Scarpa T4 + stegjärn?

Hej!

Funderar på att börja med lite seriösare skidbestigningar och kamvandringar. Frågan är nu hur bra det fungar med telispjäxor och stegjärn? Och är det någon som vet hur bra Scarpa T4 fungerar utför?
 
Funkar nog bra.

Det är nog inga problem att sätta stegjärn på T4:eek:r. Se bara till att de inte är setla stegjärn. Så länge du ska ha stegjärn för branta snöfält o snötäckta kammar finns det massvis att välja på. Har på känn att T4:eek:r kan va i vekaste laget för riktigt seiös utförsåkning. Kankse bättre att gå upp till T2:eek:r.
 
Ok, men om man i framtiden vill syssla med is-klättring kan jag tänka mig att det blir tungt med telispjäxor eller? Men samtidigt så vill man ju inte släpa runt på ett extra par plastskor i ryggan. Finns det lösningar som funkar både för skidåkning och klättring.
 
Kör med dynafit...

Jag kör med Dynafit T.T 4S till det mesta som har med bergsaktiviteter att göra så länge jag inte är ute enbart för att gå upp o åka ner. Det är en pjäxa som är härligt lätt o smidigt. Den funkar utmärkt till klättring så länge det inte blir tekniskt överhängande o liknande. Den här pjäxan är gjord för att funka i Dynafit bindningen. På så vis har man kunnat ta bort fram läppen som annars finns på Telis pjäxor o vanliga radonnee skor. Istället ser skon mer ut som en storsko med stegjärnsfast vandringsvänlig sula. Det är den pjäxa som har bäst rull av de jag prövat (Lazer, Denali mm). Pjäxan är också betydligt lättare än till exempel Scarpas lättviktare Lazer. Dock ej lättare än Den nya F1:an. Den är lättare än ett par T2:eek:r iafall. Du måste antingen ha Dynafits bindning eller någon Silveretta bindning för att skon ska funka att åka med. Monterar du Dynafits bindning får du ett rejält lätt paket då den endast väger drygt 600g! Låt dej inte luras av dess litenhet. Den är riktigt stabil o pajar aldrig! Har kört Dynafit pjäxor i Diamir också men dt va si o så med utlösningen. Men det funkar. Bäst vore kanske att ha ett par stor skor o ett par pjäxor med så länge du inte kör altför trixig klättring så kan jag inte tänka mej en bättre pjäxa för att springa, klättre o åka i berg.
Kolla in http://www.lifelink.com
 
Problem

Problemen som jag ser det är två. Dels så är telispjucken ofta ganska tunga (tro mig jag har gjort bestigningar i min T1:eek:r) och dels är det det här med läppen fram. Tyngden behöver kanske inte vara ett problem med ett par riktigt lätta pjuck, gjorda just för skidbestigningar. Men läppen som behövs till din skidbindning ger dig occkså ett problem såfort du behöver frontpointa på is. Jag menar att läppen är aningen för lång och hindrar ofta taggarna från stegjärnen att tränga in ordentligt. Du får dåligt grepp helt enkelt. Men, om du bara skall hantera branta snöfält och kammar (utan is) så skall det nog inte vara några speciella problem med det heller. Då är det nog ett bra val, om du inte vill gå över till randonee. Men det handlar ju om en helt annan skidåkning och som telisåkare är man kanske inte beredd att byta ned sig :)

/Micke
 
ledade???

Jag har själv ett par T3 och stegjärn är väl intressant att skaffa kan det kännas som ibland.....
Jag antar att man får ha ledade stgejärn om det ska funka eller? Klättrar inte isklättring utan mer bar som sista biten upp till toppen (med isklärring tänker jag på lodrätavattenfall och dubbla isyxor).
Vore även ett plus om de gick att använda till mina Meindl tundra pro (ej stegjärnsfast) på sommaren.

Antar att det är frågan om en remmad ledad modell...idéer???

/Andreas

Ps. Mina Umeå kompisar är på väg hem från Hemavan där de hade en meter nysnö....det känns orättvist ibland....
 
F2

Jag tycker nog att Grivel F2 (eller liknande, det finns kopior) är en bra modell till just den typen av klättring/vandring. Den finns med snabbbindning som passar mycket bra till telispjuck. Dessutom är det en gångjärnsmodell som inte går sönder vid vandring med inte helt fasta skor. Den går att klämma på på ett par vanliga icke stegjärnsfasta kängor också. Kanske nått för Andreas? http://www.globetrotter.de brukar också vara billiga på dessa. Alternativt finns det en kopia från Austri Alpine som heter Gecko som finns på http://www.northstar.se
 
Ser intressant ut!
Geckon har ju ett klart trevligare pris än F2, billigare modeller med bara remmar....öhur är det med sådana? Tänker på tex Raid från Cassin på Northstar som ju är ytterliagre billigare...

