Sarek, tidig höst!?

Hej!
Har lite frågor till er med fjällvana. Jag funderar på att dra med mig ett par kompisar och vandra i Sarek. Målet är dels att försöka få så mycket vackra bilder som möjligt (sysslar mycket med fotografering) samt att försöka ta mig upp på Sarektjåkkå, stortoppen.

Jag är gammal erfaren scout och har sovit ute både när det är -20C och även i hällregn. Vet ganska bra hur man packar en ryggsäck, samt har hyfsat bra grejer (varm sovsäck, bra kängor osv). Vad jag inte har är någon klättervana alls, har inte heller någon riktig fjällvana (något som en av dem som lär följa med har).

Schema-mässigt så har jag först möjlighet att ta mig upp i slutet på kommande sommar, början på september. Har nu ett par frågor till er som varit och vandrat i Sarek eller övriga med god fjällvana.

Är det smart att försöka sig på att ta sig upp på stortoppen utan klättringskunskap? Om inte, några tips om vart man kan vända sig för att få lära sig lite? Frilufsfrämjandet? Någon annan organisation som lär ut inom detta? Krävs det ordentligt med klättringskunskap om man ska ta sig upp på toppen från alla håll, har förstått att det ändå handlar om ett rätt ”snällt” berg.
Som jag förstått det ska det även gå att gå mellan, stortoppen, nordtoppen och sydtoppen stämmer detta, i så fall, hur lång tid kan man räkna med att detta tar?

Någon speciell utrustning man bör räkna med att ta med sig? Misstänker att lättare klätterutrustning är smart att ha med sig? Någon som vill ge lite tips kring detta?
Det var väl dem inledande frågorna, kanske dyker upp något mer...

/Daniel
 
Hej, Daniel!

Normalleden till Stortoppen går över Mikkaglaciären, som säkerligen är rätt uppsmält i september månad, men glaciär utrustning bör du ha.
Det är bara sista metrarna upp på toppen som är lättare scrambel, ingen utrustning behövs. Mellan stortoppen och sydtoppen går det lätt att gå. Mellan sydtoppen och Buchttoppen är det en passage på 50-60 meter som är lös och mycket exponerad, men lätt. Är man inte van vill man nog säkra sig.
Har aldrig tagit mig mellan nordtoppen till stortoppen, men har hört att man brukar fira 2 x 4 meter mellan stortoppen och nordtoppen och sen följer en mycket exponerad kam vandring, som inte sägs vara speciellt svår, men smal.

Problemet i september är att den första nysnön kan ha kommit, som gör klippan väldigt hal. Från Mikka och över glaciären till Stortoppen, är en lång dagstur att genomföra hela rundan nordtoppen-stortoppen-sydtoppen-buchttoppen är en 24-timmars tur.

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Hej,

Det Gustav skriver stämmer bra. Det är glaciären som kräver kunskap och utrustning. Det är också en stor fördel om ni är fyra st. eller fler. Det är yxor, stegjärn samt rep som gäller, inte nödvändigtvis åt alla i replaget, även om jag tycker det är bra.

I övrigt kan jag som gammal scout säga att gamla scoutkunskaper räcker långt!

Tillägg: jag skulle inte satsa på syd- till nordtoppen utan goda klätterkunskaper. Den turen kan även innebära att ni måste gå runt på tillbakavägen, så satsa på stortoppen, eller ngn annan topp som inte kräver glaciärkunskap först (finns många alldeles utmärkta såna toppar!).
 
Den som väntar på något gott... tog lite tid att få svar. Men vettiga var dem. Tack so far!!

Vi har faktiskt lagt om tidsplaneringen sedan jag skrev mitt senaste inlägg. Vi kommer nu gå i början på juli, så snö och dyl är nog ingen fara. Har även gjort lite egen research och sett det som ni nämner när det gäller just passage från Nordtoppen till Stortoppen. Gissar att om man kan säkra och har lätta klättrarkunskaper så är den kammen inte så svår, men utan dessa kunskaper känner jag att jag helst slipper den turen. Så då lutar det väl åt Mikkaglaciären och uppåt.

I korta ordalag för en som inte gått glaciär förut, vad är viktigt att tänka på? Stegjärn eller dyl har vi, rep ser vi som en självklarhet för att kroka i varandra och hindra glid å fall. Vad jag kan tänka mig är en fara är väl glaciärsprickor, är det något annat man bör se upp med som kan vara riktigt dåligt?
 
I korta ordalag för en som inte gått glaciär förut, vad är viktigt att tänka på? Stegjärn eller dyl har vi, rep ser vi som en självklarhet för att kroka i varandra och hindra glid å fall. Vad jag kan tänka mig är en fara är väl glaciärsprickor, är det något annat man bör se upp med som kan vara riktigt dåligt?

Tycker man bör lära sig bygga ankare och hisssystem, osäker om det räcker med yxa eller om man bör ha några isskruvar där vid den tiden. Det är inga avancerade grejer iaf. Sen kan ni kanske läsa lite om hur man går när man närmar sig sprickor.
 
