Scarpa-Kängor!

Har länge varit ute efter ett par rejäla kängor. Provade idag ut ett par Scarpa Zanskar GTX. Har kikat på recensionerna här på sidan (1 st) som verkar ha råkat ut för ett måndagsexemplar. Försäljaren sa dock att dessa kängor har varit i produktion en längre tid, så att alla sådana bekymmer ska vara tillrättade. Kängorna satt bra så jag tog med dem hem. Tänkte nu kolla upp dem på Scarpas hemsida. Där de inte återfinns. Vet någon om de har gått ur sortimentet eller något annat om dem. Mest med tanke på att de har en lös innersko, som jag gärna skulle veta med säkerhet gick att få tag i ännu ett tag. Vet någon nåt om dessa kängor får ni hemskt gärna höra av er!
Mvh Magnus
 
Vet inget om Scarpa Zanskar, men det är inte ovanligt att tillverkare gör modeller antingen specifikt för ett geografiskt område (tex norden) eller namnger dem annorlunda i ett område. Dessutom gör många tillverkare högre modeller fbla avsedda för jakt (och vandring i blöta nordiska fjäll) , dessa modeller hittar man inte heller alltid på deras hemsidor. Den vanligast scarpa modellen är nog annars Scarpa Ladakh, halvhög modell.
 
Scarpa hade i tidigare kataloger (runt 99/00) tvâ trekking-modeller med identisk uttagbar innersko (Zanskhar och Chamaleon), samt en läder-storsko med annan typ av innersko (K2).

Ingen av dessa modeller är numera kvar i Scarpas kollektion, sà vitt jag kan se. Trots detta kan det hánda att de fortfarande tillverkar till speciella marknader.

Om du vill ha svar om tillgänglighet pà dessa modeller och pà innerskor i reserv är det básta att ta kontakt med Scarpas importör i Sverige (Outdoor Scandinavia, tror jag de heter).

Mvh / mats
 
innersko

Det var nog jag som skrev den recensionen.
Det var tyvärr inget måndagsexemplar. Kängorna håller som stål, men stödet över vristerna suger fett. (ursäkta). Kändes likadant på de andra kängorna från scarpa jag testade (Concordia)

Innerskor kan du säkerligen beställa från http://www.friluftsland.dk
Tror de har det mesta från Scarpa i sitt sortiment.

mvh
/Jakob
 
Hej och tack för svaren!
Tänkte höra med dig Jakob, hur länge sedan var det du hade dem? Tänkte om de skulle kunna vara så att de har modifierat dem någon gång. Skorna sitter som smäck, men visst sitter de löst om vristen och ger nog inget jättestöd direkt. Men jag vet inte om mina hälsenor klarar av något hårdare. Har testat med Lundhags professional, men då sa de ifrån direkt. Svårt det här... Någon som har några synpynkter eller tips?
 
kängorna

Jag köpte dem 2002, så det är nog en hyfsat ny modell.
Försökte modifiera dem själv, men det var inte så lätt. Verkligen trist, för att detta är de bästa kängor jag har haft (förutom vriststödet).

Men har du lånat hem kängorna, eller köpt dem?
Har du lånat dem, så testa ett par Ladakh istället.
Inte urtagbart foder, men hellre stöd runt vristen än en lagom kul finess...

/Jakob
 
Scarpa Ladakh blev jag förälskad i när jag provade dem för första gången. Men av någon anledning så hamnade jag mellan 2 storlekar, vilket är konstigt eftersom Zanskar´s ena storlek passar perfekt. Vilket fall så vågade jag inte chansa, att gå nerför skulle nog ta kål på mina stortår. Väldigt synd, eftersom de för övrigt satt lika bra som Zanskar och som du påpekat betydligt stabilare. Jag verkar ha en Scarpa-fot, har provat det mesta av utbudet i Sundsvall och i Umeå och inga andra märken kommer i närheten. Men då kommer man till frågan om man ska gå på Zanskar som sitter perfekt på foten och stå ut med den ostabila vristen, eller köpa en mindre skön sko som stödjer vristen bättre? Väldigt svårt det här, när man lägger ut närmare 3 000 kr vill man ju bli nöjd med sina kängor.
 
mankan83; sa:
Scarpa Ladakh blev jag förälskad i när jag provade dem för första gången. Men av någon anledning så hamnade jag mellan 2 storlekar, vilket är konstigt eftersom Zanskar´s ena storlek passar perfekt. Vilket fall så vågade jag inte chansa, att gå nerför skulle nog ta kål på mina stortår. Väldigt synd, eftersom de för övrigt satt lika bra som Zanskar och som du påpekat betydligt stabilare. Jag verkar ha en Scarpa-fot, har provat det mesta av utbudet i Sundsvall och i Umeå och inga andra märken kommer i närheten. Men då kommer man till frågan om man ska gå på Zanskar som sitter perfekt på foten och stå ut med den ostabila vristen, eller köpa en mindre skön sko som stödjer vristen bättre? Väldigt svårt det här, när man lägger ut närmare 3 000 kr vill man ju bli nöjd med sina kängor.
....det mesta kan lösas med sockor coh sulor, bara skorna är tillräckligt rymliga.... (Gammalt djungelordspråk)

Köp de skor DU tycker är skönast, det finns ingen annan som har DINA fötter, de har bara SINA.

Så länge klagomålen handlar om passform så behöver du inte ta dem på så stort allvar, alla är vi ju olika eller hur? Det vore däremot en jäkla skillnad om det vore så att de ramlar sönder utan någon egentlig påfrestning, då kan du dra fötterna åt dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
noboundaries Kailash Scarpa GTX, någon? Utrustning allmänt 0
mikmik Breda allroundkängor??? La sporitva, scarpa, jörn etc? Utrustning allmänt 17
gb Scarpa Utrustning allmänt 0
sunqen Scarpa T4? Utrustning allmänt 0
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...