Seayak vs Barracuda

Är en grönis vad gäller kajak. Paddlade en Seayak på kajakkursen men tyckte den var "för stabil", paddlade även en Point65 Crunch men tyckte den var jobbigt instabil. Har funderingar på en Prijon Barracuda men har inte möjlighet att prova nån. Någon som vet var den befinner sig vad gäller stabilitet, i jämförelse med de andra?
 
Baracudan är helt klart rankare än Seyaken. Snabbare och mer kursstabil också. Faktikt så är det nog den rankaste havskajak jag provat, men jag har bara testat utan last.

För mig ligger den nog på gränsen för hur rank kajak jag skulle vilja ha som allroundkajak, släpper man paddeln för att ta ett kort i lite vågor så gäller det att ha tungan rätt i munnen. Men den känns ändå som en havskajak. Helt klart en kul kajak som man nog inte växer ur i första taget.
 
Tack för den funderingen! Det känns inte som Barracudan är rätt för mig isåfall, kommer att paddla en hel del ensam så jag vill känna mig lite säkrare. Har någon förslag på en annan plastkajak som är lite roligare än Seayaken men inte för instabil, dvs en lagom kajak. Vill ha plastbytta då det är rejält stenigt där jag kommer att hålla till.
 
Provpaddla är bra!

Utan att vilja vara någon besserwisser och expert; Prova du Barracudan innan du slår den ur hågen, Orust Kajak 0304-51200 har några ex. Smart att tycka själv om man har tid och lust, allt är ju subjektivt även om jag också tyckte den var "livlig". En egenskap som faktiskt är till fördel när det börjar gå lite sjö! Anders
 
Har provat båda, tycker såhär:

Barracudan är ganska lättpaddlad och livlig i lite lugnare vatten. Rankare än seyak, men långt ifrån särskillt rank ändå (testad med packning)! Hela skrovformen är ganska rak och låg i bägge ändar och här kommer problemet: I högre och krabbare sjö dyker den i vågorna och gör paddlingen ryckig! Seyaken upplevde jag faktiskt som lugnare i vågtagningen, trots att den stora bredden tenderar att "vridas med" i vågorna. Den slankare profilen upplevdes som gynsam för paddlingen i övrigt. Bägge kajakerna var utrustad med ett "ergonmomiskt" ryggstöd som var så tjockt o klumpigt att jag skavde ryggen under paddling hur jag än försökte justera bak det... Gillade INTE det...

Totalt sett tyckte jag nog att barracudan var snäppet trevligare än seyaken, mest pga att seyaken kändes trög o klumpig och att bredden var ivägen för händerna vid aktivare paddling. Dock har jag provat ett flertal andra kajaker som jag tycker klår dessa Prijonmodeller på alla punkter. Prijon är m a o inte överst på min önskelista. Har ärligttalat lite svårt att förstå dess popularitet? OK, de ser hyggligt snygga ut, med sitsar o ryggstöd som SER bra ut, och hållbarheten gissar jag är bra, men... men.. man ska ju paddla med dom... inte titta på dom (i första hand).. eller?

Vi var en grupp på 5 som testade och bytte olika kajaker oss emellan under en paddletur och när paddelturen var över var vi istortsett helt överrens om de olika kajakerna. Prijon blev inte populära i jämförelse med de andra kajakerna vi hade tillgång till. Vi var väl inga odödliga expertar direkt någon av oss, utan mera då-och-då turare. ;-)
/Jörgen
 
Tackar för synpunkterna. Visst är det bästa att provpaddla allt man kan men det är långt att köra och jag som är en grönis har nog svårt att jämföra olika kajaker därför är det intressant att höra vad ni tycker. Vill ju inte gärna kolla gränsen när dom tippar över i dagsaktuella vattentemperaturer om ni förstår vad jag menar.
Jörgen, det skulle vara intressant att veta namnen på dom kajaker som du tyckte var bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...