"Mycket populärt slitstarkt 10-tagg-
ars, remmat stegjärn som är ledat
och passar vandringskängor utan
"läpp" fram. Funkar bra till både
glacierturer och bestigningar i
medelsvår terräng."

Blir det problem med telisdojorna, det står ju inte uttryckligen att det INTE funkar med läpp fram utan bara att det funkar för skor utan läpp...om ni förstår vad jag menar. Är det bara att det är lite segare att ta på sig stegjärn som bara har remmar?
Andra skillnader?

Det är inget akut behov med stegjärn för min del men jag tyckte det var lika bra att haka på när vi ändå var inne på ämnet...
Jag ringer väl och frågar på northstar vad de rekomenderar....

/Andreas
 
Re: ledade???

ala; sa:
Jag antar att man får ha ledade stgejärn om det ska funka eller? Klättrar inte isklättring utan mer bar som sista biten upp till toppen (med isklärring tänker jag på lodrätavattenfall och dubbla isyxor).
Vore även ett plus om de gick att använda till mina Meindl tundra pro (ej stegjärnsfast) på sommaren.

Min erfarenhet är att det inte finns kängor som inte är stegjärnskompatibla (möjligen undantaget Teva-sandalerna...) utan enbart stegjärn som inte är kängkompatibla!

Själv har jag ett par remmade Charlet Moser Ecrins som jag har använt med diverse skodon: slalompjuck, alpinkängor (La Sportiva Makalu) samt riktigt sladdriga vandringskängor (Garmont Kevlar Hiker) mfl.
Det enda som händer är att man inte kan frontpointa med sladdriga skor, men man kan ju ändå klättra ganska brant med fransk flatfotsteknik :)

Se bara till att ställa om dem till ledade i stället för semi om kängans sula är för vek!
OK, det tar kanske lite längre tid att få på sig stegjärnen med remmar än med snabbkoppling (iofs mest en träningssak), men å andra sidan så finns det ju ingen "avancerad" mekanism som kan gå sönder och ett par trasiga remmar går ju alltid att improvisera.

MVH
/Magnus
 
Svårt med passform

Jag tycker att det kan vara svårt att få vanliga remmade stegjärn att passa på telispjucken. Det kan till och med vara omöjligt, vilket jag fått erfara vid min allra första tur. Jag fick helt enkelt packa ner ett par vanliga kängor också eftersom de enda stegjärn jag hade tillgång till inte passade telispjucken. Pjäxorna är oftast lite för breda för de vanliga remmade järnen. Däremot passar det mycket bra med bygelvarianten, dvs de som är tänkta till "storskor" eftersom bygeln utan tvekan sitter bra över läppen.
 
Inte läpp och tyngd

Var uppe och klättrade med mina T1:eek:r och Grivel 2F i helgen...

Det är inte läppen och tungden som är största problemet, utan telemarkskängans böj fram som gör att stegjärn kan "floppa" om man "frontpointar". Jag har järnen i ledat läge (de går att spärra, men skulle troligen gå sönder). Sedan sätter jag en rem runt järnet och pjäxan, ungefär vid pjäxans led. Funkar för mig och bör fungera utmärkt på T3.

Mvh

/föhl
 
Re: Inte läpp och tyngd

"Det är inte läppen och tungden som är största problemet, utan telemarkskängans böj fram som gör att stegjärn kan "floppa" om man "frontpointar"."

Det kan nog stämma, men det handlar ändå oftast om regelrätt isklättring på mer eller mindre lodrät is. Då är ju frontpointtekniken mer nödvändig. För Olofs del som vill göra skidbestigningar tror jag nog snarare att just tyngt och passform är viktigast. I alla fall tyckte jag att det var svinjobbigt att klättra upp på Sarektjåkka med mina tunga T1:eek:r. Men som du säger, böjen kan göra att stegjärnen floppar, vilket då blir ett passformsproblem. Man vill ju inte gärna tappa stegjärnen mitt på en kam :) Jag har dock aldrig upplevt några sådana problem vid vandring eller snöfältsklättring, däremot vid isklättring.

/Micke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.