Sarek- Vad sägs om detta?

Har börjat planera en vandring in i sarek i augusti.
Det som vi vill få med är Rapadalen, samt att vi hört att infärden mot rinim över sitojaure skall vara magnifik.
Då vi är gröna i området och vill kunna proviantera lite grann vill vi ej ha alltför långt ut till tryggheten i stugorna.

För planeringen skulle behövas råd om tidsåtgången och tankar om denna tur:

Saltoloukta - Sitojaure - pastavagge - pielavalta - rapadalen - aktse - kvikkjokk med ett par dagar vila/dagsturer.

Hade tänkt oss 10 dagar, är det rimligt?
 
Perfekt!

Dag 1: Salto - Sitojaure. En dags vandring. Det finns en del små sjöar någon km innan du är framme där det går bra att tälta. Givetvis kan man gå ända fram - om man gillar mygg.

Dag 2: Sitojaure - Pastavagge. Det brukar gå en förmiddagstur runt klockan 10. Utan problem hinner ni i så fall förbi vattendelaren i Pastavagge. Är ni snabbgående så hinner ni till Pielavalta. En liten varning för vattenmängden i de olika jokkarna i Pastavagge. Det är sällan problem att ta sig över, men det kan bli lite letande efter bästa stället. Vadarkäpp är av nöden. I augusti brukar dock vattenståndet inte vara så högt.

Dag 3-4: Pielavalta - Snavvavagge. Tälta vi de underbara sjöarna i Snavvavagge. Ta er en extra dag och använd den dels till att ta er upp på Låddebakte och dels till att sätta er på någon av hyllorna ner mot Rapadalen för att titta på älg. Nästan 100% chans att få se några bjässar om man avsätter några timmar. Kikare är inte nödvändigt men bra.

Dag 5: Snavvavagge - Alep Spatnek. Ta det riktigt lugnt denna dag längs Rapaselet och nöj er med att gå till trakten av Alep Spatnek.

Dag 6: Alep Spatnek - Skierfe. Smaken är som baken, men efter ett dygn i Rapadalen brukar många vara rejält trötta på myggen. Ta er alltså upp på kalfjället och vandra längs kanten till Rapadalen. Missa för allt i världen inte utsikten från Skierfe. Det går faktiskt att tälta i närheten. Jag har stött på ett tält uppe på Skierfe! Knappast bekvämt.

Dag 7: Skierfe - Aktse. En stillsam och behaglig vandring.

Du frågade:
Hade tänkt oss 10 dagar, är det rimligt?

Svar: Perfekt!

HåkanF
 
Nu ska jag svära!

Fy fan vad ni är bra!!

Så underbart med all denna erfarenhet här på sidan.
Sitter här och funderar på att ta mig upp till fjällen i sommar och har ingen aning om vart jag ska eller hur jag ska lägga upp turen. Det är ju bara att rita upp ditt förslag på kartan och ge sig av!
Jag vet att det finns fler vandringsbeskrivningar av det här slaget på sidan, så det är ju bara att välja och vraka!
Ville bara få sagt detta med hur bra utsidan är och hur tacksam jag är över alla bra tips man får!!

Over and out,

Maua
 
Re: Perfekt!

MAJJEN; sa:
Dag 2: Sitojaure - Pastavagge. Det brukar gå en förmiddagstur runt klockan 10. Utan problem hinner ni i så fall förbi vattendelaren i Pastavagge. Är ni snabbgående så hinner ni till Pielavalta. En liten varning för vattenmängden i de olika jokkarna i Pastavagge. Det är sällan problem att ta sig över, men det kan bli lite letande efter bästa stället. Vadarkäpp är av nöden. I augusti brukar dock vattenståndet inte vara så högt.

HåkanF

Yep, vattenmängden kan vara besvärande. Satte faktiskt stopp helt och hållet för mig. Kom cirka 7 km in i Pastavagge och sedan var det bara att vända om. Det var i månadsskiftet Aug-Sep. Kan vara bra med en plan B i sådana lägen. Alla säger att det är normalt inget problem med jokkarna i Pastavagge så det är säkert så också. Det var visst regnrekord 2001 i Sarek......

Lycka till
Peter P.
Lycka till
 
Tio timmar genom Basstavagge är 2002, regn och snöbryggor över alla bäckar. Det var mycket vackrare väder 1987 då jag tältade i vattendelaren. Undrar hur det blir i år :)
 
Lite mer erfarenhet

Hej, vandrade precis denna sträcka 2002, vi tog dock lite längre tid än sju dagar på oss. Tidsåtgången är ju dock som alltid beroende på kondis, vana att gå, vilja/behov att rasta/fotografera/njuta osv. Vi hade osannolik tur med vädret 2 skurar på 10 dagars vandring, sol och blå himmel fö :).

