Segelbåt Sheriff 600

Som nybliven delägare till en segelbåt av märket Sheriff 600 från 1969 önskar jag information från folk här på Utsidan.se som seglat eller ägt en likadan.

På vår båt finns det en hel del att pyssla med så det vore kul att få höra fler åsikter om vad man bör tänka på och under vilka förhållanden det är som roligast att segla denna typ av båt.

Båten har en hemsidan: http://gladjedodaren.has.it
 
Tips

Vet inte så mycket om din båt som sådan, men jag kikade lite på bilderna och hittade ett par saker. I kölsvinet ser det ut som om polyestern och glasfibret ligger "bart" Om man plastar något måste man alltid måla över plasten med något. Ren polyester suger vatten. Det man oftast har heter "Topcoat" som tätar mot vatten. Det är viktigt att man köper just "topcoat" om man skall måla utanpå plasten. Det är egentligen samma sak som gelcoat, som är det blanka färgade skiktet på utsidan. Skillnaden är att gelcoat måste härda luftfritt (dvs mot en form) medan topcoaten kan härda mot luft.

Det andra är krafset i masttoppen. Varje kg i masttoppen gör att båten påverkas negativt. Jag skulle nog ta bort beslaget och antennen, och flytta antennen till akterdäck/pushpit. Det ger visserligen lite bättre täckning med masttoppsantenn, men har du råkat ut för ett haveri ute till havs och kanske mastat av så är inte vinsten så stor.

/Lod
 
Tack för infon! Om det är som du säger så är det ett mastodontjobb som ligger framför oss :) Hela innerdelen av skrovet är nämligen "bart" på det sätt som bilden visar. Sedan är det fyllt med skum som flytelement. Kan det vara så att genomskinlig topcoat har använts? Ytan verkar i alla fall inte direkt rå (inga strån av glasfibermatta eller så...) men om detta är fallet har den klarat sig hyfsat sedan 1969.
 
Transparent topcoat

Om det är som du säger att hela ytan är sådan, kan det mycket väl vara så att man använt transparent topcoat eller något annat, typ polyuretanlack eller liknande. Sedan gäller ju som vanligt att försöka hålla båten torr på insidan. Bra ventilation är ett måste om inte dynor mm skall börja lukta skunk.

/Lod
 
Viktigt...

som tidigare sagts, är att själva glasfiberväven är ordentligt mättad med polyester (i detta fall), det kan man se på bilden åtminstone, att det verkar ok.
Däremot, om det är ytor ni skall förvara proviant, eller gå på, är det bra att lägga på ett lager toppcoat.

Vad som däremot är mycket viktigt, är kölbultarna och dess infästningsyta i skrovet (syns inte på bilden).
Dessa bultar är oftast i rostfritt syrafast stål och klarar sig hyggligt, men gängorna i järnkölen äts upp, med åren. Om man provdrar bultarna, kan man få en indikation på detta. Slirar några, borrar man en överdimension, gängar, sätter dit nya bultar, där det behövs, inte svårt alls.
Dessutom är det väl så, att ingen båt, har aldrig gått på grund.

Kolla alla skrovgenomföringar (över och under vattenlinjen, ev skruva loss alla, täta om och skruva fast med nya bultar.

Vant, för- och akterstagsinfästningar bör kollas likaledes.

Botten och kölen skall renskrapas, slipas och behandlas.

Jag skulle rekommendera att dessa jobb, delas upp på två år, om arbetstiden är knapp.
Om ni inte skall kappsegla, kan ni gott fuska med undervattenskroppen till nästa vår.

När det gäller den här typen av arbeten, tar det f*t mycket längre tid i anspråk, än man tror.

Ang antennen, håller jag med tidigare inlägg.
Ingen rolig känsla, att ha antennen i topp, när åskan dundrar runt båten.

Lycka till med projektet, verkar vara en trevlig båt.:)

/Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.