Jag skulle rekommendera att gå en kurs eller åtminstone ha någon/några som har koll på tekniken. Den teknik som tillämpas i Sverige i dag innebär att man knyter in sig på ett speciellt sätt med prusiksnören och karbiner så att var och en i ett replag kan bygga ett ankare och sätta upp en z-hiss. Det är ju inte bara att hindra fallet; kruxet är själva sprickräddningstekniken och ofta använder man yxor för att bygga ankare i vilka man sedan kopplar över själva "inknytningsanordningen". Det hela går ut på att man redan när man knyter in sig har en stor del av z-hissens låsmekanism (med prusik och karbin) klar för att snabbt kunna bygga ankare och börja tillämpa kamraträddningen.

Isskruvar har man inte i första hand för kamraträddning utan som mellansäkringar på ställen där det finns risk att dratta ner i nåt hål, t ex om man går genom ett isfall. Och anledningen är ganska klar; en barsmält glaciär är "säker" i den meningen att man ser sprickor och andra håligheter medan man på en snötäckt glaciär ska gå inknuten eftersom man inte vet vad som döljer sig under. För att bygga ankare i snö används oftast yxan som t-förankring (möjligen snöankare som dock är svårare att sätta rätt).
 
Mkt intressant läsning och några termer som var nya. Är det så att det rekommenderas en ordentlig glaciärskurs innan man ger sig ut på en sommarglaciär eller kan man med rep och sunt förnuft samt kanske lite läsning (gärna tips på ngn bra bok), klara sig hjälpligt över en glaciär som Mikkaglaciären?
 
Mkt intressant läsning och några termer som var nya. Är det så att det rekommenderas en ordentlig glaciärskurs innan man ger sig ut på en sommarglaciär eller kan man med rep och sunt förnuft samt kanske lite läsning (gärna tips på ngn bra bok), klara sig hjälpligt över en glaciär som Mikkaglaciären?

Jag svarar igen. :)

Det beror ju helt och hållet på skulle jag vilja säga. En barsmulten glaciär är som sagt "säker" i den bemärkelsen att man ser sprickor och håligheter. Dock så är det inte ovanligt att snö ligger som lock över brunnar och sprickor så regel nr 1 är att aldrig kliva på snö om man inte är inknuten. Men håller man sig på is så är det förhållandevis säkert. Där man kliver på glaciären kan det dock ha bildats "släppor" mot berget där isen ligger förhållandevis tunt och då man kan behöva sondera med yxa. Samma sak i glaciärers överkant där en bergschrund ofta finns mellan berget och isen.

Ska man knyta in sig är min åsikt att man bör veta vad man gör. Hur ska du knyta in dig? Hur ska du gå tillväga om förstemannen trillar och hänger i en spricka? Det är ju inte bara att ta i med händerna och dra upp personen (tänk 90 kg gubbe och rep som skär in i snön) och det är därför man på en kurs lär sig knyta in sig rätt, lär sig bygga ankare och sätta upp z-hissen (som ger utväxling) så att man tillsammans kan hjälpas åt att dra upp en person. I de sprickräddningsövningar jag varit med om tar det mellan 10-25 minuter för ett intränat replag att bygga ankare och dra upp en person. Jag lovar att om det händer på riktigt så kommer det vara en mycket skärrande upplevelse också.

Nu är ju alla glaciärer olika och långt ifrån alla är livsfarliga, men grundregeln att man går inknuten på snötäckt glaciär (särskilt på hösten) gäller och knyter man in sig bör man också veta hur man gör. Sen är det ju upp till var och en att fatta egna beslut men just glaciärer är ju en sån företeelse som faktiskt skördar människoliv med jämna mellanrum. För inte länge sen försvann en person i en glaciär just i Sarek. Han är inte återfunnen.

När det gäller Mikka så är det en för svenska mått mätt stor glaciär. I september är det mycket sannolikt att den första snön börjat lägga sig men hursomhelst så kommer ni behöva gå över firnlinjen (dvs in på den snötäckta delen av glaciären). Dessutom så är man väldigt utsatt pga dess geografiska läge. Om något händer är hjälpen långt borta. Jag vill inte vara alltför pessimistisk, men att ge sig ut på en stor sarekglaciär utan kunskap i september är att utmana ödet.
 
Som jag skrev längre upp i tråden så bytte vi faktiskt datum till att gå första veckan i juli! Men jag uppskattar ändå din kommentar och inrådan. Absolut bra information att få!

Det lät som den vanligaste vägen upp på stortoppen att gå över glaciären och undrade mest om alla som tar den turen har gått glaciärskurs osv.

Vi kanske får lägga om turen, ta oss upp enbart på nordtoppen och skippa stortoppen den här första gången och ta oss en kurs i både klättring och glaciärsvandring! E förmodligen smartast!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nyvaken Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar Fjällvandring 5
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.