Pastavagge är kargt och mycket vackert. Ni får inte "rusa" igenom, skall snarare upplevas. Precis som Snavvavagge. Håller helt med om den extra dagen att spendera på hyllan ovanför Rapaselet. Dock rekommenderar jag kikare.

Vi tältade en natt vid de vackra sjöarna i Snavvavagge och en natt på hyllan. Dagen emellan satt vi på hyllan och spanade efter älg, dock utan framgång :-(. Hyllan ligger söder om den lilla sjön söder om toppen 1066 i Snavvavagges södra ände. Därefter vandring längs Rapaätno som bjöd på en älg iaf.

Ett antal små och medelstora vad på vägen ner mot båtlänningen. Det året var det dåligt med färskvatten i södra halvan av Rapadalen. Bäckarna från glaciererna rann dock på bra ;).

Jag vill minnas att båten från båtlänningen till Aktse inte går en dag i veckan (måndag??), värt att kolla. Från Aktse tog vi en dagstur till Skierfe, väl värt den relativt lätta vandringen. Utsikten och stuuuupet är ... ja vad ska jag säga.... helt enkelt fantastisk :).

Sen gick vi tillbaka till Salto istf som ni planerar, till Kvickjokk. Eftersom vi startade och slutade i Salto kunde vi unna oss fräscha kläder som låg och väntade på oss. Middagen på Salto gick inte heller av för hackor :). Som sagt en underbar vandring, lycka till och njut av det storslagna.

Leif
 
Spöken och oknytt

Pastavagge lär vara hemsökt av diverse spöken och andra märkliga företeelser.

Det är en speciell stämning i den dalen.

Stanna gärna en natt. Det finns bl.a. ett par fina tältplatser väster om vattendelaren.

Annat sevärt är de otroliga mängder linnéa, som växer i östra delen i strandbranten mot jokken, på flera ställen. Man undrar hur den blomman kan ha blivit Smålands landskapsblomma.

Vaden hade vi lite problem med. Det är glaciärbäckar där man inte ser bottnen och någon var rätt så strid. Men där lyckades vi gå över på glaciärtungan, som var ovanligt snäll det året. (Tror det var jokken från Alep Pastajekna)

God tur!
Bert
 
Re: Lite mer erfarenhet

Jajamensan; sa:
Håller helt med om den extra dagen att spendera på hyllan ovanför Rapaselet. Dock rekommenderar jag kikare.

Vi tältade en natt vid de vackra sjöarna i Snavvavagge och en natt på hyllan. Dagen emellan satt vi på hyllan och spanade efter älg, dock utan framgång :-(. Hyllan ligger söder om den lilla sjön söder om toppen 1066 i Snavvavagges södra ände.

Ja, om man stannar på den stora hyllan behövs kikare om man vill se älgarna större än myror, men det går att hitta bra utsiktsplatser betydligt längre ner. Störst chans att se älgarna är i eller i närheten av Biellorieppjaure. Första gången jag såg älg där upptäckte jag först ett långt stråk i sjön som hade en annan grön färg än resten. Efter ett tag dök det plötsligt upp en jättelik älgkrona ur vattenmassorna! Den gick som en slåttermaskin på bottnen av sjön och betade - helt nersänkt i vattnet. Märkligt.

HåkanF
 
Jag är också på väg till Sarek i slutet av sommaren. Härligt med så bra tips!!

Tror dock att vår resa tyvärr blir någon dag kortare än 10.
Vi har precis startat upp planeringen så man är glad för alla möjliga tips.

Hmm, jag måste nog införskaffa ett par bra gummistövlar...hade tidigare funderingar på att klara mig med endast ett par bra vandringskängor.

//Elinor
 
Elinor; sa:
Hmm, jag måste nog införskaffa ett par bra gummistövlar...hade tidigare funderingar på att klara mig med endast ett par bra vandringskängor.

//Elinor

Det finns alternativ. Jag gick i Sarek förra sommaren i 12 dagar med "gympadojor" (Salomon Tech Amphib) och skulle inte vilja byta detta mot kängor eller stövlar. Sök på "gympadojor" här på Utsidan så hittar du diskussioner kring för- och nackdelar med detta.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.