Seahawk

Hej! Någon som vet om Seahawks kajaker är något att ha i förhållande till priset? Ute efter en K3 för att få med de små på turerna.

// L
 
Undrar samma. Många åsikter i de som jag hittat. Vissa säger de är skit men jämför med kajaker för dubbla priset. Jag har själv två små och tittar på två Seahawk K2 det blir då stor skillnad om man skulle köpa två billigare mot två för 25k styck. Jag test satt i K3 an och den har ju ingen stor mitt brunn så är barnen små så den kan vara själva kan det gå så länge de inte är för stora heller.
 
Ja, ser nu när jag jämför att alla tre sittbrunnarna på K3 an ser väldigt små ut! Tänkte dubbelsittning med ett av barnen men det ser för trångt ut! Har Du provpaddlat?
 
Nej, tyvärr inte. Men Du som åtminstone har tittat på den; stämmer det att alla tre sittbrunnarna är små?
 
Det bör ju finnas angivna mått på brunnarna i specifkationen för kajaken.

Själv använder jag Point 65 mercys kajak för mig och mina barn. Fördelen med den är att den går att använda både, som K1, K2 och K3 beroende på hur många delar du sätter ihop. Flexibelt om man vill ut och paddla själv ibland, och ibland med barnen (nu när de är störe vill inte alltid stora följa med).
Men jag hade nog inte satt två barn i samma sittbrunn ändå, det finns ju bara sittdyna och ryggstöd på ett håll även om man själv kan fixa. Det blir ganska trångt även om Mercurs sittbrunn är väldigt stora.

40367.jpg
40368.jpg
 
Vi sitter bara två i den då. Men allt beror ju på hur stora barnen är, och hur väl de håller sams, samt hur lång tur man tänkt sig. Ska man paddla en dag med ett antal bad/lunch/fikastopp/middagsgrillning och med ev framtida övernattning, är det kanske för trångt med två barn i en sittbrunn. Men ska man mest paddla runt i badviken och barnen är 2 och 4 år, så fungerar det ju.

Vi har 2 st Mercury, med en vuxen och 1 barn i varje Mercury. Vilket gör att vi kan göra en K3 (8-åringen i mitten) ibland, och ha en K1 också (när nu vår 12-åring vill prova att paddla lite själv), genom att använda alla delarna.
Det går ju att köpa till enbart bakre sittbrunn till din Mercury, så får du en K3, blir ju billigast och enklare.

Jag tycker systemet är väldigt flexibelt på det sättet. Ibland kan man ha barnvakt, och då kan vi som har 2 Mercury, vuxna paddla i varsin K1.
mercury_gtx_mid_red@2x.jpg

För att kunna förflytta våra två Mercury och paddla på olika ställen, då de sitter ihop med spännen enbart, har vi fått hjälp att bygg två stödjande ställningar att sätta på takräcket. För inspiration, se bilden.
bildkajakräcke.jpg
 
Senast ändrad:
Blev vi köpte en Yoo-A-Kim begagnad. Riktig trevlig. Lätt att navigera. Dock tung så inget man hanterar själv. Jag låter min 5 och 7 åring sitta i mittbrunn och jag och frun paddlar. Jag testade och kunde kontrollera den helt själv om så behövdes. Du kan hitta en på marketplace https://www.facebook.com/marketplace/item/484266906064105/ lite dyrare än vad jag betalade men bättre skick. Men det jämnar nog ut sig efter vintern då jag ska ge den lite omtanke.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...