Samma gamla fundering...

Ok... Nu har mina älskade Lundhags Professional lagt av. Nya kängor är av nöden, men vilka? Har mycket goda erfarenheter av Meindl Dovre Pro. Lundhags är alltid Lundhags... Jörnkängan är kvalité. Haglöfs är nytänkande...

Det står mellan följande alternativ:

Dovre Pro (Vet att de passar mina fötter, men är tveksam till fodrade kängor igen.)
Lundhags Professional High Opti (Säkraste valet, men ack så dyra)
Jörnkängan M/96 (Lästen passar min fot men sulan verkar för mjuk)
Haglöfs Grym (Ingen input eller erfarenhet annat än rekommendationer)

Synpunkter?
 
Har haft ett par M/96 ett kortare tag (lästen passade inte mig så jag sålde dem vidare) och sulan på dem är inte samma mjuka "skumgummisula" som på Orginal och Antifrys utan en sula i hårt gummi som jag tycker motsvarar sulorna på Lundhagskängor.

Frågan som du först bör ställa dig är om du vill ha skalkängor av lundhagstyp eller fodrade kängor av meindltyp.

Den frågan har redan avhandlats ett antal gånger här på utsidan och det finns massor att läsa om vad folk tycker.

Då du själv redan verkar ha använt bägge typerna av kängor så kanske du vet vilken typ som passar just dig och ditt användande.
 
Jag har...

...ett par olika och ett av de paren är Haglöfs Grym :eek:)

Jag har "Haglöfsläst" så jag kan nästan köpa Haglöfsskor utan att prova, och ändå veta att de sitter bra.
Grym tycker jag är skön och bra att gå i, men lite "klossig", men riktigt skön som sagt.
Dessutom gillar jag yttersulan för den är mjuk och greppar bra på svenskt underlag. De hårdare mellaneuropeiska sulorna på Hanwag etc. är ju kalas på vasst berg, men på de avrundare istidshällarna här i norden greppar de inte lika bra.
Jag var orolig för att den mjukare Haglöfssulan skulle slitas fort, men tycker nog att den håller bra.

Inersulan är dessutom mycket trevlig (Sole)... har sånna till mina hårdare Hanwag

Skor är bra och bra skor är bättre :eek:)
 
Jag skulle köpa Jörn men beställa direkt från fabrik om du hittar numret. Du borde kunna välja sula. Jag skulle eventuellt välja den mjukare sulan dock. Jag är lite köpsugen men är ute efter naturgarvat skinn pga kromallergi och det har inte Jörn heller (hoppas de kan fixa dock), har Lundhags nu.
 
Jag skulle köpa Jörn men beställa direkt från fabrik om du hittar numret. Du borde kunna välja sula. Jag skulle eventuellt välja den mjukare sulan dock. Jag är lite köpsugen men är ute efter naturgarvat skinn pga kromallergi och det har inte Jörn heller (hoppas de kan fixa dock), har Lundhags nu.

Är inte lundhags bielne naturgarvade? Fast det kanske är såna du har...
 
Jag har Syncro och Bielne verkade klockrena först men jag har läst någon dålig recension här så det blir inte den kängan. Kanske om man köper skräddarsydda och får dem tillverkade i Järpen. Jörn med naturgarvat skinn ligger högt på önskelistan.

Är inte lundhags bielne naturgarvade? Fast det kanske är såna du har...
 
Jag har Syncro och Bielne verkade klockrena först men jag har läst någon dålig recension här så det blir inte den kängan. Kanske om man köper skräddarsydda och får dem tillverkade i Järpen. Jörn med naturgarvat skinn ligger högt på önskelistan.

Det var ju typiskt... när det väl kommer en naturgarvad känga så är den inte bra, verkar det som... Har syncro nu, riktigt nöjd även om jag inte har gått mer än 5 mil i dom än. Riktigt bra om det går att få skorna skräddarsydda, bra service är guld värt!
 
Jag var i Lundhags fabriksbutik i Järpen för ett par veckor sedan och de hade en massa Professional high för 2000kr. Jag antar att det var demo / retur ex men de var som nya.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
 
Ok... Nu har mina älskade Lundhags Professional lagt av. Nya kängor är av nöden, men vilka? Har mycket goda erfarenheter av Meindl Dovre Pro. Lundhags är alltid Lundhags... Jörnkängan är kvalité. Haglöfs är nytänkande...

Det står mellan följande alternativ:

Dovre Pro (Vet att de passar mina fötter, men är tveksam till fodrade kängor igen.)
Lundhags Professional High Opti (Säkraste valet, men ack så dyra)
Jörnkängan M/96 (Lästen passar min fot men sulan verkar för mjuk)
Haglöfs Grym (Ingen input eller erfarenhet annat än rekommendationer)

Synpunkter?

Hade köpt lundhags igen. Fodrade kängor med gore-tex eller liknande är bara skit. En gång lundhags alltid lundhags
 
Som litet motvikt till dåliga recensioner så kan jag berätta att jag köpte ett par Bielne i somras, som jag har använt mycket sen dess, och jag har inte de dåliga erfarenheterna som beskrivs. Jag såg att de rödfärgade hade fällt färg, men mina bruna har inte gjort det.

Men det är i och för sig bara ett halvår, jag kan ju inte garantera att de håller de tio år som jag förväntar mig av dem.
 
Min fundering kring Lundhags är kring snacket om att dom är ofodrade. Visst de har inte gore-tex i fodret. Men det är väl väldigt få av lundhags modeller som numera är ofodrade? Torkar en Syncro, eller en Professional verkligen snabbare än en läderkänga med innerfoder i cambrelle eller skinn?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.