Sarek juni 2013

Hej! Har suttit och läst på Utsidan ett bra tag och bestämde mig tillslut för att skapa ett konto...

Iallafall, nu i juni har jag och en mycket god vän tänkt att bege oss till Sarek för att vandra, preliminärt hade vi tänkt att åka runt den tionde. Jag har förstått att Sarek kan vara lurigt under den här tiden på året, och att vi kan räkna med ordentligt med snö samt svåra vad som kan försvåra mycket. Men!! vår plan innebär inte något mål, vi ska helt enkelt vandra dit vi kan och känner att vi klarar av, strosa runt om man kan säga så. :)

Anledningen till detta är för att vi inte vill känna någon press alls, inte behöva tänka på att vi måste gå en viss sträcka/dag osv. Vi vill helt enkelt njuta så mycket det går, vi vandrar gärna lååångsamt och säkert. 14 dagar som är helt tillgängliga för vandring har vi tänkt.

Skapade tråden för att höra era åsikter om den här idén, det kanske är en väldigt dum idé som ni bestämt avråder oss ifrån? Eller kanske t.o.m vill följa med... :)

Fick inte riktigt fram allt jag ville skriva, förhoppningsvis kommer det några frågor och åsikter som vi kan diskutera tillsammans. Värt att nämna är även att vi har en viss erfarenhet, även om den är blygsam jämfört med många som huserar här på utsidan! :)

Erik
 
Det är bara att hoppas att snö hinner smälta. Om det är djup snö på högre höjder kan ni prova vända på dygnet och vandra på natten och ev skare. Juni är fin årstid för sarek, och ni behöver inte trängas med andra :)
 
Tänk på att broarna troligen inte är på plats, samt att det kan bli svårt med båtskjuts där det behövs.

/Ulf
 
Beakta att det inte finns några provianteringsmöjligheter i Sarek, så en 2v tur kräver sin packningsvikt även med tanke på den kyliga tiden på året. Förutom mycket snö (och som socker svårforcerad), svåra vad och ev avsaknad på broar är marken ganska vattensjuk av all snösmältning så tidigt på sommaren. Men ni slipper nog myggen:)
 
Angående vaden så är det inte säkert att de är värre än annars, men en sak att vara förberedd på är att det är fler snöbryggor som måste passeras, något jag själv tycker kan vara mer obehagligt än vad.

Jag har själv vandrat där i början av juni och tyckte största skillnaderna var 1; att vildmarkskänslan ökar då det är tomt på turister 2; det är arbetsamt med snöpulsningen på högre höjd.

Vaden var inte värre än annars den perioden jag var där.
 
Med risk att vara tråkig avråder jag från en Sarektur så tidigt i juni. Svårigheterna har nämnts i de tidigare svaren. Snö som brister och vatten i jokkarna tror jag är de främsta hindren, brist på båttransport och avsaknad av Skarjabron (de övriga två är fasta broar) är mer sekundära problem som kan kringgås. Varför inte vänta till efter midsommar? Även det är tidigt, men härligt, härligt.........

Hursomhelst, lycka till önskar Pelle
 
Jag är Sarek-rookie, två gånger 8 dagar, och skulle nog inte heller gå i juni. Jag har gått månadsskiftet juli-augusti och även då finns mycket snö kvar på sina ställen. I juni lär det vara motsvarande vårvinter och mycket vatten.
 
Vänta en månad.

Även jag skulle råda er till att vänta en stund.
Jag vandrade i Sarek den 10 JULI 2012, och det fanns mycket snö kvar på sina ställen, främst i Pastavagge. Det kan även bli MYCKET jobbigt att ta sig upp på någon topp, (fast ner går ju fort).
Som flera har nämt så läggs inte bron i Skarja ut förrän det är snöfritt där. Det görs då av Fiskflyg och sker vid midsommar ungefär.
Jag skulle inte passera smajlajokken på snöbrygga vid den tiden.
Nere i Rapadalen kan det vara bättre, men ni blir väldigt begränsade om ni ska vara där i 2v. Jag är övertygad om att ni får ut mer av er vandring om ni har möjlighet att vänta tills Juli månad.
Lycka till på er tur :)

/ Magnus
 
Sarek Juni

Jag kan bara instämma med ovanstående post om att inte vandra i Sarek i början på Juni. All snö ligger kvar och det är skidor eller snöskor som gäller. Sarekvandringar i slutet av Juni kan funka men annars är det Juli/Augusti som Sarek är som bäst.
 
Liksom kjpil är jag entusiastisk för junivandringar i Sarek och jag åker ofta upp då. Men jag håller med de flesta här om att det kan bli mycket mer krävande och ansträngande, rentav riskfyllt här och där. Som förstagångstur i Sarek är det inte det bästa. En nackdel är också att toppturer blir jobbigare att genomföra eftersom det är mycket snö kvar på hög höjd.

Förra sommaren var väldigt fördröjd, och snön låg kvar nästan överallt. Visserligen är snöfälten ofta skapligt bra att gå på i juni, men barmark är naturligtvis betydligt lättare. Skarjabron kom på precis vid månadsskiftet juni/juli. Gröna dalar på lägre höjd, som Rapadalen, blir snöfria snabbt i juni men smältvattennivåerna kan bli höga med svåra vad (och i sällsynta fall risk för jordskred på lutande mark).

Jag rekommenderar också juli eller augusti. Förvänta er en fin tur, och ha en trevlig planering! /Hans
 
Jag gjorde min första sarektur tidigt i juni för 100 år sedan. Eller sarektur förresten, vi fick vända för det var så blött -förutom att det var bäckar var 10:e meter så hade vi regn. När vi försökte ta höjd hamnade vi så småningom i terräng där vi bröt igenom snön och fick vada till midjan. Det tog på krafterna så nästa morgon packade vi och gick tills vi kom till närmaste stuga.

Så som sagt det kan bli tufft, men man kan å andra sidan vända.

Själv kan jag tänka mig att göra om det, men då med höga stövlar eller möjligen Lundhagare... och en stor portion tålamod. Som sagt ljuset och vildmarkskänslan är oslagbart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
labbman Sarek i andra halvan av juni Fjällvandring 17
j_muir Sarek - 11 till 22 juni - tillgänglighet? Fjällvandring 17
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
friluftsrookie Tips på vandringar istället för Sarek i juni Fjällvandring 6
CptChernobyl Padjelanta - Sarek Juni 2011 Fjällvandring 8
foppa21 Väder/temperatur Sarek i Juni ? Fjällvandring 1
7sjunger Padjelanta/Sarek i Juni Fjällvandring 16
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.