segelsporter 0
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
johanrosander Gast som vill segla ut i värden! Segelsporter 3
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
archipel Vill segla i första veckan i augusti Segelsporter 0
Tridenter Någon som kan tänka sig att lära mig segla Hobie Cat?! Segelsporter 3
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
daniel.jsn Vill segla i sommar Segelsporter 2
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
jurre Någon som vill segla Trimaran?? Segelsporter 8
nettan_ börja segla jolle Segelsporter 4
annaells Segla GBG? Segelsporter 7
skogsdaniel Segla jorden runt. Segelsporter 3
johannakoppel Två vill segla v.34 Segelsporter 0
helge.zink Vem vill segla katamaran som gast? Segelsporter 3
Alina Vill segla!! Segelsporter 3
fibbla segla i tyskland Segelsporter 1
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
marwi43 Segla i Norge Segelsporter 12
helge.zink Vem vill segla katamaran i Malmö? / gäst sökes Segelsporter 0
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
plast segla som gast? Segelsporter 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.